Hjälp, min ena tvilling biter den andra!!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
lisal
Kontakt:

Hjälp, min ena tvilling biter den andra!!

Inlägg av lisal »

Jag är nu desperat!

Hejsan alla! Har skrivit om detta problem förr men nu har det hela eskalerat och bara blivit värre!! Jag är helt slut och gråtfärdig!! Jag har två tvillingflickor på snart 13 månader. Den ena är så hårdhänt. Bl a biter hon min andra tjej när de bråkar om "saker". Hon bits inte lite heller, så det blir stora märken!! Hon inte bara bits (även om det är det värsta) hon även nyps, drar i håret, tar tag hårt osv. Jag hinner ju inte alltid stoppa detta!! HUR skall jag bete mig för att detta skall sluta???? Har försökt med "Oj då! Man skall inte bitas utan klappa fiiint" (klappa med hand på hand). Men det är inte alltid så enkelt. Jag blir för det första så J-LA arg när hon skadar mitt andra barn, samt att jag måste ju trösta den bitna/slagna. Jag kan knappt gå ut med dem i vagnen längre för den ena drar den andra i håret eller nyps hela tiden. Jag orkar snart inte längre. Jag klarar inte av att vara en "duktigt" förälder som gör allt rätt när det ändå inte hjälper. Jag orkar inte med att dom aldrig är sams!!!!! Jag är förtvivlad!

Lisa
Tvillingmamma till S & T födda 060528
lisal
Kontakt:

Inlägg av lisal »

Hej igen!

Har nu lugnat ner mig lite. Sökt på "bitas" här på forumet. Förstått att jag definitivt inte är ensam om problemet. Skrivit ut en HEL HÖG med trådar angående detta problem. Laddar inför en läsning av desamma. Har förtröstan att jag skall finna lösningar hos era redan avlagda svar. Tusen tack på förhand/i efterskott alla!!

Lisa
Linnéa med två barn

Inlägg av Linnéa med två barn »

Åh,lider så med dig tack vare att jag själv har haft det så med mina ända sedan den lilla föddes för två år sedan. (det skiljer två år på mina dock)
Jag tycker som du att ingen "metod" avhjälpt det hela, hur konsekventa vi än är, så jag ska följa dina svar med stort intresse. Ibland får man kanske försöka att nonchalera endel ,för när de märker att beteendet ger UPPMÄRKSAMHET så fortsätter det! Men hur lätt är det att inte reagera?

Ja, det är ju nackdelen med de där syskonvagnarna, när de är sådär i luven på varandra så blir det ju en mardröm att gå ut, som du som mamma så väl behöver! Det finns inga andra alternativ till syskonvagnen, där de inte når varandra? Det måste varit någon med otroligt beskedliga barn som konstruerade denna syskonvagn... Ledsen att jag intehar några konkreta råd. Du ska iallafall veta att du är inte ensam...om det kan hjälpa lite. Ett litet tips annars är att försöka få lite egentid varje dag då du kan ladda battetrierna och på så vis ha högre tålamodströskel och kanske hjälpa dina barn bättre.För visst är det så att när man brusar upp så blir det ju inte bättre direkt...
Kramar!
lisal
Kontakt:

Inlägg av lisal »

Gulliga Linnea! Tack så mycket för ditt svar!! Jag satt igår kväll och läste på trådarna om bitande och har idag ändrat attityd något. Min ena tjej fortsatte givetvis att "bete" sig idag men jag har varit som en hök och försökt förekomma samt att jag har börjat med att vi pussas istället för att bitas. För att distrahera min hårdhänta dotter från att göra den andra illa har vi gått iväg ibland och gjort livsviktiga saker som blomvattning mm. Möjligen har det redan börjat hända saker. Barnens mormor var på besök idag och jag har berättat för henne hur hon skall bete sig. När min dotter bröjade nypa mormor i halsen pussade mormor henne istället och förklarade för henne att så gör man. Då böjer sig ungen ner och pussar mormor på benet!! DET ger mig lite mer ork och tålamod!!
J och Å

Inlägg av J och Å »

Pussa, pussa, pussa och pussa är bra botemedel. Våra tjejer på 1 år pussar och kramar varandra mkt. Självklart blir de oense också. Men vi har hela tiden agerat istället för att reagera. Dvs när man ser vad som är i görning så har jag påminnt att man pussas med munnen.

Underbart att se dem göra på eget bevåg också. En dag krockade de i hop och for i golvet, båda har enorm ljudkapacitet, men båda reste sig och kramade och pussades. :D Lika är de i badet.

Så kör på det, man pussar med munnen. Och AGERA istället för att REAGERA. Inte alltid lätt :wink: ja vet.

Och du, jag har en vagn jag ska sälja, där de sitter framför varandra, kika in denna, http://www.akta.se/ välj vagnar och stadium duo. Vi använder den sällan, tjejerna vill hellre sitta brevid varandra. Hör av dig om du är intresserad.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
lisal
Kontakt:

Inlägg av lisal »

ÅH!! Vad avis jag blir när jag läser om dina flickor J och Å!!! Mina är ju jämngamla med dina.... Måste poängtera dock att det bara den ena av mina tjejer som är hårdhänt. I kväll försökte den ena gosa med den andra (som dom gör huvud mot huvud), men jag såg då att den andra (hårdhänta) var på gång och dra i håret istället. Vi lyckades emellertid att avleda henne från det. Jag tycker att det är så synd att det blivit såhär och skäms lite eftersom det känns som om det är vårat fel. (Hur sjutton kunde det bli såhär undrar man?) Tycker också synd om den stackars utsatta som bara är go och samtidigt synd om vår lilla hårdhänta som uppenbarligen känner viss vanmakt eller nåt. Hur, absolut konkret, AGERAR du och lär ut pussar och kramar istället för reagera. Jag menar EXAKT hur gör man? Skall jag kombinera med att gå i pakt med den hårdhänta? (Alltså när jag agerar om du förstår vad jag menar). Jag vill så gärna få ett stopp på detta hårdhänta!!!
Kram Lisa
lisal
Kontakt:

Inlägg av lisal »

Liten rapport:
Igår var både bra och dålig... Jag hade kämpat halva dagen för att undvika bett och när vi skall ut och jag för ett ÖGONBLICK inte är med på vad som händer (eftersom jag tar på mig en tröja) biter T S hårt i armen så det blir märken!! Är dock där direkt och beklagar olyckan och visar att man pussas och att man kan trösta stackars S som nu har så ont i armen. Men inombords var jag SÅ frusterad. Väl ute och körandes barnen i vagnen vända bort från mig började jag storgråta, ringde sambo, ringde mamma, glömde att jag hade sminkat mig och gnuggade mig i ögonen så jag såg ut som en panda, ville helt plötsligt inte skaffa fler barn, ville inte ha de barn jag hade ens, sket i att folk stirrade, kände mig som världens sämsta mamma som inte klarar av att undvika att mina barn biter varandra och inte klarar av att genomföra Annas (och er andras) Barnaboksråd, gör mina barn disharmoniska osv, osv. Efter ett tag i vagnen var T på S hela tiden och försökte dra henne i håret mm. Jag där böjd över vagnen med min hand emellan konstant och "klappade fiiint, klappade fiiiint, klappade fiiint".
:cry:

Sedan hemma när ungarna sov middag läste jag de andra "bit-trådarna" igen och lugnade mig lite. Det kändes bättre och hoppet återvände. Andra halvan av dagen var det "munnen pussar man med, handen klappar man med, armen kramas man med" så fort något var på gång. Det verkar som att T blir lite irriterad över att vi visar att man pussas osv. Känner ni andra igen det? Kanske irriterad över att vi avbryter hennes handling? Hon undrar nog vad i allsin dar mamma och pappa har börjat med. Men bara den förändringen känns bra, att hon reagerar på och uppmärksammar våran handling..... (hoppas, hoppas, hoppas vi lyckas lära henne av handlingarna bara).

Det här bitandet och nypandet och dragandes i håret har kommit mycket snabbt. Som från en dag till en annan. Så tråkigt att hela tiden behöva tänka på att undvika bit-situationer. Tråkigt att inte bada tjejerna samtidigt, att fundera på att byta vagn ovs osv, Man vill så gärna att dom skall trivas ihop. Om jag har förstått andra rätt så är det ganska typiskt för åldern eller? (13 mån). Jag mötte en annan tvillingmamma på stan i går (eftermiddagsturen, inte förmiddagsturen då jag såg ut som en rödgråten panda :D ) som har lika gamla tvillingar som jag. Och hon sa att dom också hade börjat vara hårdhänta mot varandra och att det hela började för två veckor sedan.

Vi har beslutat oss för att separera tjejerna till helgen. För första gången skall en få sova över hos mormor utan någon av oss föräldrar är med och för första gången skall de vara en hel dag utan sin syster. Kanske behöver de lite tid "off" varandra?

Nåväl! I dag är min sambo föräldraledig (vi delar 50% vardera). Och det har gått ganska bra hittills har jag fått höra telefonledes! Tack alla för era tips och svar!!!

Kram Lisa
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Lisal! :D

Ja, ibland känner man sig som en ignorerad, upphakad skiva när man tjatar om att man pussas, man klappar fint, man kramas osv. Och man tror att ingen, allra minst barnet man riktar sig till lyssnar. Men så, efter några timmar, efter några dagar, efter några veckor, av enträget tjatande - så inser man att budskapet gått fram!

Härhemma har tragglet gällt blommor. Man klappar bladet fint, man luktar på blommorna - (man rycker inte av blommor och blad). VI har bra perioder och dåliga perioder - men jag vet att sonen vet hur man gör. Och oftast behöver jag bara påminna lite diskret nuförtiden när jag ser vad som är i görningen.

Det lönar sig!! Och det kanske inte vänder på en dag. Men fortsätt visa hur man gör istället!

När du blir arg, frustrerad, förtvivlad
:arrow: tänk ojdå, hoppsan (eller säg det högt, det brukar ta udden av ens irritation).
:arrow: kör några andetag djupandning för att slappna av lite
:arrow: visa hur man gör istället för det oönskade beteendet.

Och ja, man visar i handling. Med handen om handen, genom att pussa själv osv. :D

MVH Jenny
Linnéa med två barn

Inlägg av Linnéa med två barn »

=D> Hej på dig! Vill bara säga att åh vad du kämpar på bra! Det är jobbigt att kämpa så in i bänken och inte få respons direkt! Men det är det barnuppfostran handlar om, att INTE ge upp. Man får gråta och skrika och göra som jag igår när mina barn slogs och skrek, åka hemifrån och komma hem när barnen är i säng...
Men när du har lugnat dig så ta upp fajten igen. De kommer tacka dig en dag för att du gett de så fina värderingar. Man kämpar i motvind många ggr,jag vet, men det vänder!! Jag tycker du gör allt rätt, kämpa på nu. Ibland när det känns omänskligt tungt så tänker jag "ja, ja, ingen kommer att dö iallafall", det hjälper mig. :D
Kramar!
J och Å

Inlägg av J och Å »

Du är på rätt väg och får bra tips här.

Men jag fattar din sits. De är uppi varandra hela tiden och det tär, på alla!! Tid utan varandra tror jag är bra. Och så fortsätta nöta på som du gör.

Om det blir intensivt sätt upp dem i stolarna och laga mat tillsammans eller ngt sånt.

Vagnen finns i västmanland så det är ju en bit, vet inte vad det kostar att skicka dem. Pm:ar dig.

kram
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
lisal
Kontakt:

Inlägg av lisal »

Åh! Tack ni alla snälla kunniga! Sigrid och Tordis mådde bara bra av att vara ifrån varandra i helgen (även om det var konstigt för mig :shock: ) och bitandet har blivit mycket bättre!! Både jag och min sambo Mange jobbar hårt för att få bort det hårdhänta och det går åt rätt håll!! J och Å - tänkte avvakta lite med vagnen... Har faktiskt även gjort en lite provisorisk vägg mellan tjejerna i vagnen att sätta dit om det skulle bli för ledsamt dem emellan!!
Kramis
/Lisa
J och Å

Inlägg av J och Å »

:thumbsup:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"