Hjälp jag har skapat ett snuttemonster!!!!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
majbrittsanna

Inlägg av majbrittsanna »

Tack Katten för peppning.. otroligt välbehövlig .. o PM. :heart: :heart: :heart:
Anna - mamma till Loa född 100613
Kurstart 101105 (med kvällsmål kl22)
Minikur för att få bort kvällsmål start 101111
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Katten! :D
Katten77 skrev: När han vaknar avvaktar jag lite, ger sedan påminnelseramsa om han låter mycket upprörd. Varje gång han tystnar ger jag en mjuk bekräftelseramsa x2-4, varpå han brukar gå igång igen. Efter ett par minuter tystnar han igen och jag ger bekräftelseramsan igen osv.
Förslag: Han KAN ramsan nu, eller hur? Han VET vad den betyder. Jag skulle ramsa EN gång x många, 8 eller 12 eller hur många som krävs för att du ska höra att han hör dig, och så avrunda med inbakad bekräftelse (alltså ingen separat bekräftelse nu längre). Sedan genast ta itu med nåt annat, gärna nåt som för oväsen, dammsugning, skåpsstädning eller vad du nu kan hitta på, och låt honom reagera bäst han vill. Han kommer att komma på att han kan somna om, men risken nu är att du stör honom mer än du hjälper honom. :shock:

:idea: Han är inte för varm när han sover, va? Om han blir svettig menar jag. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Hej Chokladkaninen!

Jag hoppas att jag lyckats få honom att förstå vad ramsan betyder. Har jobbat med den över en vecka nu. Men hur vet jag säkert?

Ibland när jag drar påminnelseramsan så tystnar han och då brukar jag dra samman med en bekräftelse. Men hur gör jag om han går igång efter det? Ska jag alltså inte ge någon ny bekräftelse när han väl tystnar igen? :?

Vi kör mycket med husljud. När jag lagt honom ramsar jag mig ut, sätter på lite musik, skramlar i köket och pratar för mig själv. Allt för att han ska höra att jag har massor att göra i huset :D

De gånger jag plockar upp honom och han INTE har skrikit i mer än 10 min så känns han inte varm. Vi har väldigt svalt i sovrummet, tror inte det är mer än runt 18 grader. Han har en vanlig pyjamas och 2 tunna fleecefiltar över sig.
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 :heart:
Kurstart 2010-11-19
Katten77

Inlägg av Katten77 »

En förtydling: På natten har han alltså pyjamas + 2 filtar på sig. På dagen har han vanliga kläder + 1 filt.

I natt har han sovit jättefint utan uppvak vad jag märkt. Däremot spökar vargtimman ordentligt. Han vaknar strax efter 05. Idag gav jag en påminnelseramsa direkt när han började gnöla, och han lyssnade och tystnade så jag lät den övergå till en bekräftelse. Efter en stund började han igen men då sa jag ingenting utan gjorde bara husljud.
Sedan var det tyst i kanske 5 min innan han började igen. Jag utgår från att han sov lite däremellan så jag gav en ny påminnelseramsa med inbakad bekräftelse.
Är detta rätt sätt att hantera vargtimman eller gör jag galet?

Tacksam för alla råd
Kurstart 2010-11-19
majbrittsanna

Hej Katten!

Va roligt att han sover så fint hela natten, fantastiskt är det =D>

Får jag fråga.. hur reagerar Oliver vid läggning? Hur lång tid tar den lilla proceduren ugf? En annan fråga...hur har ni gjort med kvälls- och nattmålen?

Kramkramkram från Anna
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Hej Anna!

Ja, det var fantastiskt skönt att faktiskt sova oavbrutet 22-03! :D Nu ska vi bara få ordning på vargtimman också så lillskräpet sover lite längre på morgonen. Nu vaknar han vid 05 och är alltså vaken mesta tiden fram till 06. :shock: :sleep:

:idea: När vi lägger honom så blir det smågnäll och smågråt, men det känns mest som halvhjärtade protester. Alltså inte skrikande som det var i början (peppar peppar). Däremot när han vaknar i skarvar blir det mer liv i luckan.

:idea: Läggningen tar allt mellan 5-15 min, både till natten och dagslurarna. Jag har därför lagt vårt schema så att en kvart innan han ska sova går vi in i sovrummet, sedan tar det ungefär 5 minuters bus för att få ur den lilla terroristen ett skratt och sedan snabbt läggning på det (ungefär 10 min innan sovtiden). Då brukar insomningen bli hyfsat tajmad :)

:idea: Jag har kvar kvällsmålet kl 21.00 och nattmålet 03:00, önskar att jag tagit bort åtminstone nattmålet från början. Tänkte plocka bort det när våra rutiner satt sig lite bättre och jag känner mig lite "tryggare". :) Tror att jag gör det i samband med att vi går över till vintertid (vilket vi alltså inte gjort än :shock:)

Det är ju sjukt hur stressad man blir när lillkludden skriker eller gråter. Jag tror att jag rasat 2 kg i vikt den senaste veckan av utmattning och stress. :( Men det blir bättre - skrutten blir mer förbannad än ledsen och det känns inte riktigt lika hemskt. He he, han har ju humör att brås på hos både mamma och pappa :lol:

Hur går det för er då? Pluggar du som en galning? Ett misstag som jag vill varna för är att inte vara konsekvent - uj uj vad det ställer till det. Och samma sak med att mickla med schemat, det gjorde ju vi och det blev INTE bra. Och så har vi det här med att fastna... STÅR det i boken att en viss natt ska det vara slutvagnat/slutbuffat så ska man nog gå på det. Jag tänjde på den punkten vilket ju ledde till att vagningen slutade fungera...

Fördelen med att ha trasslat till det för sig är att man blir mer sporrad att hålla sig till lathunden nästa gång :D Och så är det ju alltid bra att kunna lära sig av andras misstag och framgångar.
Jag kommer att följa er kur minut för minut - våra troll är ju såååå lika :lol:

Är övertygad om att du kommer fixa det här galant - du kommer vara så påläst och sporrad att det kommer bli rena skolexemplet! :D

Kramar i massor!!! :heart:
Kurstart 2010-11-19
majbrittsanna

Du är världens snällaste som tar dig tid att skriva ett sånt svar mitt i allt du håller på med, vet du det!!

Ja.. jag vet vad du menar med det här med stress och vikt och allt, jag väger flera kilo mindre än vad jag gjorde när jag blev gravid. Det är så oerhört stressande när ens barn inte mår bra.. en konstant anspänning som inte släpper ens de timmar man sover..

Super att läsa hur ni gör rent praktiskt tusen tack!!

Vi (nja.. mest jag för det var jag som strulat mest pga att jag ju är den som jämt är hemma) har skärpt till mig denna veckan efter att ha läst och läst och har om inte helt slutat så dragit ner rejält på överanvändningen av vagningen och gett Loa mer förtroende, och det funkar bättre.

Också för oss tar det sin tid att få den lilla damen att skratta och le inför läggning, särskilt på kvällen för då är hon så himla trött.

Som du redan vet så tycker jag du är fantastisk som jobbat och jobbar så bra, särskilt med tanke på att du vad jag förstår, är själv mycket med Oliver. En sån mamma han har fått :heart:

Massa kramar Anna
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Vad go du är Anna! :heart: Jag säger som du gjorde en gång för några veckor sedan: det är bara skönt om mitt strul kan hjälpa någon annan :D

Och nu behöver jag hjälp och råd!
Min lilla skrutt har nu sovit lunch och för 3:e dagen i sträck så sov han 30 min och har sedan tillbringat 90 min åt att skrika! Idag var värre än någonsin - han gallskrek mer eller mindre hela tiden och låter verkligen förtvivlad!!! :cry: :shock:
Jag börjar bli riktigt orolig - jag vill inte att han ska vara ledsen.

VAD KAN JAG GÖRA ANNORLUNDA???

Hjälp oss snälla....
Kram
Kurstart 2010-11-19
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Ett extra mellanmål av mosad banan precis före luren? :wink:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Chokladkaninen: tack för tipset, ska testa med lite extra mat :) Men det får nog bli något annat än banan - han verkar bli väldigt hård i magen av det. Kanske lite amning?
Under vakenpasset innan lunchluren åt han en (för honom) rejäl lunch: först amning direkt efter frukostluren, därefter 3 msk palsternacka, 1 msk ärtor och 1,5 msk katrinplommonpuré. Sedan bjöd jag på ytterligare amning men då låg han bara och gjorde pruttljud med tutten så han var uppenbarligen mätt :shock: :lol: Allt inom en timme såklart. :)

Här är hans schema:

06:00 - 06:50 Amning, Morgontvätt, Ensamlek
06:50 - 07:00 Amning
07:00 - 07:45 Skoja, Social delaktighet
07:45 - 08:00 Skratta, Läggning
08:00 - 09:00 Sova 1 h
09:00 - 09:30 Amning, Blöjbyte, Leka på golvet
09:30 - 10:00 Laga och äta lunch, Amning
10:15 - 10:45 Utelek
10:45 - 11:00 Skratta, Läggning
11:00 - 13:00 Sova 2 h
13:00 - 13:50 Amning, Blöjbyte, Utelek
13:50 - 14:00 Amning
14:00 - 14:45 Skoja, Social delaktighet
14:45 - 15:00 Skratta, Läggning
15:00 - 15:30 Sova 30 min
15:30 - 16:00 Amning, Blöjbyte, Ensamlek
16:00 - 16:30 Laga och äta middag, Amning
16:30 - 17:20 Mys, Social delaktighet
17:20 - 17:45 Bad, Pyjamas, Kvällsslurk
17:45 - 18:00 Skratta, Läggning
18:00 - Sova natt
Kurstart 2010-11-19
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Katten,

jag har för mig att bananer byter verkan sâ att säga med mognadsgrad, alltsâ att en omogen banan verkar hârdnande och att en riktigt mogen banan snarare är lösande. Här kör vi mest med mogna bananer och det har aldrig blivit nâgra hârda magar. :D
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Aha, det visste jag inte! Den banan som min skrutt fick förstoppning av var definitivt hård. Ska se om de har några bruna bananer på ICA och testa det istället! :)
Kurstart 2010-11-19
Katten77

Inlägg av Katten77 »

En liten fråga...
Vad har era små frön på sig när de sover i vagnen på natten? Pyjamas? Långärmad body?
Vi har kört med pyjamas och 2 tunna fleecefiltar nattetid, men ikväll bytte vi pyjamasen mot en långärmad body. Tänkte se om skruttisen sover bättre/längre med lite mindre kläder på sig...
Kurstart 2010-11-19
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej!

Min kille sover i spjälis på nätterna nu, men i vagnen hade han långärmad pymamas och strumpor samt ett påslakan. Efter nattmålet (vid fyra) så bytte jag påslakanet mot en tunn liten fleecefilt (enkel, inte dubbelvikt), eftersom vi har fönster öppna i lägenheten och det alltid är som kallast hos oss den tiden på dygnet. Jag såg också till att suffletten var nästan helt nervikt eftersom den hindrar luften att cirkulera.

Jag föredrar att ha bebis välklädd och med tunnt täcke/filt/påslakan eftersom han lätt kan sparka av sig det som täcker men pyjamas och strumpor (oftast :roll:) sitter kvar.
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Natten blev skaplig, som vanligt trasslade vargtimman men idag somnade han iaf om en stund!!! :heart:
Frukostluren som gått som på räls de senaste 3 dagarna fick vi bakslag på - han vaknade vid 45-skarven och somnade inte om. :?

Den här vimsiga mamman virrade till det ordentligt inför lunchen - jag glömde bort tiden vilket innebar att lunchen blev 30 min försenad. Lyckades lassa in 2 msk palsternacka, 1 msk ärtor, 1 msk potatis och 1,5 msk katrinplommonpuré. Sedan bidde det 15 min upptäcksfärd i trädgården innan det var dags för den fruktade lunchluren... :shock:

MEN!!!! Skrutten sov en hel timma innan han skarvade, och då fick han en påminnelseramsa/bekräftelse varpå han somnade om på 2 min. Totalt sov han 1h 54 min innan jag gick in och väckte med glada tillrop. HÄRLIGT!!!!
Vet inte om det var en ren tillfällighet men from idag skjuter jag fram lunchen 30 min. Tidigare har det varit 3h mellan Frukost-Lunch och 4h mellan Lunch-Mellanmål. Nu blir det 3,5h mellan båda och det borde ju vara bättre. :)
Kurstart 2010-11-19
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"