Några funderingar kring mat och sömn som jag behöver hjälp m

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Clara Cecilia

Re: Några funderingar kring mat och sömn som jag behöver hjä

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej,
mata på! Servera med glad min passerad majs med smör (sött och gott :D ) eller sötpotatis med smör i mängd.
Du kan blanda ut maten med lite bröstmjölk/ersättning så den påminner om något han är van vid.
Ingen panik - dom flesta vuxna jag känner äter mat :D

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
mamawayne

Inlägg av mamawayne »

:D Tack för tipset!! det ska jag prova bums! KRAM! :heart:
Mamma till Wayne född 10-08-28
Clara Cecilia

Hej,
hur har det gått?

Clara
mamawayne

Inlägg av mamawayne »

Hej Clara! :) Jag har provat ge lite av varje och ibland har jag blandat ut det med lite banan :oops: för då har han ätit med god aptit haha! Jag tycker ändå han äter mer av maten nu än förut, så vi gör små framsteg varje dag. :)
Färsöker även hålla tre timmr mellan målen så han har aptit vid målen, något som jag kanske slarvade med innnan (skäms på mig).
Japp, så ser det ut i dagsläget :lol: Tack att du fråga! Trevlig helg! Kram! :heart:
Clara Cecilia

Mer banan åt småfolket! Det är ju Gott och Nyttigt så kör på du!

Vi hörs, härligt med rapport,

Clara
mamawayne

Inlägg av mamawayne »

Hej allihop! :)

Nu behöver jag lite tips och råd igen. I förrgår blev lillen förskyld för första gången :( Mycket snor och lite feber har det varit hittils. Första natten vaknade han en gång och jag fick torka snor och buffa, sen somna han om och sov till 07.00. I natt vaknade han fler gånger, varav en gång hade han vänt sig och låg på rygg. Han kan vända sig på rygg men inte vända sig tillbaka, och eftersom han sover bäst på mage så kan han inte somna om på rygg. Så jag måste gå in och vända på honom så han kan somna om. Detta har även hänt idag under dagslurarna... man vill ju inte springa in hela tiden och störa, men det är så svårt när jag inte vet om han inte kan somna för att han har hamnat på rygg?

Sen undrar jag lite allmänt hur man sköter en förskyld unge om det finns några bra tips på vägen? Jag ger pressad apelsin med vatten ganska ofta och det dricker han bra av. Finns det något annat man kan göra? Han fick en alvedon igår innan han skulle sova för då hade han fått lite feber.

Hur ska man göra på nätterna när han vaknar? Blir han förvirrad om jag springer in och tittar till honom? Vill ju kolla om han har feber eller är jättesnorig tänker jag..... Hur brukar ni göra?

Tack på förhand alla kloka rådgivare!!
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Hej på dig!

Stackars liten. :( Det är inte roligt med förkylda småskruttar heller.

Visst kan han somna på rygg. Absolut. Kanske tar det lite längre tid än annars. MAn kan bjuda på en vändning per uppvak om det behövs men annars låta vara. Nu är det ju lite speciellt eftersom detta inträffar när han blivit sjuk precis. Det kan ställa till det om man springer in för ofta förstås men för mig personligen funkar det med en sjuhundrades fantastisk attityd efter att bäbis frisknat på sig lite grand. Frökylningar utan så mkt feber behöver man inte springa i onödan och störa utan avvakta till uppvak där man kan rensa näsor och så. Passa på att kolla resten av läget då. Hög feber mår ju så klart också bäst av att sova så mkt som möjligt men man kan ju behöva fylla på med febernedsättande.

En del sover inne vid barnet på madrass (kanske främst vid magåkommor). En del har barnet hos sig lite grand. Jag brukar själv ta upp och kolla läget, kanske ge renässans eller nezeril beroende på behov men sedan lägga i egen säng så snart som möjligt där sover man skönast. Har man bara en bra attityd så är ALLT normalt! :D

Krya på sig liten skrutt! :heart:

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
mamawayne

Inlägg av mamawayne »

Tack Nimrah!! :heart:

Det tog ganska lång tid för honom att somna ikväll och jag vet inte om det är för att han mår dåligt eller för att jag gjort honom osäker med mitt springande? Skönt att höra att han kan somna om på rygg, för då kanske jag inte springer in allt för snabbt utan ger honom en chans först.
Han hade lite feber ikväll igen så han fick alvedon men under dagen hade han normal temp. Är det vanligt att febern blir hög på natten?
Om man tillexempel måste ge näsdroppar eller om man måste sätta in en alvedonsupp så måste man nästan tända lampan för att se nåt... blir det förvirrande för honom om man tänder en liten bordlampa som står en bit bort då?

Hej så länge! :)
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Jag tycker det brukar bli lite mer feber under sömn. Man kan tänka på att lägga på tunnare täcke för annars kan det bli lite för varmt.
Så mörkt som du bara klarar av :) ska det vara. Som sagt jag gör så att jag tar upp till vår säng och ger sånt här och sedan lägger jag tillbaka i spjälsäng så fort som jag är klar som om det inte var ngt konstigt med det. Andra ger i spjälisen på en gång. Vi har ingen bra lampa där inne så det är mest därför det blivit så här.

Allt handlar om attityd. Jag ramsar inte när jag läggar ner igen för det är ju liksom jag som stört henne :) .

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
mamawayne

Inlägg av mamawayne »

Okej! tack! :heart:

I natt sov han hela natten som tur va! Men han har fortfarande lite feber... :(
Vad krävs för att man ska ringa BVC eller ta kontakt med sjuksköterska eller så? Han har varit såhär i 3 dagar nu, fast han har ju inte haft konstant feber...
Clara Cecilia

Hej,
om du känner dig orolig ska du ringa.
Både BVC och Sjukvårdsupplysningen är jättebra i såna här lägen.

Jag tycker inte att det låter som allvarligt på något sätt men lugna orosvargarna du och ring - det är det dom är till för :D :heart: :heart: :heart:

Clara
mamawayne

Inlägg av mamawayne »

Tack Clara! Kramar!!
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej mamawayne :D

Hur har ni det? Mâr lillkillen bättre?
mamawayne skrev:Om man tillexempel måste ge näsdroppar eller om man måste sätta in en alvedonsupp så måste man nästan tända lampan för att se nåt... blir det förvirrande för honom om man tänder en liten bordlampa som står en bit bort då?
Min man gav mig en fin present lagom till lillebrors födsel: en liten minificklampa som ingâr i ett kit med campingutrustning. Lampan är tänkt till "randonneurs nocturnes occasionnels", typ tillfälliga nattvandrare :lol:
Den lampan är numera min bästa vän och hänger med mig pâ alla mina nattliga vandringar. Mycket praktiskt dâ brorsorna sover i samma rum och man ibland vill kolla till en utan att riskera att störa den andre.
Nimrah skrev:Som sagt jag gör så att jag tar upp till vår säng och ger sånt här och sedan lägger jag tillbaka i spjälsäng så fort som jag är klar som om det inte var ngt konstigt med det.
Men som Nimrah säger, allt är möjligt sâ länge det görs i en attityd av total självklarhet. Visst har det hänt att vi tagit upp och gett medicin t ex i köket om det behövts mer avancerade handgrepp. Grejen är att lägga sen utan att göra nâgon grej av det.

mamawayne

Inlägg av mamawayne »

Hej Sarispiaris! Jo han har blivit bättre, det är bara snoret som är kvar. Han sover numer gott om natten igen :) Det enda som ställer till det ibland på kvällen eller tidiga morgonen är när han råkar vända sig i sängen och inte kan vända sig tillbaka på mage... han kan somna om på rygg men vaknar lätt till igen. Så nu har jag i princip varje kväll gått in och vänt honom :( För att han ska somna in ordentligt. Så jag hoppas han lär sig snurra runt själv snart :lol:
En sån där ficklampa låter ju superbra! När jag tänker efter så tror jag att vi har en sån som ligger oanvänd någontans här, den ska jag leta upp genast! :D Tack för tipset!

Kram!! :heart:
mamawayne

Inlägg av mamawayne »

Hej igen!

Apropå att han vänder sig på rygg nu... Inatt blev det ett fasligt vändande #-o Innan han somnade om. Vad ska jag göra? Nattsömnen blir störd och även nu under dagslurarna :(
När jag hör att hans gråt blir ledset går jag in och vänder honom, men det känns som det är allt oftare och jag vill inte fastna i detta [-o<
Vad ska jag göra?

Kram!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"