SHN, för äldre barn - fråga

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Trollet1969

Inlägg av Trollet1969 »

Hejsan :D
Nu har jag inte skrivit in min tråd på länge då kuren har suttit som smäcken :-) ! Men sen ca 5-6 dagar så har Anton börjat att vakna tidigare på morgonen, dock bara en timma men i morse blev det 1,5 + en del uppvak på natten, så nu behöver vi ta tag i det.

Någon med erfarenhet som har några goda råd!? :D

Kram Lena
Mamma till :heart: Anton född maj 06 och :heart: :heart: Simon född juli 08 :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vad har ni för schema nu?
Trollet1969

Inlägg av Trollet1969 »

Väckning 07.30
Frukost 08.00
Lunch 11.00
Sova fm-lur i vagnen 11.30-13.00
Mellanmål 14.00
Middag 17.00
Välling 19.00
Sova natt 19.30

//Mvh Lena
Mamma till :heart: Anton född maj 06 och :heart: :heart: Simon född juli 08 :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Lena!

Jag tror det är den kära :? förtrotsen som spökar,har du läst den här toppentråden om den :?:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13298

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!

Klistrar in ditt inlägg som hamnade lite tokigt :wink:

Hej Miar och tack för ditt svar!
Dock får jag inte riktigt kläm på hur vi ska göra på morgonen när han vaknar?
Ska vi låta honom skrika för ramsan skulle vi ju inte ta till om jag fattar det hela rätt?

Kram Lena

Mot tidiga morgnar finns några olika strategier att välja på, klistrar in (oj vad jag klistrar idag då :lol: ) ett åtgärdsprogram här, så kan du själv fundera på vad som passar dig bäst :!:

1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Trollet1969

Inlägg av Trollet1969 »

Tusen tack :heart: :heart:
Kram Lena
Trollet1969

Inlägg av Trollet1969 »

Hejsan! :D

I mitten av augusti kurade vi vår son och det är det absolut bästa vi gjort :D . Men nu undrar jag hur "slaviskt" vi måste väcka honom på morgonen - måste vi hålla schemat stenhårt även nu när det nästan gått 3 månader? eller kan vi låta honom sova till han vaknar på morgonen. Vi har varit "militanta" på hans tider och det har funkat kanon, men anledningen till att jag frågar är att vi varje morgon måste väcka honom, han får aldrig sova ut och ibland tror jag att han skulle behöva ytterligare en halvtimme på morgonen. Jag vill dock inte dra ner på dagsluren som är 1,5 timme, för den behöver han. Vad tror ni?

Sen undrar jag när han börjar på dagis i januari, vi kommer ju att behöva väcka honom 06.45 på vardagsmornarna och på helgerna skulle jag gärna vilja att han får sova till han vaknar. Vad säger ni med mer erfarenhet, sabbbar vi allt då eller sitter "kuren" så bra nu att han klara att vara lite flexibel på morgonen?

Tack på förhand!

Kramar Lena
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Lena!

Vad roligt att höra att det funkat så bra för er, ni är väl värda det :heart:
Mina barn sover så länge de vill på helgerna, när vi inte har tider att passa, och det har aldrig varit nåt problem!
Nu vaknar de oftast prick sju ändå :roll: men ibland kan de sova längre, framför allt Oline kan smälla till att sova ända fram till halvnio :!: Så visst kan barnen också behöva sig en sovmorgon då och då :wink:

Kram Mia
Trollet1969

Inlägg av Trollet1969 »

Hejsan!
Nu var det ett tag sedan - gott tecken :-)
Dock har något hänt under julledigheten. Antons pappa har ju varit hemma med honom sedan i juni och jag har arbetat heltid. Detta har funkat jättebra dock har Anton varit väldigt mammig när jag kommit hem men det är ju inte så konstigt, men vi har ändå hittat en balans tycker vi.

Dock hände det nåt den 21/12 när jag gick på julledighet. Sen den dagen är han som förbytt, hans pappa får inte ens komma i närheten av honom och om sambon försöker pussa eller krama Anton godnatt så får han sig en fullständigt frispel. Anton äter jättedåligt sedan ca 1 vecka tillbaka, sover otroligt oroligt, vaknar 2-4 gånger per natt + att morgonen börjar mellan 5-6 för honom (ska vara 7.30 enligt schemat). Vi har verkligen rannsakat oss själva och funderat på vad vi kan ha gjort fel, och det vi har brustit på lite är hans mattider, han har ibland (inte ofta) fått nån frukt mellan måltiderna (det har varit lite svårt med jul och alla besök att hålla tiderna slaviskt), men jag undrar om detta är enda anledningen till att han helt plötsligt börjat att vakna på nätterna igen och vägrar somna om samt hans otroliga mammighet?

Är det någon som känner igen sig?

Kram från juletrött mamma :-)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen, kul att höra från er - inte lika kul att det blivit lite fnurror...

Jag tror att Anton också är lite juletrött - rutinerna har falerat, mamma är plötsligt hemma hela tiden, ni åker runt och han blir, tror jag, lite trött och förvirrad. Små barn älskar rutiner och förutsägbarhet, och nu har han fått smak på det och gillar inte riktigt att ni ändrat på det här - tror jag :wink: :!:

Så det "enkla" svaret blir att ni kollar av här om det finns nåt som fattas:
:arrow: sociala delaktigheten!
:arrow: rejält med utevistelse två gånger per dag1
:arrow: fasta mat och sovtider!
:arrow: skratt och bus!!!
:arrow: mörkt och svalt i sovrummet!
:arrow: pappa inte frågar om godkännande när det är dags för puss och kram, utan plockar fram attityden av självklarhet!
... hmmm, kan inte komma på nåt mer nu, men ni vet ju hur tidiga uppvak mitt i natten ska hanteras, så där är det bara att jobba på :wink:

Vad tror du :?:
Kram Mia

... och Gott Nytt År \:D/ :!:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

... glömde fråga om du läst om förtrotsen :?: För det är nog förmodligen så att den har ett litet finger med i spelet också :wink: Här har du en jättebra tråd:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13298
Trollet1969

Inlägg av Trollet1969 »

Tack Miar :D
Alltid klockrena svar från dig! Det ligger förmodligen mycket i både att rutinerna har falerat lite med för mycket folk samt förtrotsen ;-)

Jag tackar och bugar för ditt svar och önskar dig en god fortsättning på det nya året!

Stor kram Lena
.-D
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:heart: :oops: :D :heart:
Tack detsamma, Lena!
Kram!
Trollet1969

Inlägg av Trollet1969 »

Hej igen Mia :D

När jag läste kapitlet om förtrotset som du länkade till igår så läser jag följande:

"Hon är nästan två år och alls inget kurbarn och ingen bebis heller. Nu pratar vi inte 'sömnmetoder' och du behöver inte rädas 5mm, eller att ramsan inte 'tar'. Du ska inte jobba med någon ramsa i en timme - no way. Du ska bara säga godnatt åt henne när du går, och du ska gå direkt, stänga dörren om hennes gapande och inte göra ett dugg mer, utom andra ljud i huset. Här skulle faktiskt musik vara bra, så hon får något annat att lyssna på än tystnaden, som är så 'osaklig' - om du förstår vad jag menar! Så uppgiven, trött och negativ".

Blev lite osäker på hur vi ska göra på natten då? För som jag har förstått det så ska vi ramsa om Anton vaknar och är ledsen på natten (vilket han varit 8 nätter irad nu), men när jag läser ovan blir jag lite osäker.

Kan du hjälpa mig att klura ut hur jag ska göra :?:

Tusen tack!

Kram Lena :D
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Lena :!:

Jo, visst ska ni ramsa honom - men inte i timtal :wink: Det blir väldigt lätt underhållning och störande, och det vill vi ju INTE!

Avvakta när han vaknar, se om han löser det själv, och sen en ramsaomgång där du markerar att det är natt, och sen lämnar du över sovandet till unge herrn själv!

:idea: OM det inte är vargtimmen som spökar, då drar du i väg en ramsa direkt vid första pip!
Musik använder sig en del av (inte jag, då jag har så många barn som sover - då skulle väl de andra få slag :lol: ) och de tycker att det funkar utmärkt!
Att göra husljud är också ett knep som flera använder sig av i vargtimmen, men här hos oss gäller ramsa och sen nada, inget alls förrän morgonen faktiskt börjar!

Hoppas du fick lite hjälp här, annars är det bara att hojta igen!

Kram :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "