KOLIK?!! HJÄLP!
KOLIK?!! HJÄLP!
Hej alla,
snälla hjälp lilla Carl, 6 veckor gammal. När han blev 3 veckor fick han magknip, och började spy massor - upp till nio gånger direkt efter amning, men även efter mer än en timme efter, och grät eller var orolig hela tiden. Vi har prövat minifom, massa mat (vilket ledde till ännu mera kräk, och ännu mer gråt), diet (jag har inte ätit mjölkprotein, syror, fullkorn, bönor, grönsaker), och akupunktur. Hans sympton är att han vill äta hela tiden, för att trösta sig. Han gråter när han kräks. Han går upp i vikt, är svårrapad - då kommer oftast maten också upp. Han hickar mycket och har diarre. När han gråter blir han högröd i ansiktet, och sparkar med benen spända.
Jag har försökt standardmodella honom - men det är svårt när jag matar och han spyr ju mer mat han får. Dessutom har han ont och är orolig, så han kan inte sova när det är dags för det. Jag har läst på detta forum, och även uteslutit ägg, kaffe choklad. Snälla är det någon som känner igen sig????
snälla hjälp lilla Carl, 6 veckor gammal. När han blev 3 veckor fick han magknip, och började spy massor - upp till nio gånger direkt efter amning, men även efter mer än en timme efter, och grät eller var orolig hela tiden. Vi har prövat minifom, massa mat (vilket ledde till ännu mera kräk, och ännu mer gråt), diet (jag har inte ätit mjölkprotein, syror, fullkorn, bönor, grönsaker), och akupunktur. Hans sympton är att han vill äta hela tiden, för att trösta sig. Han gråter när han kräks. Han går upp i vikt, är svårrapad - då kommer oftast maten också upp. Han hickar mycket och har diarre. När han gråter blir han högröd i ansiktet, och sparkar med benen spända.
Jag har försökt standardmodella honom - men det är svårt när jag matar och han spyr ju mer mat han får. Dessutom har han ont och är orolig, så han kan inte sova när det är dags för det. Jag har läst på detta forum, och även uteslutit ägg, kaffe choklad. Snälla är det någon som känner igen sig????
Carl, 17/5 2007
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Ja, jag känner igen allt! Och många med oss kan jag lova. Jag uteslöt det mesta också för att vara på säkra sidan. Jag ansåg att det var så kort tid jag ammade att leva på potatis, pasta utan ägg och kött var lätt val, fast svårt att äta
Nu är min son 9 mån redan
(jag vet... du har provat och gjort, men...... Det är lätt att vara efterklok...)
Tor hade bla. annat fel på sitt bett när han föddes för hakan var intryckt och detta bidrog till att han svalde MASSOR med luft när han ammade och med det, gas i magen, inte plats för mer mat, ont osv... dålig sömn...
Allt hänger ihop och det är lätt för mig att säga mera mat och mera rap, men det är FAKTISKT svaret på det mesta.
Jag trodde att jag hade mycket mjölk när jag ammade, men så här i efterhand tror jag inte heller att jag hade tillräckligt för sonens tålamod, om man kan uttrycka sig så.
Vid 7-8 veckor är det dessutom en ökningsperiod så nedan kommer mitt mjölkökningsprogram som jag hoppas kan hjälpa er.
Jag har ökat min mängd flertalet gånger och det jag gör är:
- Vila extra mycket (så mycket det går när man kan med barn
- Dricker mycket (vatten, mjölk, lättöl och amningste - INGET coffein)
- Äta mycket fett och ofta (äter gärna direkt efter amning när barnet sover. Typ 5 ggr/dag)
- Pumpar direkt efter varje amning några min samt pumpar extra på kvällen när Tor lagt sig. Gärna länge och 2 gånger om jag orkar.
- Dricka LuzernTe i några dagar - 1 vecka. Sedan amningste
(finns även bra te på www.minimundus.se )
Det jag pumpar serverar jag i flaska till kvällslurk eller handjagar med efter amningarna.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Tänkte på en sak till som faktiskt står i BB men som man kanske inte tänker på så noga.
När barn skriker mycket så sväljer de också luft som i sin tur gör ont osv.. en ond cirkel. Så jag la ner mycket fokus på att han INTE skulle skrika så mycket. Antingen med att vagna så han faktiskt fick sova eller med att rapa ordentligt. Jag märkte att om han skrek läääänge och jag tog upp honom kom en jätterap.
Så då är det ju lättare att försöka förebygga för mycket skrik med att man då hellre kanske hamnar i vagnträsket
När barn skriker mycket så sväljer de också luft som i sin tur gör ont osv.. en ond cirkel. Så jag la ner mycket fokus på att han INTE skulle skrika så mycket. Antingen med att vagna så han faktiskt fick sova eller med att rapa ordentligt. Jag märkte att om han skrek läääänge och jag tog upp honom kom en jätterap.
Så då är det ju lättare att försöka förebygga för mycket skrik med att man då hellre kanske hamnar i vagnträsket
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Hej!
Tack för svar.
Jag har läst dina kommentarer och insett att symptomen var liknande för Tor. För att svara på dina frågor;
han ligger på rygg, med kudde bakom rygg och upp med benen
han har bra sugteknik, tror jag, fast han har SÅÅ bråttom, att han nästan sätter i halsen
jag tror att jag har för mycket mjölk, ibland sprutar det rent av när han ska äta
jag försöker följa schemat som är klistrat, för enmånadersbebis
spyor; det kan nog inte kallas kaskadkräk. bara mycket kräks.
Jag ska verkligen försöka mer med rapning, och se om han kan äta mer sedan (och behålla det). Fast efter ett tag blir han mer hysterisk när han äter, och får inte bra tag alls - och det kommer snart upp igen.
Tack för svar.
Jag har läst dina kommentarer och insett att symptomen var liknande för Tor. För att svara på dina frågor;
han ligger på rygg, med kudde bakom rygg och upp med benen
han har bra sugteknik, tror jag, fast han har SÅÅ bråttom, att han nästan sätter i halsen
jag tror att jag har för mycket mjölk, ibland sprutar det rent av när han ska äta
jag försöker följa schemat som är klistrat, för enmånadersbebis
spyor; det kan nog inte kallas kaskadkräk. bara mycket kräks.
Jag ska verkligen försöka mer med rapning, och se om han kan äta mer sedan (och behålla det). Fast efter ett tag blir han mer hysterisk när han äter, och får inte bra tag alls - och det kommer snart upp igen.
Carl, 17/5 2007
Apropå diarre; hans första amningsblöja fick vi hjälpa honom med en termometer, när det inte ville ut efter 8 dagar. då var det fast, som det skulle. nu är det gelliknande, och rinnigt, med bubblor i. Vi var hos läkare, som sa att bajset får se ut hur som helst.
Reflux vet jag inget om, men jag tror inte han har ont när han sväljer?
Reflux vet jag inget om, men jag tror inte han har ont när han sväljer?
Carl, 17/5 2007
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Får jag fråga varför han suger på napp? Är det tvunget? Om sugbehovet är stort tänker jag att han kanske kan få lite extra mat istället.
Finns det ingen möjlighet att du kan börja lägga honom på mage MED LARM? Det är faktiskt så att de vänjer sig så fantastiskt fort om du bara lägger honom på mage i vagnen och drar några tag.
Det är så att magläget gynnar matsmältningen och då även gaser i magen. Om sugbehovet är stort hittar de snabbt sin tumme, trasa, eller annat mysigt att sulta på istället för en napp som du skall springa och stoppa i.
(om man frågar vad andra med kolik har gjort säger alla att de lägger sina barn i vagn på mage och drar över en tröskel, bär med dem liggandes på mage i famnen och gamla mödrar la även barnet på mage över knät. Så det är ju välkänt sen urminnes tider att just magläget lindrar kolikbesvär
)
Här är några länkar ang. just magläget som jag hoppas att du vill läsa.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12223
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=25
Ang. bajs så är ju BM (bröstmjölk) laxerande så det är säkert ingen som helst fara.
Finns det ingen möjlighet att du kan börja lägga honom på mage MED LARM? Det är faktiskt så att de vänjer sig så fantastiskt fort om du bara lägger honom på mage i vagnen och drar några tag.
Det är så att magläget gynnar matsmältningen och då även gaser i magen. Om sugbehovet är stort hittar de snabbt sin tumme, trasa, eller annat mysigt att sulta på istället för en napp som du skall springa och stoppa i.
(om man frågar vad andra med kolik har gjort säger alla att de lägger sina barn i vagn på mage och drar över en tröskel, bär med dem liggandes på mage i famnen och gamla mödrar la även barnet på mage över knät. Så det är ju välkänt sen urminnes tider att just magläget lindrar kolikbesvär
Här är några länkar ang. just magläget som jag hoppas att du vill läsa.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12223
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=25
Ang. bajs så är ju BM (bröstmjölk) laxerande så det är säkert ingen som helst fara.
Tor 2006
Hejsan!
Jag ville bara skriva att min pojke från ca tre till sex veckors ålder skrek en hel del - upp till en timme varje kväll - och hade geléliknande avföring med mycket bubblor i. Precis som TorsMamma skriver löste det sig när vi började tillämpa SM och framför allt RAPADE honom ordentligt. Här finns massor av bra raptips att hitta. Vi brukade lägga honom på mage och buffa lätt i baken - då kom rapen till slut. Men det kunde ta upp till 20 minuter att få ut rapen. Sen åt han glatt igen! Kram till er!
Matilda.
Jag ville bara skriva att min pojke från ca tre till sex veckors ålder skrek en hel del - upp till en timme varje kväll - och hade geléliknande avföring med mycket bubblor i. Precis som TorsMamma skriver löste det sig när vi började tillämpa SM och framför allt RAPADE honom ordentligt. Här finns massor av bra raptips att hitta. Vi brukade lägga honom på mage och buffa lätt i baken - då kom rapen till slut. Men det kunde ta upp till 20 minuter att få ut rapen. Sen åt han glatt igen! Kram till er!
Matilda.
Son i januari 2007
Dotter i augusti 2009
Dotter i augusti 2009
-
susanneethel
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ht=raptips
Här är lite fler bra raptips.
Här är lite fler bra raptips.
Hej och tack för alla tips! Såå skönt att höra att andra haft liknande problem!
Jag har rapat honom noga, och det känns faktiskt som om det hjälper! Underbart!
En fråga; när han sväljer mycket luft när han äter, och sedan ska rapa upp det, verkar det som om maten kommer med. Någon som har tips som gör att rapen kommer upp men inte maten? Jag har försökt avbryta matning för att rapa, men då blir han hysterisk.
Torsmamma; jag ska försöka ta bort napp, och testa magläge igen.
Jag har rapat honom noga, och det känns faktiskt som om det hjälper! Underbart!
En fråga; när han sväljer mycket luft när han äter, och sedan ska rapa upp det, verkar det som om maten kommer med. Någon som har tips som gör att rapen kommer upp men inte maten? Jag har försökt avbryta matning för att rapa, men då blir han hysterisk.
Torsmamma; jag ska försöka ta bort napp, och testa magläge igen.
Carl, 17/5 2007
Tusen tack för alla snälla människor som svarar på denna site!
Jag har nu läst alla länkar jag blivit rekommenderad, och jag har en fråga ang "babyn ska äta inom 1,5 timmar". Om schemat är 2 tim vaken, 2 timmar sömn på dagen, menas att mattiden max får vara totalt 1,5 timmar? För mening är väl att baby ska sova direkt efter bröst 2?
Jag har nu läst alla länkar jag blivit rekommenderad, och jag har en fråga ang "babyn ska äta inom 1,5 timmar". Om schemat är 2 tim vaken, 2 timmar sömn på dagen, menas att mattiden max får vara totalt 1,5 timmar? För mening är väl att baby ska sova direkt efter bröst 2?
Carl, 17/5 2007
I början, när det är 1,5 tim vaken och 2,5 tim sov, så ska barnet få B2 innan sovning, men vad som händer när man förlänger vakentiden är att man lägger på 30 min vakentid EFTER att man ätit. Och sen får lägga sig och sova VAKEN. Så att man lär sig det också. När man nu inte är något litet paket längre
. Behöver man hjälpa till ro gör man det (medelst vagning eller buffning), men lite gnöl tar man inget extra för.
Vad härligt att raparna börjar komma. Och den lilla mat som kommer upp med rapen brukar inte vålla någon fara. Skulle det vara mycket som kommer är det ju bara att erbjuda en slatt till, helt enkelt. Lite tretår mao.
Vad härligt att raparna börjar komma. Och den lilla mat som kommer upp med rapen brukar inte vålla någon fara. Skulle det vara mycket som kommer är det ju bara att erbjuda en slatt till, helt enkelt. Lite tretår mao.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
-
TorpSara
Torsmamma: En fråga..hur kan magläge gynna matsmältningen? Undrar nog bara hur du tänker?
Ang barn som har mkt gas i magen så är det så att brnet kan inte skilja på bröstmjölken och kuften när de får det i munnen utan de sväljer både och. Vi vuxna andas ut det. Ang rapning så...enl tyngdlagen så vill gas=rap stiga uppåt. Så om barnet erbjuds att ligga lite uppåt så borde väl gasen söka sig uppåt. Magmassage kan vara bra.
Övre magmunnen är som en ventil. Hos barn under ca 4:a månade är den "ventilen" omogen och sluter sig inte ordentligt vilket gör att om barnet rapar, el hickar, el vänder sig så stänger inte ventilen utan maten kommer upp= kräks.
Glöm inte att många barn är i behov av att mor äter mjölkfri kost och då behöver du bolla det med en bvc-sjuksköterska för att få bra info.
MVh/C
Ang barn som har mkt gas i magen så är det så att brnet kan inte skilja på bröstmjölken och kuften när de får det i munnen utan de sväljer både och. Vi vuxna andas ut det. Ang rapning så...enl tyngdlagen så vill gas=rap stiga uppåt. Så om barnet erbjuds att ligga lite uppåt så borde väl gasen söka sig uppåt. Magmassage kan vara bra.
Övre magmunnen är som en ventil. Hos barn under ca 4:a månade är den "ventilen" omogen och sluter sig inte ordentligt vilket gör att om barnet rapar, el hickar, el vänder sig så stänger inte ventilen utan maten kommer upp= kräks.
Glöm inte att många barn är i behov av att mor äter mjölkfri kost och då behöver du bolla det med en bvc-sjuksköterska för att få bra info.
MVh/C
-
Gäst
Tänkte på detta med magläget och kolik,
I bland eller snarare rätt ofta brukar jag i alla fall utgå i från mig själv,
Har jag ont i magen, allt från magkattar eller magsjuka, eller bara massor av gaser som gör att man får ont. Så ligger jag själv på mage för att jag tycker att det lindrar. Det brukar oftast göra mindre ont när man ligger på mage.
Och varför skulle det inte vara så för barnen