Strävan mot standardmodell med Ted

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Jag tycker att barn äter olika fort, både från flaska och bröst. Vissa ammar länge och andra vill ha det "överstökat" illa kvickt :lol:

Havana har varit (är) väldigt förkyld med ganska svår astma. Jag var lite tveksam till magläget just i och med astman, men då berättade min BVC till min förvåning ( hon har jobbat på NEO i många år) att barn som har andningssvårigheter alltid läggs på mage där 8) Med larm såklart :wink:
Likaså rinner snoret lättare ut och man hostar mindre på mage.
Så personligen tror jag benhårt på magläget- med höjd huvudända vid förkylning.

Kan du inte sova borta någon natt istället?

Kram!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
saroza
Kontakt:

Inlägg av saroza »

Jaha, det var ju intressant att höra om magläget! Låter helt realistiskt. Ted var ganska arg o hysterisk där på magen då näsan var täppt o han borrade in huvudet överallt o var alldeles svettig med sitt kämpade, så jag vände honom då till rygg, och han var nöjd med det. Men nu e vi då tillbaka till det rekommenderade magläget. OCh visst kämpar han förbrilt ibland på magen utan förkylning också, men summa sumarum så håller jag nog på magläget..önkakr att jag hade haft dessa kunskaper då dottern var bebis.

Jup, borde ta mej iväg och sova borta en natt eller två...sömnbristen tar på humöret märker jag. Då är det ju inte pga nattvak, utan främst det att jag inte somnat efter amningen, och ja förstås är vissa nätter lite sämre, så klockrent har vi det ännu inte med vår 2-månaders, även om jag är riktit nöjd med resan hittills. Längtar till den dag då vi har 12 timmars nätter, och jag hoppas vi kommer till målet utan mycket kämpande på vägen. Men måste ju försöka njuta av det vi har nu också.

Nu blir det kvällsmacka och gonatt!
Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

:heart:
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
saroza
Kontakt:

Vi har upplevt 12 h nätter!!!

Inlägg av saroza »

Hejsan!!

LÄngesen jag var inne här på forumet.
Måste ju bara berätta att vi redan har hunnit uppleva 3 st 12 h nätter utan minsta pip!! Det var jag inte beredd på själv!! Det var nu i veckan 2 nätter efter varann, då var han i o för sej lite rosslig, så jag tror att han var lite tröttare än vanligt. Sen var det en natt emellan som jag ammade som vanligt vid 3-4 tiden, men inatt igen ar det kl 19-07.

Jag hoppas detta kan bli till inspiration för nån som läser, som kanske är där var jag var i början, ja pust, det var inte lätt.

Men..då finns det ett litet men också.....dagsskarvar funkar fortfarande inte och har aldrig, inte en enda gång funkat. 45 minuter och så e man där och vagnar....ojojoj. Kvällslutren är ju inte mer än 45 minuter, och förmiddasluren får nog bli kortad nu snart till 45 minuter, den lyckas sällan bli längre. Men inte ens luren mitt på dagen funkar med skarven. Och då vet jag att han är MÄTT, jag lovar!!

Tänkte börja med Torsmammas nattmacka, den kan jag väl börja med nu?! I hopp om att dessa bra nätter håller i sej.

Ramsa borde väl också införas snar?!

Ville nu mest dela med mej att denna goa nattsömn!! Men trots detta är jag nog väldigt trött, springer ju och vagnar på dagen..och ja allt annat som hör till...barnen tröttar inte ut mej, men allt det där på sidan om...det eviga hushållet :-)
Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej Saroza :)
Vilken underbar rapport du kommer med :D Ni jobbar på så fint!

En klassiker vid 3-4 månader är just 12-45-2-45 precis som du är inne på :thumbsup: Kan ju erkänna att jag fortfarande har det till min 6.5 månaders :roll:

Du kan absolut börja med nattmackan nu:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12225

Ramsan är ett helt ovärdeligt verktyg tycker jag! Den kan med fördel införas redan innan 4 mån, men då endast som bekräftelse i samband med att du lägger liten. Vid fyra månader ungefär kan man införa den som huvudverktyg. Detta för att barnet innan 4 månaders ålder söker ansikte till rösten, men om du börjar införa den redan nu som beskrivet ovan, kommer liten att förknippa ramsan med sömnen sedan låter du ramsan ta över mer och mer.

Kramar Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
saroza
Kontakt:

Inlägg av saroza »

Hejsan!

Nu har jag ännu några frågor som dykt upp.

Eftersom han nu redan tenderar sova 12 h nätter, så undrar jag då: ska jag nu redan hjälpa honom vidare vid uppvak eller ge mat? tycker själv att han verkar väldigt ung i ålder att redan ta 12 h natt, men kan ju hända att det inte är så ovanligt, bara kanske jag som inte "vet" huruvida vissa babysar har hela nätter redan eller inte.
Inatt vakna han till lite, jag hade vagnen bredvid sängen och var själv så dödstrött, så att jag utan att "tänka mej för" drog sakta i vagnen några gånger, och han somnade om. Jag ger numera "nattmackan" som sista slurk på kvällen.

Och ännu: Är det nån ökning nu vid 3 månader också, alltså hjälp vad han äter...det går ju att "hälla" i honom massor, mitt frysförråd tar ju snart slut :)
Jag ammar först vid varje mål, men sen egr jag flaska, tycker detta sätt har fungerat. Pumpar ut mera, ihopp om att mjölkmängden ska öka, använder nerfryst BM, ger fårstås även tillägg vid behov.

Jag väntar minsann på att snart kunna introducera gröt m.m. Han blir ju 3 månader nu nästa vecka, så inom några veckor ska jag väl kunna börja på?!

Ja, det låter säkert "lyxigt" med våra nätter, och det är det, är tacksam att det gått så oväntat bra...men denna mor är nog väldigt trött ändå..han e ganska krävande dagtid och dessa förbaskade skarvar..inte en chans...som jag då redan sagt många gånger. Dom fungerar inte!! Skulle dom också funka, så vore det ju alldeles underbart!!

Ja tusen tack ännu för ala fina svar jag fått, önskar jag hade mer tid att surfa runt här på forumet och "lära" mej ännu mera, men just nu finns inte en gnutta extra ork, och inte tid heller. Antagligen e jag extra trött efter denna sega slemmiga förkylninsperiod som bott hos oss säkert 4 veckor.

Ha de gott allihop!!

Sara
Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Sara! :D

Om nätterna tänker jag: Tacka och ta emot! :heart: Han visar ju tydligt att han klarar att sova 12 timmar, och det är ju - vilket är lätt att glömma när man är förbi av sömnlöshet själv - främst FÖR HANS EGEN SKULL han ska sova hela natten. Så kör! Ni arbetar så fint! Och inte är det så värst konstigt att han blir hungrig på dagen heller, om han har slutat äta på natten. Mata på! (Vi införde smakisar vid drygt 3 mån ålder här hemma.)

Jag tycker Johannas schema är listigt, så att det bara blir en långlur att jobba med. Du börjar vagna INNAN han vaknar, antar jag? Men det funkar ändå inte? Min fråga är då om han somnar själv, eller om du får vagna honom till ro vid dagsluren. Och ifall du skulle befinna dig på "gående fot" under middagsluren, sover han över skarven ibland då? Min tanke med dessa frågor är att utröna ifall han liksom inte har fattat att han kan sova över/somna om efter skarven. För isf kan det vara värt att göra nåt sånt som man annars aktar sig för, t ex hålla vagnen i konstant rullning (långpromenad?) under ett par middagslurar, så att han liksom märker att han kan sova längre. Eller, om han somnar själv, att inte vagna när han vaknar, utan backa och påminna med skak i handtag bara, och låta honom upptäcka att han också kan somna om själv.

Lycka till!
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
saroza
Kontakt:

Inlägg av saroza »

Hej,
tack för svaret. Angående skarven; ja går i princip aldrig med vagnen, eftersom stoasyster också sover middag i sin säng samtidigt. JAg har försökt att vagna sakta innan han vaknar men nej tusan...även i bil vaknar han vid 45 minuters skarven, körde 2 h till min syster för ett par veckor sen, och samma sak, när bilen var i rullning och allt var frid och fröjd, så vaknade han vid skarven. Samma sak nu i eftermiddag då han sov i bilen..samma skarv.

När han somnar, då jag lägger honom, gör jag en solfjäder och skakar lite i handtaget, hamnar nog ofta att gå in och hjälpa med lite vagning. Kvällarna klarar han ofta utan hjälp.

Ja, jag får väl försöka med att inte hjälpa i skarven...huadå, lite blödig blir jag ju nog då, även om jag vågar skryta att jag nog var duktig att backa med vagnadet då tidigare när jag hade hamnat i vagningsträsket.
Och det är ju så, han tystnar då jag vagnar, så det är tydligen ett tecken på att han fortfarande är lite bortskämd med det.

Numera suger han också på handen då han somnar.

men jag kämpar vidare med skarven..den är ju bara en numera, den mitt på dagen. :)
Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Ja, ni har verkligen jobbat på så fint! Så fortsätt med det och koppla på ATTITYDEN som jag vet så väl att du har :heart:

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
indra

Inlägg av indra »

Åh, vad underbart med långa nätter för er :D .
Här står det still :cry: , 4 tänder nu på gång, upp o vagna 5ggr. i natt.
Känner oxå av ökning av mat, ger nu nästan bara ersättning, även om tänderna knappt syns så är dom sylvassa..
150ml. babysemp 2 alla måltider förutom den näst sista som blir 120 ml., ger nu hälften majsvälling o hälften babysemp2 som kvällslurk.
Har kvar 8-timmars natt än eftersom hon ej visar att hon kan sova över än.
Storebror fick sina tänder vid 4 månader men då sov han redan 12-timmars natt så det störde ej natten.
Lurarna på dagen är oxå uppvak här 45 minuters skarven och så 1,5 timmes skarven ( har 45 min, 2 tim., 45min), sen går 45 minuters lurarna bra. Men upplever att det blir bättre med långluren oxå.
Tänkte börja med den milda havregrynsgröten sempers när hon är 3,5 månad.
Kram
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
saroza
Kontakt:

Inlägg av saroza »

Hej Indra!

Kul att höra att det går framåt där också...jag har varit så lite och läst på forumet, så jag har inte alls tittat i din tråd..har känt mej väldit trött o stressad på sistone..inte över barnen, utan allt det andra....som det eviga hushållet...

ja. kan hända det låter lyx med 12 timmars nätter, men dom e ju inte närapå ihopklistrade 12 timmar utan pip (även om det hänt sej ett par gånger då han var sjuk). Nån natt hamnar jag att ge 4 -målet, och andra nätter drar jag nog i vagnen mellan 5 o 7 med jämna mellanrum (har vagnen bredvid mej vid sängen).
Men visst tycker jag att det går bra..man kan ju inte begära allt av en som är 3 månader. Är riktigt nöjd som det är. Det är ju ingen liten robot, utan en människa :)

Jasså, ni ger välling..borde ta mej en funderare på att köpa det hit hem jag åxå :) och även gröt... japp, ska inhandla det nästa gång jag går ti butiken, så e de bara att börja på då.

ha de gott igelkott :heart:
Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
saroza
Kontakt:

Inlägg av saroza »

:-({|= 45-minuters-skarven avklarad idag, inte ett ljud och det är fortfarande knäpptyst efter 1,5 timme!

Nån som vill ta lärdom:
det var då igen detdär att inte göra nånting :)

...eller så var det ara en slump just idag, på valborgsmässoafton o allt

Glad valborg allihopa :heart:
Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
ElinN

Inlägg av ElinN »

Härligt! =D> :thumbsup: :heart:
saroza
Kontakt:

Smakisar

Inlägg av saroza »

Hej,
nu e det nog så att jag vill börja ge smakisar. Var uppe och matade 2 gånger inatt, trots att jag flaskade varje mål i går för att få honom proppmätt.

Men, trots att man har ett barn från tidigare..hjälp, hur var det nu?

:oops: :oops:

Skulle precis ge banan, och insåg att dom var slut i kylen, så det fick vänta till senare idag. Men e det då välling eller gröt till kvällen? Båda går ju, men tar ändå emot tips. VAr liksom går man in med smakisarna...kvällen, mellanål??

Låter som jag sku ha mitt första barn och aldrig läst om barn tidigare..medger att jag har smått hjärnsläpp och huvudet dunkar..

Nåja, det är nu mest tips jag är ute efter...inte så mycket mer avancerat än det.

Han bara suger på sina händer hela tiden nu, vilket han inte gjort för, så lilla karl e hungrig :D :D :D
Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
indra

Inlägg av indra »

Jag ger babysemp 2 på dagen och sempers majsvälling till kvällslur, nestle milda havregröt från 4månader vid 11- tiden efter första morgonluren. Nu har hon sovit 9-10 timmars natt \:D/ i 3-dagar. Skall snart börja med att göra barnmat oxå, nästa vecka tänkte jag, då ger jag maten efter långluren, gjorde likadant med storebror..
Hon äter redan nästan en full portion, dom verkar vara väldigt matglada när dom är 3- månader :D .
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"