Vi behöver hjälp
Ropar mamma och pappa hela tiden?!?!
-
Elin och Ebba
Ropar mamma och pappa hela tiden?!?!
Vår underbara dotter Elin, 18 månader, har precis fått en syster för fem veckor sedan. Lägningarna har gått perfekt tills för några dagar sedan, då Elin efter ramsa och god natt hoppar upp i sängen och ropar mamma och pappa konstant. Vi ramsar utanför men inget hjälper. När ropen går över i gråt går vi in och lägger henne till rätta, ramsar och går ut. Igår kväll tog läggningen två timmar och hela familjen går på knäna
Tyvärr börjar även samma visa på morgonen, runt 0630. (Elin läggs 1930 och vi brukar väcka henne 0730, sover 1,30 på dagen).
Vi behöver hjälp
Alla tips är jättevälkomna!!!
Vi behöver hjälp
Ulrika
-
Nancy
Hej Ulrika
Välkommen till forumet och grattis till dina bägge töser
Skrev nyss ett lååångt svar till dig och så råkade jag trycka bort alltihop
Får ta det lite kortare tyvärr.
Verkar som om ni överanvänder ramsan. Budskapet blir att nattningen inte är över via ramsa x 4 utan först efter ramsserenader OCH nytt intåg i rummet.
Elin är antagligen i förtrotsen
Brukar ofta innebära ökad fnurra på sömntråden men skall hanteras med lugn och om möjligt ännu tryggare besked.
Efter dag med delaktighet och utevistelse tokskrattar ni till godnattet. Bär in till sängen under glada former, säg godnatt till lampan och pussa/krama godnatt (eller hur ni brukar göra). Ut med ramsan. Ramsa er ut, bort och ännu längre bort från rummet. Avsluta sista versen i köket typ.
Avvakta därefter betydligt längre än ni egentligen står ut med. Gör det för er flickas skull och tänk att ni måste bryta det trista mönstret. Håll er sysselsatta t.ex. i köket och låt skrammelljud och mummel höras.
Blir det alldeles för ledset påminnelseramsar ni. Gå inte och svassa vid dörren utan håll er en bra bit bort. Visa att ni håller koll på hela huset och inte bara flickans rum.
På morgonen kan ni "pangramsa" x 4 vid första pip och därefter göra ingenting alls. Sätt gärna en ljudlig väckarklocka och låt signalen följas av ett hejdundrande godmorgon
Återkom gärna med frågor/undringar/protester
Hälsningar från Nancy
Välkommen till forumet och grattis till dina bägge töser
Skrev nyss ett lååångt svar till dig och så råkade jag trycka bort alltihop
Får ta det lite kortare tyvärr.
Återkom gärna med frågor/undringar/protester
Hälsningar från Nancy
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Vill bara påminna om:
"Igår kväll tog läggningen två timmar och hela familjen går på knäna", skriver du - men vem eller vilka är det som sköter läggningen
Ett par frågor, om du har lust att svara:
* Har ni andningslarm till lilla nya barnet
* Har storasyster fått "annektera" sin lilla syster
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
Elin och Ebba
Hej och tack ni underbar människor! Sorry för sent svar
EFter ev veckas "urballning" tog vi kommandot igen med en attityd av självklarhet och det gjorde susen!
Vi följde alla råd, stålsatte oss, Elin skrek i ca 1,5 timmar men tillslut tog ramsan och Elin somnade. Natt 2 tog läggningen bara 15 minuter, mycket skrik men ändå "kontakt" via ramsan. Natt 3 bytte vi och jag ramsade. Men iom att pappa har skött läggningnen när jag har suttit och ammat protesterade elin högljutt och skrek efter pappa. Men jag stålsatte mig och efter 30 minuter somnade Elin. I kväll, natt 4, tog läggningen endast 2 minuter, Elin skrek något, jag ramsade och den tog direkt!
Någar korta reflektioner som jag gärna delar med mig:
1. Tveka aldrig - en attityd av självklarhet är a och o.
2. När vi var som mest "urballade" satt pappan inne hos Elin och talade, sjöng etc och varje gång han försökte gå där ifrån började Elin gråta. Denna metod tog 2 timmar innan Elin somnade av utmattning
Sedan vakande hon kl 2 och 4 och 0630 och varje gång "fastnade" pappa inne hos henne och kom inte ut. Detta är inget alternativ. Om vi inte hade tagit oss i kragen och följt era suveräna råd hade vi förmodlingen än idag suttit vid Elins sängkant och stört henne.
Anna -tack för svar!!! och vi svarar gärna på dina frågor:
1- Nej, vi har inte ett andingslarm utan två
en till vår ute och en till vår innevagn.
2. Vi följde dina råd inför hemkost från BB och storasyster har fått annektera sin lillasyrra. När Ebba äter håller Elin en hand på Ebbas fot, hon kommer gärna fram och klappar på Ebba och säger "bebe". Vad tror du om det?
Bästa hälsningar,
EFter ev veckas "urballning" tog vi kommandot igen med en attityd av självklarhet och det gjorde susen!
Vi följde alla råd, stålsatte oss, Elin skrek i ca 1,5 timmar men tillslut tog ramsan och Elin somnade. Natt 2 tog läggningen bara 15 minuter, mycket skrik men ändå "kontakt" via ramsan. Natt 3 bytte vi och jag ramsade. Men iom att pappa har skött läggningnen när jag har suttit och ammat protesterade elin högljutt och skrek efter pappa. Men jag stålsatte mig och efter 30 minuter somnade Elin. I kväll, natt 4, tog läggningen endast 2 minuter, Elin skrek något, jag ramsade och den tog direkt!
Någar korta reflektioner som jag gärna delar med mig:
1. Tveka aldrig - en attityd av självklarhet är a och o.
2. När vi var som mest "urballade" satt pappan inne hos Elin och talade, sjöng etc och varje gång han försökte gå där ifrån började Elin gråta. Denna metod tog 2 timmar innan Elin somnade av utmattning
Anna -tack för svar!!! och vi svarar gärna på dina frågor:
1- Nej, vi har inte ett andingslarm utan två
2. Vi följde dina råd inför hemkost från BB och storasyster har fått annektera sin lillasyrra. När Ebba äter håller Elin en hand på Ebbas fot, hon kommer gärna fram och klappar på Ebba och säger "bebe". Vad tror du om det?
Bästa hälsningar,
Ulrika
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022