Hur ska jag hålla honom vaken?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
lillefrejen

Hur ska jag hålla honom vaken?

Inlägg av lillefrejen »

Min lille kille är snart 4 veckor och jag börjar planera för ett schema som är tänkt såhär:

7-9 mat, vaken, byte mm
9-10.30 sova fm
10.30-12.30 mat, vaken, byte mm
12.30-15 sova em
15-17 mat, vaken, byte mm
17-19 sova
19-21 mat, vaken, byte mm

Han äter två nattmål men sover annars väldigt bra, ibland ända till 8.30.

Mitt problem är att det är extremt svårt att hålla honom vaken på dagen, han sover från ca 9-15!!! Vaknar endast för att äta. Har försökt allt, byta, ligga på rygg utan kläder mm men han vill bara sova. Som sagt, han sover jättebra på natten men är lite orolig att han kommer vakna tidigt på morgonen istället för att vara vaken på dagen sen när han blir lite äldre. Men hur ska jag göra för att hålla honom vaken?
För övrigt är han väldigt pigg och vaken och nöjd när han väl är vaken (morgon och kväll).
Elle

Inlägg av Elle »

Hej lillefrejen!

Välkommen till Forumet :D

Jag ska be adm att flytta din tråd till "Späda barn och små", där lovar jag att du får hjälp.

Här är en matnyttig tråd:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
fjällström
Kontakt:

Inlägg av fjällström »

Hej och välkommen :D
Roligt att Du hittat hit :) Den lille killen är så liten ännu, så jag tycker inte att du behöver upprätta ett schema redan nu. NJUT istället av ditt lilla underverk och försökatt hålla 2-2, alltså 2 timmar vaken (med mysiga, stunder på skötbordet, mat i obegränsade mängder, ännu mera mat och lär känna varandra) och därefter 2 timmars sömn. Eller kanske upp emot tre timmars sömn.. Inte mer!
Jag hade jättesvårt, i början, att hålla min lilla tjej vaken längre stunder. Men vi brukade lyckas med 1.5 timma. Nåt som ALLTID fungerade var att låta henne ligga utan blöja. Då mådde hon som allra bäst :)

Vid två månaders ålder sätter de flesta ett schema. Låt honom sova länge på morgonen om han vill det! Men försök att hålla honom vaken iaf 1.5 timma mellan sömnpassen! Det är annars risk att han vänder på dygnet, eller rättare sagt så tar det längre tid innan han fått rätt dygnsrytm!
Att låta honom vistas mycket i dagsljus är ett bra sätt att få honom lite piggare.

Nu ska jag väcka min lilla prinsessa :heart:

Lycka till!
// Maria
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"