Armar uppåt sträck!

Samtalsforum med barnen i fokus
father of sons

Inlägg av father of sons »

LindaVega skrev:FoS: tar åt mig angående läsa bok/leka som belöning. :oops: hrmm inser att att jag kan vara lite dålig på att ibland släppa det jag har för händer och bara sätta mig ned och göra det Vega vill för stunden. Det är ofta sen..och om en stund....när vi är klara med detta osv
Jag menar inte alltid att man ska släppa vad man har för händerna (möjligen som en "kur" för att "lovebomba" en älskling som behöver mycket kärlek :D ).
Däremot så vet jag av egen erfarenhet hur lätt det är att alltid sätta barnens intressen sist för "jag har ju så mycket att göra". Man behöver inte leka med sina barn - men ge dem första tjing på uppmärksamhet ibland.
Om man ger barnen uppmärksamhet, på vad vis man väljer, kommer de inte att kräva den sen. Precis som man dagligen uppfyller kvoten av sömn, social delaktighet, mat osv - INNAN ungen formligen ber på sina knän om det - kan man också göra med uppmärksamhet, närhet. Kalla det var du vill.

Tror jag :D
Nancy

Inlägg av Nancy »

:heart: Tack alla inblandade för en mycket intressant och lärorik tråd :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tre sidor! :o Det var snabbt jobbat av oss - tydligen ett ämne som engagerade... :lol:

Resten av dagen har också förflytit under ljuv harmoni och änglakörer 8) - spännande att se imorgon ifall det "bara" var en bra dag, eller om vi faktist har vänt på det! :D

Gud, vad jag tycker om er alla och det här stället! :-({|=
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vilken oerhört härlig tråd!! :heart: En liten fundering: Händer det något extra i lillasysters liv just nu? Glöm inte att ni är en treenighet på dagarna, och att ni alla påverkar varandra.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hon har lärt sig jollra två-stavigt med konsonanter. :heart: Hugo går omkring och är väldigt nyfiken på bokstäverna: maken sitter ofta på kvällen med boken "allting runt omkring" och läser för honom: "Ao, Beu, Ce, Deu..."

:heart:
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Bra jobbat! :thumbsup:
Så fint att kunna vända på steken över en dag!

:D
Vargmor

Inlägg av Vargmor »

:D Har följt denna tråd med stort intresse!! Det är så OERHÖRT lärorikt att läsa hur alla ni underbara föräldrar tänker och tycker kring era barns behov.

:arrow: Jag blir verkligen imponerad på hur bra du, Päivi, varit på att ta till dig vad alla har skrivit -att du lyckas tänka kreativt och inte fastna i ett negativt "jag är en dålig mamma tänk"! Jag måste verkligen bli bättre på det!! LÄSA OCH LÄRA av er alla :heart:

Jag :heart: detta forum!

GLAD MIDSOMMAR allihopa!
AW-dyrkare och megastolt mamma till en vargunge född december 2005.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:) Tack Vargmor, för glada ord!

Lugnet håller i sig även denna regniga dag - så jag utgår ifrån att analysen var korrekt. :heart:

Jag skall komma ihåg att han inte är så väldans stor än, även om man har mindre exemplar att jämföra med... :wink:
Idag kom han när vi var ute, och ville ha med mig till den stooora röda åkgräsklipparen - den som är så spännande... Vi stod och tittade och funderade - han lyfter på fötterna och jag trodde att han ville upp och sitta på stolen. Men det var lite skrämmande alldeles ensam utan trygga pappa :shock: - och det var då det slog mig så tydligt: han är inte så värst stor, även om han växer så det knakar, och ryms knappt i några kläder, för tillfället... Att stå och beundra åkgräsklipparen med pekfingret i munnen, bredvid mamma, titta och känna på hjulen, och spakarna, det var alldeles tillräckligt för honom. :heart: Därefter gick det bra att komma in och steka köttbullar. :heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Päivi skrev::) - och det var då det slog mig så tydligt: han är inte så värst stor, även om han växer så det knakar, och ryms knappt i några kläder, för tillfället... Att stå och beundra åkgräsklipparen med pekfingret i munnen, bredvid mamma, titta och känna på hjulen, och spakarna, det var alldeles tillräckligt för honom. :heart:
:heart: Tack igen för tråden, för allas ert engagemang (inte minst Hugos såklart :heart: :lol: ) och för insikter som denna :thumbsup:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"