4,5 mån flicka, ohållbar situation

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
majbrittsanna

Inlägg av majbrittsanna »

Åh jag blir galen, har ni också den "uppdelningen" :shock: :D Hemma hos oss är mamma den trygga punkten för den lilla illbattingen att operera utifrån och pappa "den skojiga farbrorn". Vi skulle varit hemma hälften/hälften så hade det nog inte blivit så :roll:

Men perfekt att du får tid att plugga ju! Fast ärlig talat tror jag redan du kan allt. Men allt som hjälper Attityden är ju bra! Det kommer gå galant :thumbsup:
Anna - mamma till Loa född 100613
Kurstart 101105 (med kvällsmål kl22)
Minikur för att få bort kvällsmål start 101111
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Ha ha, ja visst har vi det så! Min gube veckopendlar dessutom så de ses ju bara fre-sön. Och skrutten lyser upp som en sol så fort pappa dyker upp. :D Fast jag brukar säga att det beror inte på att han ÄR rolig utan att han SER rolig ut, haha. :lol:

Är ju lite nervös inför natten men dina peppningar hjälper jättemycket, och så tänker jag på hur bra det går för dig och att det ordnade sig för lilla Sophia. Och då känns det bättre för vi tycks ju trots allt ha fått små skräp av samma skrot och korn. :D

Kram
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 :heart:
Kurstart 2010-11-19
majbrittsanna

Halloj..

Vi har problem med middagsvilan här. Lilla grisen vakande i sin skarv efter 42 min. Efter ca 20 min gnöl somnade hon om och sov 10 min bara för att vakna. Ligger där inne och "gnölar" nu :roll:

Antar att ni skulle säga att hon sovit så mycket i natt så hon tror att hon inte behöver mycket mer :?: :?

:?: Vi kör ju ett schema som vi satte vid 3,5-4 mån ålder med 15,5 h sömn. Inte för att hon sovit alla dom timmarna så många gånger :roll: men jag tänker.. visst ska vi ner på 15 h sömn nu vid 5 mån? Vårt schema är 12-45-2-45. Vilket är bäst för den lilla enligt era erfarenheter, dra ner en halvtimma på natten eller på middagsvilan??

Kram o tack :heart:
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Halloj!

Har sett att de flesta drar ner till 20 min på eftermiddagen. Läste i något inlägg att det oftast inte är det pass som strular (dvs lunchpasset i detta fall) som ska ändras, utan ett av de andra.

Så, nu ska jag sy draglakan till spjälsängen! :)

Kramelikram :)
Kurstart 2010-11-19
majbrittsanna

Halloj :D

Ja.. här rullar det på. Igår strulade både lunch och eftermiddagslur REJÄLT :x Funderar lite på om jag hade på henne för lite täcke, det är jäkligt kallt i hennes rum, så skall justera idag och se om vi får nån bättring.

Men, ännu en superbra natt :lol: :D La lilla vännen vid 19 sen tog det ca en kvart innan hon somnade. Hörde lite gnöl runt 22, men blev inget av det. Sov till 06.15 :heart: sen låg hon och pratade till strax innan 07 då vi gjorde morgon :) Riktigt bra :D

Vi får fundera lite i helgen vilket sovpass vi ska korta.. :-k
Katten77

Inlägg av Katten77 »

ÅÅÅÅÅÅH vad GLAD jag blir för er skull!!!! =D> =D> :-({|= :-({|= \:D/ \:D/

Det här går ju kanon!!!! Men det visste vi ju att det skulle göra, du har ju kämpat på som en stolle så hur skulle det kunna bli annat än bra???!!! ;)

kram
Kurstart 2010-11-19
majbrittsanna

Tack snälla Katten och grattis till er egna fantastiska framgångar :D =D> =D> Det går ju så bra för er!! \:D/

Min frånvaro beror på att vi.. efter att jag i jag vad som måste varit idiotiskt övermod! gav Loa mat med lite riktigt smör i i lördags. Och vi fick ett tydligt besked på att hennes komjölksallergi INTE har växt bort. Usch.. hade en hemsk natt lör-sön, då vi var tvungna att ta upp henne för hon hade ju så ont i magen :cry: Jisses vad jag lände mig hemsk, det gör jag aldrig mer om. Ska vi testa nån mer gång är det pricktest som gäller!

I övrigt går det rätt bra.. innan natten lör-sön så hade hon sovit tre nätter i rad 19-06. I natt hade hon ett par frågor som besvarades med ramsa, och det var ju inte så konstigt efter förvirringen igårnatt, men annars ok.

Det som fortfarande gäckar är läggningarna som är så arga :evil: Vi kämpar på med fina råd om att avdramatisera sängen, hoppas att det kommer att ge resultat. Sen så funkar ju inte dagslurarna perfekt ännu, men det oroar mig inte nämnvärt för det känns som att det är mer enligt plan, om man så säger. Värre är det med läggningarna som sagt... :-k
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Åhhh, magknip är inte roligt! :( Stackars lilla Loa. Men du ska inte känna dig hemsk, det kunde du ju inte veta!

Jag vet att de flesta här på forumet förespråkar riktigt smör, och jag köpte hem det till Oliver. Men nästan varje gång han fick det så tyckte jag att han luktade liksom surt/kräkigt i munnen. Och så tänker jag på det här med mättade och omättade fetter. Och att det sägs att människokroppen inte är anpassad för att hinka i sig så mycket komjölk som vi gör i Sverige. Så för det mesta ger jag faktiskt flytande margarin, gjort på rapsolja och gud vet vad. :oops: :D Det kanske skulle vara något för lilla Loa?
Tror även att olivolja är nyttigt, det ger jag med kvällsgröten då gröt och banan maskerar olivsmaken.

Vad härligt att det går så bra för er i övrigt, trots arga läggningar. ;) Vi har också gjort stora framsteg känns det som. Vår akilleshäl är inte läggningarna utan den förbaskade vargtimman. Lunchluren har gått skapligt de senaste 2 dagarna så jag hoppas den ska lösa sig snart.

Kram till er!
Kurstart 2010-11-19
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Och så finns det ju ljuvlig nyttig kallpressad rapsolja, pure and simple! Inga tillsatser. :wink:
/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Ja, det glömde jag! Det använder vi också! :thumbsup:
Kurstart 2010-11-19
majbrittsanna

Tack Katten och Luvisen för omtanke och fina tips. Japp rapsolja är det som gäller här hemma framöver, både till mat och i bad :)

Haft en fin natt, med sömn från 19.10-06.43 utan ett endaste pip däremellan:D Nu ska vi ta tag i sista kvarten också, så vi får sömn till 07. Har utnyttjat marginalen rätt konsekvent här då snuttan varit vaken i vargtimmarna av och till, så inte konstigt att hon tror att det är morgon 06.45. Men nu känner jag mig redo för att fixa till det!

Håller på att knåpa på ett uppdaterat schema eftersom nuvarande innehåller aningens för mycket sömn, vore tacksam för synpunkter

Nuvarande schema
7 Glad morgon!
7-9 Välling, frukost med pappa, ensamlek
9-9.45 Sova
9.45-12 Utevistelse, lunch, lek
12-14 Sova middag
14-16 Mellanmål, social delaktighet
16-16.45 Sova
16.45-19 Middag, bad, kvällsmys, gonattskratt
19 Gonatt!

Förslag 1
7 Glad morgon!
9-9.45 Sova
12-14 Sova middag
14-16 Mellanmål, social delaktighet
16.30-16.50 Sova
16.50-19 Middag, bad, kvällsmys, gonattskratt
19 Gonatt!

Förslag 2

7 Glad morgon!
9-9.45 Sova
12-13.30 Sova middag
13.30-16 Mellanmål, social delaktighet
16-16.45 Sova
16.45-19 Middag, bad, kvällsmys, gonattskratt
19 Gonatt!

Nuvarande schema som länge känts bra, har den senaste veckan inte fungerat så bra på eftermiddagen. När lilla L ska sova kl 16 efter att ha sovit middag 2 h mellan 12-14 är hon fortfarande pigg. Tar typ en halvtimma (!) att somna. Osäker på om det räcker med 20 min på eftermiddagen.. hon är riktigt trött innan hon lägger sig för natten, samtidigt som det verkar som hon tycker det är mycket skönt att sova 2 h mitt på dagen :-k

Det kanske inte spelar så himla stor roll vilket vi kör på :roll: men som alltid ändå tacksam för ev tankar från er kloka :heart:
Katten77

Inlägg av Katten77 »

WhooooAAAAH!!! Vad HÄRLIGT att era vargtimmar börjar försvinna!!! Heja Loa!!! (och Loas mamma såklart ;)) =D> \:D/ :-({|=

Jag tycker att schema nr 1, med 20 min eftermiddagssömn, låter som en bra idé. Jag tror att de små behöver en rejäl lunchlur på 2h... :)

Kram!!!
Kurstart 2010-11-19
majbrittsanna

Hej :D

Ja.. jag vet det är ju helt magiskt egentligen med nätterna :sleep: :sleep: :sleep: Om man jämför med för ett par månader sedan så är det här ju rena himmelriket. Och då menar jag rena himmelriket :!: Säkerligen särskilt för Loa själv :heart:

MEN det är ju långt ifrån stabilt ännu.. så jag vågar inte ropa hej ännu. Men det kommer ju :)

Tack för din tanke gällande schemat, jag håller med dig helt angående middagssömnen, så jag tror vi kör på 20 min på eftermiddagen imorgon, hoppas att det förbättrar situationen med eftermiddagsluren :roll:

Kram!!
majbrittsanna

Godmorgon i stugorna!

Vi har haft lite bakslag i natt. Loa vaknade vid 23-tiden och vaken en timma :shock: stundtals mycket upprörd, mestadels arg :shock: Sedan vaknade hon i vargtimmen vid 05 (morgon är 07), somnade dock om med pangramsa och låg musik, för att vakna vid 6-tiden igen. Efter detta tror jag inte hon lyckades somna om, men tog upp en lugn tjej kl 7.

Usch! Tråkigt är det. Hoppas det var en engångsföreteelse. Jag blev riktigt förkyld igår.. vore ju konstigt om jag inte lyckas smitta henne :( Får se hur dagen blir...

Kram Anna
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Godmorgon!

Äsch, en gång är ingen gång ;) Du ska se att det här var en engångsföreteelse! Ni är tillbaka på banan redan i morgon (om hon inte blir förkyld men då är ni tillbaka så fort hon mår bättre!) :thumbsup:
Kan ju vara vädret också, med vinden vinande runt knutarna.

Här hemma tog vi ett steg i rätt riktning. Mr O väckte mig kl 05:55 men var inte speciellt upprörd utan låg mest och mumlade och hackade lite. Peppar peppar, kanske att vår vargtimme kommer att lösa sig! :D [-o<

Kram
Kurstart 2010-11-19
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"