Är trött på att vagga så nu ska det kuras, hur?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
kayabebek

Är trött på att vagga så nu ska det kuras, hur?

Inlägg av kayabebek »

Hej,
Min lilla pojke är 1 år gammal och jag har länge tänkt köra shn-kuren men det har inte blivit av. Jag hoppas det inte är försent för nu behöver jag den verkligen.
Ända sen första månaderna gick vi i fällan och började vagga honom till sömns, på benen eller i vagnen, så resultatet är att nu måste vi vagga honom inför varje sovstund och det börjar ta knäcken på mig.
Han har sovit ok under nätterna men den senaste veckan har han vaknat till runt 5.30 och då har jag fått ta honom i vagnen igen för att han ska somna om till 7-7.30. På dagarna sover han 2 omgångar vardera ca 1 1/2h så han får 3-3 1/2h sömn under dagen vilket lämnar 10h till natten. Jag vill att han sover mellan 20-07.30 (11 1/2h) och totalt blir det för mycket sömn då. Så nu har jag några frågor.
1. Borde jag ta bort eftermiddags sömnen eller ska jag bara försöka korta ner de två? Han verkar fortfarande behöva två.
2. Han är väldigt aktiv och envis så jag är orolig inför starten på kuren hur han kommer att reagera. Andra med samma problem som har kört kuren får gärna ge lite tips.
3. Hur ser ett matschema ut egentligen för 1-åringar? Min son äter ingen vuxen-mat utan får i sig gröt, välling och pureer. Inga jättemängde så för tillfället får han 2 nattflaskor.
4. Eftersom jag alltid vaggar honom till sömns i vagnen numer så kanske jag borde köra shn-kuren i vagnen men är det lätt att vänja dom vid sängen sen eller ska jag köra på sängen direkt?

Jag ska läsa och läsa mer men jag uppskattar all hjälp jag kan få inför starten :)

Tack på förhand!
Malin
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej och jättevälkommen hit :D

Ska se om jag kan hjälpa dig med dina funderingar!

1. Jag tycker du ska bestämma dig för en lur! Precis runt året brukar det bli dags att ändra, och ska du ändå kura så tycker jag det är lika bra att göra alla förändringar på en gång!
Skickar dig en länk med lite mat och sov tider!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=153

2. Här får andra hoppa in :wink: Men jag kan lova att kuren funkar även på viljestarka små herrar!

3. Se fråga 1. (kort såhär ungefär: frukost (välling/gröt) lunch (lagad mat) mellis (efter sovning) middag (lagad mat) kvällsfika (välling/gröt) )

4. Nej, nu tycker jag han är för stor för vagnen! Som sagt, alla förändringar på en gång, nu är det dags för spjälisen :D

BRA att du tänker plugga på ordentligt, och under tiden finns vi här och kan svara på dina funderingar!

/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
kayabebek

Tack för snabbt svar

Inlägg av kayabebek »

Efter alla inlägg jag har läst här så har jag förstått att de flesta får svar snabbt men jag trodde inte så här snabbt. Jag har kontoret sidan om min sons rum så under kuren tänker jag vara här inne och då vet jag att man kan skriva och hoppas på svar snabbt om man är i kris.
Jag ska bestämt ta bort andra tuppluren för jag tror definitivt att det är den som stör nattsömnen nu, tack för övertygelsen.
Tack för länken med matschema, en massa bra att läsa. Jag måste försöka få i honom lite mer under dagarna så att han inte behöver äta på natten. Jag bor i Turkiet(Istanbul) och vi har just nu runt 40 grader vilket gör att han inte äter speciellt mycket utan vill bara dricka vatten hela tiden. Jag får iaf i honom flaska innan han somnar på dagarna, oftast gröten/puren/soppan som han inte åt upp.

Tack igen!
miar70
Kontakt:

Re: Tack för snabbt svar

Inlägg av miar70 »

kayabebek skrev: Jag bor i Turkiet(Istanbul) och vi har just nu runt 40 grader vilket gör att han inte äter speciellt mycket utan vill bara dricka vatten hela tiden.
OJ, det var ju inte nästgårds, precis!
Själv har jag väldigt lite erfarenhet av att vara i varma länder med små barn, så jag hoppas andra kanske kan ge lite mattips här till dig!
Men jag kan säga, att mina barn har när de varit året och däröver, ätit de vi äter! Så det är kanske det enklaste, att ni synkar era tider och äter gemensamt!

Kram på dig!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "