Hjälp mig göra rätt med ramsan.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

NU tror jag äntligen att älsklingen sover!

50 minuter tog det. Först var hon frågande i stil med "Hallå, har ni inte glömt min katt?" Sen blev hon ledsen "Var är katten?" Sen blev hon arg, förtvivlad, arg igen. Jag svarade henne med ramsor, inte för tätt men jag svarade. Hon var inte nöjd. 19:45 kräktes hon sedan. Hon tömde hela sig själv både på energi och på mat i magen. Hela flickan full, sängen full.
Stackare. Gör jag verkligen rätt som tar hennes katt??? :?: :cry: :shock: :?
Vi fick ta upp henne, torka av henne, klä om henne, byta i sängen. Hon snyftade och grät hela tiden. Kräktes sedan lite till... När jag sedan la ner henne i sängen igen så smekte ja hennes huvud ett tag. Hon lugnade sig då och när jag ramsade mig ut så förblev hon tyst. Jag bekräftade - tysthet!

Min älskade tjej! Gör jag verkligen rätt, jag får såå dåligt samvete :cry:
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Nancy

Inlägg av Nancy »

Jag förstår inte varför hon inte får behålla sitt gosedjur som hon tycker så mycket om :?: Men jag kanske har missuppfattat.

Nancy
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej!

Jag tycker absolut att ni kan ha katten om hon nu så gärna sover med den. Men ha den bara vid sömn tycker jag. Om hon gör illa sig så trösta med en kram och ev blås lite på stället. Funkar kanon här hemma, Elsa brukar blåsa lite på sig själv om hon ramlar så är den saken ur världen. :wink:

Katten skulle jag ha vid sömn endast, och visst kan den vara med vid bilåkning om hon ska sova då. Jag ser inga problem med att hon suger på den, vad hon nu gör med sin katt när hon ska sova är ju hennes ensak. :wink:

Elsa har sin tumme när hon sover ( och rätt ofta annars också ), gissa vad jag fått höra kommentarer om det för det är ju SÅ mycket bättre med en napp som man kan ta bort sen. Men jag har ju inga planer att kapa bort tummen direkt, även om jag inte uppmuntrar till att suga på den. :roll: Sen har hon en kossa som hon sover med och den har hon haft sen födseln. Den följer med vid resor eller annat som en liten trygghet. Ibland väljer hon ett annat djur nuförtiden, det har alltså inte blivit så att hon inte alls kan vara utan kossan trots att hon haft den så länge. Ibland har vi glömt den på resa och då har vi gett något annat med glada miner och en attityd av självklarhet och det har hon köpt direkt. :wink:

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Nu blir jag förvirrad, kluven, fundersam, ledsen... :-s :? :( :cry:
Ska jag alltså inte ta katten? Var det inte så att katten fungerade som napp och blev till en varg? Ska hon alltså få ha den kvar? Såå kluven nu!
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Ha den kvar. Den är ingen napp.

Kram Luvis :heart:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

:? Men :?:
Anna09 var ju så tydlig i sin förklaring att Frejas katt fungerade som en napp för henne. Dottern suger på kattens tassar när hon ska sova. Vad är det då för skillnad mellan katten och en napp? För det finns ju barn som har napp bara då de sover.
Jag är ledsen om jag "tjatar" men jag är såå kluven och förvirrad nu.
Jag som gått och peppat mig själv att det är det rätta att ta katten, men nu? :( :?
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Kura med förtroendefull värme. Er älskling har bara stött på en puckel. Inget att bli oroad över.

Värme/ Luvis
SM rookie
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Tidigare (för några månader sedan) har ju Freja vaknat då hon inte haft katten precis vid munnen, gråtit och skrikit. Hon har kastat ner den och velat att vi ska komma in och plocka upp den. Till en början gick vi in och letade rätt på katten. Men sen sa vi stopp för det och tösen växte ifrån det, eller accepterade att hon minsan fick leta själv. Nu lägger hon sig på kvällen med katten och har katten hos sig hela natten igen utan att vi behöver göra något åt det. Nu den senaste tiden då hon vaknat så ofta, tror ju inte jag beror på den här katten, men eftersom Anna09 (inget ont menat mot dig Anna, verkligen inte - bara förvirrad nu) skrev att vi borde ta bort katten för att den fungerar som napp och varg så tänkte jag att det väl var bäst... Men nu :?:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Jag förstår. Men hur vet man om det verkligen är katten som stör sömnen?
Alltså tanken är: barnet snuttar, alltså är det en napp. Den tanken förstår jag men när du beskriver att barnet blir så till sig och spyr då låter det märkligt i mina öron att ta bort den. En liten katt är väl inget att fästa så stor vikt vid.
Jag tänker så här: Rent sakligt- katten är ett mjukdjur. Napp är en napp- plastgrej som är till för att suga på. Det är inte katten. Nu suger hon på den iaf- so what? Kan hon väl göra. (min bebis suger på kanten av sin filt)

Förövrigt. Det kan ju varit ngt annat som störde gourmetsömnen. Jag menar, barnen växer. Det händer mkt i deras små kroppar.

Skulle låta katten vara och bara minikura så hon riktigt förstår att ALLT ÄR BRA- SOV DU LILLA SÖTNOS!

Sömnschemat behövde justeras. Det tror jag kommer göra hela skillnaden. Min sötnos hade små perioder med finfin sömn men sen gät han igen. Men allt blev bättre för varje justering av schema. Började kura precis i skarv av ändringar av sömnmängd men som sagt. Efter varje justering blev det finfint.

Mkt värme :heart:
SM rookie
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Tack att du orkar disskutera med mig! :)

Just nu, den senaste tiden är jag nästan säker på att sömnproblemen inte beror på katten. De gånger jag gått in till henne då hon varit ledsen har hon alltid haft katten i munnen, så den har inte felat henne. Förmodligen har det, som du säger berott på att hon haft 30 min för mycket sömn, samt att jag inte varit koncekvent med att inte gå in. Tror jag...

Just nu söver ju stackaren... efter en jobbig läggning. Men hur gör jag inatt om/när hon vaknar. Och imorgon vid middagsvilan och sedan till kvällen?
Pappan är lite irriterad just nu. På mig och mitt velande. Han tycker ju inte att Freja ska suga på något gosedjur. Men när hon kräktes som värst innan sa han: "gör vi verkligen rätt som föräldrar nu?" Så det är inte bara jag som är kluven och förvirrad.
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Var är katten nu?
SM rookie
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Du kanske gått och sussat själv nu. Jag e ganska mör nu så jag måste knyta mig själv. Mitt förslag är.

1) När hon vaknar mitt i natten. Ge henne katten och ramsa ut. Punkt.

Akuthjälp- men jag tror inte eran tös kommer behöva det: Skriker hon upp sig rejält. Kör ett kvick tillrättaläggande och ramsa ut.

2) Middagslur: Varsågod katt. Sov så gott liten stund!

3) Natten: Varsågod katt. Ramsa ut.

Inte komplicera saker och ting. 8)

Stor kram och lycka till!/Luvis.
SM rookie
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Godmorgon!

Freja sov till kl 6 idag. Alltså hela natten, vad jag vet. Jag hörde henne aldrig iaf. Vid 6 hörde jag att hon vaknade, men hon sa ingenting, så det gjorde inte jag heller. Vid 6:50 blev hon ledsen, och då var det ju bara tio minuters natt kvar så då gick jag in som vanligt och hälsade godmorgon. Nu ensamleker hon.

Luvisen: Katten har bott vid tvättmaskinen hela natten. Eller snarare katterna, båda två. Tänkte ju tvättat dem och packa ner dem. Men :?: :?

Katten ska alltså få hitta hem igen? Inte ens försöka middagsvilan utan den :?:

I vanliga fall, alltså fram till igår kväll så är det precis så vi brukar göra. Katten liger på kudden, Freja drar snabbt till sig katten, vi ramsar ut - hon sover. Både kvällar och middaslurar har fungerat så, utan problem. Det var ju bara i går kväll som Frejas värld ställdes upp och ned för att katten inte fanns där - borta :?: :!:

Men Anna Wahlgren menar ju att barn glömmer "nappen" på en natt. Borde inte Freja gjort det nu då?

Om jag ger henne katten nu igen, så vill jag aldrig mer behöva ta den ifrån henne. Inte när hon är 5-6 år heller. Då känns det ju ännu värre att ta det stackars gosedjuret. Men ska hon verkligen suga på den "hela sitt liv"?

Inte mindre kluven idag inte... :? :(
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej igen! :D

Håller med Luvisen, det är en katt bara...lägg inte så stor vikt vid den. Det är ett gosedjur och det är ju ni som bestämmer om den ska vara där eller ej, men jag ser den inte som något stort problem. Jag tror inte ni gör det heller om ni tänker efter.

Och som jag skrev, Elsa har haft sin koss-filt sedan nyfödd. En del sa att jag inte skulle tvätta den för då kommer hon inte vilja ha den. Men jag struntade i det och tvättade ändå. Hon brydde sig inte alls. Hon hade också en period där hon sög på den men det slutade hon med sen. Hon hade till och med en period där hon inte ens tittade åt den. Men jag la den där i sängen ändå, som en liten mjuk vän att sova med.

I natt valde hon tex istället en nalle att sova med så jag tror inte hon kommer att bara välja kossan alltid. :wink:

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej Bluna!

Nej, inget problem för mig egentligen. Jag bara trodde att katten fungerade som en napp eftersom hon endast använder den samtidigt som hon suger på de där båda tassarna. Katten är en filt med ett katthuvud på (i mitten) och en tass på vardera sida om huvudet (två tassar alltså). Jag tror att Elsas ko är av samma modell :P
Freja har som sagt två sådana katter eftersom de blir så äkliga när hon sugit på dem ett tag, och då måste de tvättas, så då byter vi. Freja lägger själv katten i kvättmaskinen och har inga problem med att den tvättas. Hon har en splitt ny katt oxå (en reservkatt) som hon hittat i garderoben någon gång även den åkte snabbt in i munnen. Så hon bryr sig inte så mkt vilken katt det är, bara den ser ut så som hennes "rosa" katt gör, med två tassar att suga på.

Men då kan hon alltså ha sin älskade katt, när hon sover. Va glad hon kommer bli! :D Men inget springande och uppplockande av katten om hon kastar ner den va? Fast det har hon visserligen inte gjort på väldigt länge.

Huja... så förvirrad och kluven man kan bli över ett gosedjur (med tassar :P) Jag ville inte ta den ifrån henne, övertalade mig själv att det var det bästa, tog den, stod på mig att hon minsan skulle sova utan katten, sen blev jag förvirrad, kluven, inte ta katten :?: Suck...
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"