Vilse i nattvakan

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Acnaib
Rådgivare/advisor

Re: Vilse i nattvakan

Inlägg av Acnaib »

Hej lillmatte!

Länge sean du uppdaterade oss nu. Hur har ni det, hur går det för er? Hur mår lilla älsklingen?

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
lillmatte

Inlägg av lillmatte »

Hej Bianca!

Vad gulligt att du undrar :D

Vår lilla kille är nu nio månader och verkar må väldigt bra. Han är glad mest hela tiden, kryper i raketfart och upptäcker världen.

Sömnen funkar rätt bra. I perioder krånglar han jättemycket med dagslurarna. Han har lärt sig stå men är inte lika bra på att sätta sig själv, och ofta har han ställt sig upp när man hör att han är ledsen och gråter och inte somnar. Vi går in och lägger honom sakligt tillrätta och ramsar ut. Det funkar ofta efter 1-2 gånger men ibland upp till 4-5 gånger. Det sköna är att vi är helt lugna med att det funkar, så vi blir inte så upprörda när det händer. Det hjälper säkert.

Men de helt lugna läggningarna på dagen har vi inte just nu även om det visat tecken att lugna ner sig den senaste veckan. De gånger vi fått honom att somna om när han vaknat för tidigt på dagslurarna är lätt räknade. Så ramsan funkar inte riktigt på det viset för oss. Tyvärr. Men när vi räknar ihop det brukar han ändå få ungefär en 14 timmar sömn per dygn och på det verkar han glad, pigg och hungrig.

Kvällsläggningarna funkar oftast bäst. Han har vid några tillfällen somnat när vi varit borta hos kompisar på kvällen. Det har gått jättebra att lägga honom som vanligt och sen forsla hem honom och ner i den egna bingen.

Tyvärr är 12-timmarsnätterna fortfarande inte en helt säker sak. I perioder har han sovit jättefint till kl 7 men med ett kort uppvak kring 6-rycket som han har klarat ut helt själv att somna om från. Den senaste tiden har han varit väldigt förkyld och väldigt dålig i magen och vaknat vid 6-tiden, bajsat blöjan full och sen inte kunnat somna om. Så vi har fortfarande en liten kortsovare. Å andra sidan sover han jättebra de övriga 11 timmarna så det är vi jätteglada för.

Våra funderingar just nu gäller mest maten, vad gäller sömnen kan vi inte göra så mycket mer än vad vi gör just nu, känner jag. Vi gör på samma sätt jämt och försöker vara lugna och trygga, och om vår lillkille då vaknar kl 6 trots detta känns det inte som att vi har så mycket att göra. Vi brukar ramsa en eller två gånger och på det lugnar han sig om han är arg. Annars avvaktar vi, och eftersom han oftast är nöjd fram tills väckning känns det ganska lugnt.

Hur har ni andra gjort för att "sätta" 12-timmarsnätterna, egentligen?
Lillsumo kom mitt i augusti 2010, kurad och minikurad vid 4 resp 5 månaders ålder.
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Vad kul att läsa att det går så himla bra, härligt jobbat hela familjen :heart:

Tycker ni verkar göra allt rätt, ni lyssnar inåt och utåt och verkar avslappnade. Allt man kan önska :O) Tror er 12 h natt ligger runt hörnet!

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
lillmatte

Inlägg av lillmatte »

Hej igen!

Jo, nog har vi lite funderingar kring tidiga morgnar ändå.

Har läst lite andra trådar här och känt igen mig massor. Jag skulle ändå behöva bolla lite och få lite hjälp kring hur vi ska tänka här.

Vår kille har egentligen aldrig fixat 12-timmarsnätterna, det har snarare varit undantag att han sovit till 7 och oftast har han då vaknat till en gång vid 5.30-06. Vi tyckte oss se en trend på längre nätter för någon månad sedan, men sedan blev han superförkyld i en vecka med tillhörande diarrébesvär och bajsade i regel blöjan (och sängen...) full när han vaknade vid 6-tiden och kunde såklart inte somna om då. Vi fick göra några utrycknignar och sanera bebis, snutte och säng.

Sedan dess har de här 6-morgnarna verkligen satt sig på allvar. Hittills har vi gjort följande:

- Ökat mängden mat. Han är hungrig och äter med god aptit, enorma portioner (vågar nästan inte säga hur mycket till andra föräldrar...)

- Ytterligare mörklagt sovrummet, bland annat sytt ett mörkläggningsdraperi vi hänger utanför sovrumsdörren för att ljusisolera springorna. Avancerat, för mig iaf :mrgreen:

- Dragit ner på dagssömnen. Han sover nu cirka 30 minuter (har aldrig haft "normala" sömnskarvar) cirka 9.30-10, samt 1,5 h 12.30-14.

- Pangramsat, en gång, vid första uppvaket som i regel är strax före kl 6.

- Fyllt dagarna med social delaktighet och upptäckande och allt det där andra braiga :D

Till saken hör att vi delar sovrum alla tre och jag går upp strax efter kl 6 och går till jobbet vid 7. Det innebär förstås att det sker någon form av aktivitet i sovrummet där när han har vaknat vilket väl brukar försvåra hans omsomnande. Pappan har i omgångar provat att låta bli att pangramsa men göra lite ljud ifrån sig (vända sig i sängen osv) för att lillkillen ska märka att han inte är övergiven, vilket ibland faktiskt funkat rätt bra, och sumo har somnat om.

Lillkillen har nu också blivit en fena på att sätta sig igen, så vi vet ju att han kan lägga sig ner när han rest sig. Problemet är ju att han blir så jäkla förbannad ibland när han inte får gå upp.

En morgon kan se ut ungefär såhär: Lillkillen vaknar strax före kl 6, snor runt lite i sängen och småpratar lite för sig själv. Oftast är han inte särskilt arg förrän framåt 6.45-tiden och pratar med sig själv, sin snutte och vem som nu lyssnar. Han kan ligga helt tyst i småstunder, men somnar inte om mer än i enstaka undantagsfall. Ibland är han jättearg och ledsen och det är svårt att låta bli att ta upp före marginalkvart.

Vi har märkt av åttamånadersångesten, mest i form av främlingsrädsla. Särskilt utåtagerande har han egentligen inte varit. Enstaka oförklarliga utbrott av gråt, men om det nu är det vi har gått igenom har det varit förhållandevis lindrigt (peppar, peppar). Så vi känner inte att det förklarar saken heller.

Jag undrar nu:

:?: Det känns ju som att han måste vara övertrött. Men vi har jättesvårt att få honom i säng tidigare än kl 19 om vi ska hinna få i honom den mat han behöver. Vi tänker att vi ska låta honom sova ifatt på dagen under en kortare period och försöka "starta om" sen. Känns ju som en dålig spiral det här.

:?: Vi upplever inte att enbart en pangramsa hjälper. Än. Hur länge ska man hålla på egentligen?

:?: Han har ju börjat vänja sig vid att bajsa på morgonen när han vaknar. Vi ger inget direkt lösande efter lunchen vid 11-tiden. Finns det nåt bra knep att ta till för att "förmå" honom att bajsa tidigare eller ska vi bara härda ut, och tänka att det går över om/när han lyckas ta sig hela vägen fram till kl 7. Vi fattar ju att han bajsar för att han vaknat.

:?: Om vi introducerar väckarklocka, är det vettigt att börja med att låta den ringa precis före vi tar upp, för att "betinga"? Och sen, när det verkar sätta sig, ha den på en fast tid (kl7)? Hur gör man egentligen rent praktiskt?

Schema:
7 godmorgon + välling
8.30 extra frukost i form av t ex banan, skorpa, yoghurt
9.30 sova 30 min
11.00 lunch (stor portion + lite plock + fruktefterrätt)
12.30 sova 90 min
14.00 mellis (oftast gröt med frukt)
17.00 Middag (ungefär som lunch)
18.30 Gonattslurk
18.55 Läggning
19.00 Sover

Tacksam om nån har någon fundering som kan hjälpa oss! Vi är inte riktigt desperata än så länge, önskar bara åt vår pojke (och oss...) långa härliga nätter. Det vore så otroligt, otroligt skönt att få det att klaffa!
Lillsumo kom mitt i augusti 2010, kurad och minikurad vid 4 resp 5 månaders ålder.
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Nu fick du vänta på svar, ledsen för det :O(

Åh, det första jag tänker är att väldigt mycket skulle bli lättare av att inte sova i samma rum. Jag har märkt de gånger vi sover tillsammans att vi stör varann väldigt mycket så många av de uppvak ni har skulle försvinna bara av att byta rum vågar jag lova. Är det helt omöjligt?

14 h sömn på schemat är bra, tycker era sovtider är bra om han har den skarven som du säger. Borde inte vara övertrött? Tror inte på att sova ikapp, då fastar ni säkert ännu mer i det här dåliga mönstret av tidiga uppvak.

Pangramsa kanske inte hjälper enbart men eget rum gör det ;O). Tålamod är tyvärr också något ni måste ladda med, vi hade vargtimmar en väldigt lång tid. En vacker dag var de bara bortblåsta. Man ska väl hålla på och pangramsa så länge man tycker det känns meningsfullt och fundera över vad man har för alternativ...

Jag hade givit plommonpuré eller päron på morgonen och lunchen för att komma i fas med bajseriet.

När vi har infört klocka har vi haft den på samma tid för att underlätta så mycket som möjligt för barnen att få in tiderna i kroppen, blir så svårt när man har olika tider varje gång.

tycker schemat ser jättebra ut!

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
lillmatte

Inlägg av lillmatte »

Hej igen!

Hoppas alla har en skön sommar! Jag undrar om ni kan hjälpa mig att bolla lite grejer.

Vi har nu en snart-ettåring här hemma, känns totalt overkligt hur snabbt det här året har gått! Det är fantastiskt roligt nästan jämt. Hela sommaren har han varit ett riktigt solsken och älskat allt socialt vi hittat på med många besök och familj och goda vänner. Han har sovit fint även om han fortfarande vaknat vid 6-rycket då och då. Vi har ändå känt oss rätt nöjda eftersom vi sett att han mår så bra på dagarna. Vi märkte inte så stor skillnad sedan vi införde väckarklocka men brydde oss inte så mycket eftersom vi ändå upplevde att det funkade så bra.

Nu har det dock börjat bli lite krångel igen. Han har börjat vakna så tidigt som vid 5-tiden igen. Oftast somnar han om, men vid några tillfällen nu har han vaknat kring 5.20 och inte somnat om igen. När vi haft sådana här episoder tidigare har vi tolkat det som övertrötthet och låtit honom somna lite tidigare på kvällarna och fått en lite längre mittpådagen-lur. Det har så gott som alltid resulterat i längre morgnar igen. Nu har det inte hjälpt, snarare tvärtom.

Han har också börjat krångla med dagslurarna, framför allt den långa mitt på dagen där han ibland kan vakna efter 45 minuter, alldeles förtvivlad. Då står han i sängen och Lille Skutt-tårarna sprutar. Det tar lång tid och mycket jobb att få honom att somna om. Vi märker ju att han är jättetrött när vi går in och (sakligt) lägger ner honom i sängen igen, så han är ju inte färdigsoven där efter 45 minuter. Vad kan vi tänka på för att få honom att sova hela vägen? Varför vaknar han tror ni?

Enligt kuren bör vi ju såklart tänka på några grejer. Och det är här jag skulle vilja ha lite idéer från er.

Maten: Han har tydligt visat att han är less på att bli matad, så vi har låtit honom äta så mycket som möjligt på egen hand men matat samtidigt (tvåskeds-tricket). Han har dock blivit mycket kräsnare och verkar känslig mest för texturen i maten (spottar ut när det är för grovkornigt etc). Vi känner oss inte säkra på att han får i sig vad han behöver, och det känns som att han tappar tålamodet innan han egentligen är proppmätt. Man kan ju inte fylla på med mackor i all evighet heller liksom. Nån som har bra tips på plockmat och sådant som kan tillfredsställa en stor kille på 11,5 månad och som förhoppningsvis håller intresset uppe hela vägen in i mättnadskaklet?

Aktiviteter dagtid: Han älskar att städa, och renare har vi aldrig haft hemma. Han får också hjälpa oss med allt som känns möjligt, typ trycka på knappar, tända och släcka lampor, ha korgen med matvaror när vi handlar osv. Kanske skulle vi trycka mer på delaktigheten här? Nån som har bra förslag för vi känner oss lite fastkörda?

Schemat: Han har fortf 12h+20min+1,5h på schemat och vi har svårt att se hur vi ska få honom att orka till lunchen kl 11 utan förmiddagssömn. Kortare dagslur? 45 minuter blir ju för lite sömn totalt, väl? Ska vi ha två 45-minutare? Hur brukar man göra här? Är han för trött orkar han ju inte äta (somnar i maten…).

Han har också börjat bli allt gnälligare på dagen och vi tror att det har att göra med att han sover för lite nu. Igår sov han sina 1,5h på dagen men imorse vaknade han igen för tidigt och vi känner oss lite förvirrade. Antagligen är det superenkelt för en utomstående, och det är därför jag skulle uppskatta lite hjälp ;)
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej! Svarar på sem o mobil ifall det blir lite kort. :wink:

Jag tror att ni har lite ettårsfrustration. Det kan du läsa om under Barnafostran och Favoriter, alt på Späda o små och Favoriter. Ni har med de delar som behövs. Fokusera på att ha trevligt under måltiderna o överkoncentrera inte.
Plockmat kan vara vad som helst i matväg i lagom säkra bitar. Ge en barngaffel att spetsar maten med, enklare att fissla in i munnen som liten. Tänk också på att det är varmt nu. Då äter man inte lika mycket.

Lycka till!
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
lillmatte

Inlägg av lillmatte »

Hallåj!

Tusen tack för svaret och tipsen, Anna!

OJ vilken igenkänning i frustrationen där... Han är verkligen helt makalöst gnällig ibland och vi känner oss totalt frågande till vem den här killen är med tanke på hans enorma charmoffensiv de senaste månaderna.

Faktum är att han ganska nyligen har börjat gå, och han har väl knappast fulländat det hela än... Så vi får väl hoppas att charmknutten kommer fram igen i takt med att han finslipar gångandet. Det var ungefär 2 veckor sedan han tog sina första steg och går nu huvudsakligen.

Kan tillägga att vi idag varit på Skansen hela eftermiddagen med en överlycklig unge. För hans del kunde vi såklart lika gärna kollat på ankor i parken men han var ändå totalt överexalterad över både kanadagäss, kanadagässlortar och diverse kottar och grässtrån vi hittade på vägen mellan älgarna, sälarna och det andra :wink: Han har också fått ett par skor för att kunna gå annat än barfota och det var verkligen en hit. Kanske är det en hel del gångrelaterad frustration ändå?

Men problemet med de tidiga morgnarna är ändå något vi funderar över. Finns det nåt att tänka på där, och så undrar jag fortfarande över vårt schema och sömnen. Känns som att han mer än nånsin behöver sömnen när det händer så mycket i kroppen (och knoppen). Vad säger ni?
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

mitt tips gällande sömnen är att ta bort fm-vilan och förläng dagvilan till 2 timmar. Alltså 12+2 - då ligger ni lite högt - MEN om ni vill boosta på den EVENTUELLA sömnbrist han fått - observera att den inte alls behöver finnas - kan ni lägga lite tidigare på kvällen, typ 15 min eller max 30 för att på så sätt "ta igen" - att lägga tidigare brukar påverka morgnarna positivt.

Annars gäller att lämna över till lille (store) herrn att fixa själv - max bjuda på en pangramsa, lite punktsättande och sedan sova vidare. Eller nåt husljud om ni känner att det behövs... Men ingen trafik eller överarbetning, se det som en fnurra som snart går över, om han får rätt svar och ni inte faller in i något träsk eller trafikkaos. :wink:

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"