Armar uppåt sträck!

Samtalsforum med barnen i fokus
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tja, mycket av det du säger FoS har varit min upplevelse också, och därför har jag nu blivit så förvånad när det baara grinas och gråts. :shock:

Innan kom han skrattande när jag plockade fram dammsugaren, tyckte att den långa slangen var världens mest roliga grej, och så dammsög han en stund med mig. 8) Nu ställer han sig framför mig, sträcker upp armarna och gråter.

Samma sak med middagslagningen: jag erbjuder honom chansen att vara med, idag som alla andra dagar, och istället för att vara med kommer vilda protester och tårarna sprutar. :?:

Just nu upplever jag problemet som att han just INTE söker, fast han innan gjort just det. :? Alla de här vanliga vardagsgrejerna som han innan deltog i tycks nu ratade, och jag måste ju göra dem ändå, gosse eller ingen gosse. Och det blir tråkigt för alla parter ifall han står bredvid, sträcker upp armar och gråter. :? Tar jag då upp honom till mitt nödvändiga arbete sprattlas det med fötter, skriks, bråkas och hysteri uppstår.

Och där står jag och fattar ingenting..?

Undantaget var då detta med vattenkannan, i och med att den var helt för dage ny grej... :roll:
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Så, hur ställer vi oss till det?
Tänker du att han ifrågasätter arbetet?
Eller är det något annat?

Vad söker han, vad behöver han? Tror du?

Gäst

Inlägg av Gäst »

Något ifrågasätter han ju... det är inte så sällan som han kommer travandes med en bok :heart: och säger jag då "ja älskling, vi kan läsa den boken när vi först har blivit kalra med..." så är det ju inte alls poppis. Jag paktar och beklagar. :( Är också noga med att sedan läsa bok.

Men vad han söker och behöver, om jag visste det :!: Och om det är "något annat", inte bara allmänt ifrågasättande av ifall det verkligen behöver lagas mat/tvättas kläder/sorteras kläder/bäddas idag också, hur vet jag det då..?

Just nu verkar han vara mest intresserad av Molly Mus helt plötsligt :shock: och Gudarna skall veta att jag inte låter honom sitta och slösa bort sina sommardagar framför TV;n, så jag vet inte var han har fått DET ifrån..? TV, det kan vi titta på en gång/dag. Just nu skulle han helst sitta där hela tiden... :o TV; n sover dock. Ofta :!:
Lua

Inlägg av Lua »

Jag tycker att det låter som om lille kejsaren vill ha lite mera ledigt, jag... Bok. Molly Mus. Sitta hos mamma. Kanske lite mera mys?

Kram :heart: :!:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag suger åt mig av allt, Lua! Det vore väl konstigt om inte vi fick bukt på kejsrens dagar med all den här eminenta hjälpen :!:

OT: "Fråga Päivi" ... HA! :lol:
father of sons

Päivi skrev:Något ifrågasätter han ju...

Säker?
Päivi skrev: "ja älskling, vi kan läsa den boken när vi först har blivit kalra med..."

Är boken en belöning? Får hans intressen komma först ibland, eller är det alltid sen?
Päivi skrev:
Men vad han söker och behöver, om jag visste det :!: Och om det är "något annat", inte bara allmänt ifrågasättande av ifall det verkligen behöver lagas mat/tvättas kläder/sorteras kläder/bäddas idag också, hur vet jag det då..?

Ja, hur vet man? Hur känns det? Innerst inne?

Gäst

Inlägg av Gäst »

:lol: :wink:
:idea: "Päivi frågar" är ju också väldigt lärorikt!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ja du, FoS, just nu känner jag mig bara lite allmänt usel... :( Gick precis in till honom för att klappa lite extra på den sovande gossen, då jag fick en känsla av att jag inte läser bok tillräckligt mycket eller ofta, inte sätter mig ner med honom för att bara vara... :(

Men det är ju inte sant heller, måste jag då rätta mig själv :!: Ibland, när han kommer med en bok avbryter jag det jag gör och så läser vi. :) Så jag ser det inte som en belöning, eller att det alltid är "sen". Däremot avbryter jag inte matlagningen, eller tvätten för bokläsning: maten kan inte vänta, och tvätten tar tid, så det prioriteras högre än bokläsning... :?

Jag är också noga med att verkligen ta upp honom i famnen "sen" om jag nu inte ansett mig kunna göra det "nu" (tvätt i famnen eller vad det nu är..)

Ibland tar jag också upp honom på armen, och frågar: Ja? Vad var det du ville? Kan du visa? :) Och det är inte alltid han vill något :heart: utan är bara nöjd med att vara där, i famnen. När jag då sätter ner honom efter en stund, är det inte bra :( och väntar jag ut honom, kommer han oftast alldeles strax igen. Väldigt mycket famn, just nu, helt enkelt. Bäst tycker han att det är när jag sitter och gör ingenting. DÅ kan han pinna iväg på egna upptäcksfärder... speciellt i trädgården. :wink:
father of sons

Ibland är två år stort. Ibland är två år "bara".
Det gäller att hitta läget. När två år är liten, kanske man ska få navigera sig från sitt centrum som står stabilt som bara centrum, inte alltid "arbetande, upptaget" centrum. Ibland kan centrum bara finnas där. Väntandes.

"Love-bomba" honom utan att "curla" en period så kanske saker vänder?
Hitta ett uppriktigt sätt att mötas och uppskattas.
Arbetet hinns med ändå. Alla arbetar bättre med andra grundläggande behov uppfyllda. Jag jobbar bäst med mat i magen, sönernas puss på kinden och frugans doft i näsan. :lol: :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack FoS, det var fint. Jag tar till mig här nu på morgonen, innan barnens dag börjar, och skall vara lite mera uppmärksam. :heart:

Jag tycker att det här stället är fantastiskt.
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej :)
Smiter in lite snabbt här...
Vad händer om du sätter dig ner på huk när han sträcker upp armarna?
Kanske vill han bara kramas ett tag?
Många gånger har det varit så för jacob att han bara vill ta paus ibland och kramas och sen övergå till annat.
Tror det står om det i Barnboken oxå.(om lille killen som kinkar och följer efter i hasorna när det han vill göra är att ta paus och kramas)
Ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag har tänkt på det där Ulrika :wink: och ibland verkligen bara satt mig ner för att ge honom en chans att gosa - om det är det han vill. Vet inte varför, men oftast har han inte riktigt köpt det heller.... :roll: Men jag envisas!

Nu så har jag också tack vare Ulrikas sista påminnelse här gjort en liten summa sumarum för mig själv här, och agerat på följande vis nu under förmiddagen:

:arrow: jag har ansträngt mig för att vara extra uppmärksam på gosskommunikation. Vad vill han, egentligen, när han klättrar ner från bordet? Jo, han vill till lillasyster. :) Då har jag sagt att päronet bor på bordet, och sakligt lagt den där, och låtit honom gosa med systern. :heart: Innan skulle jag nog lyft honom tillbaka "eftersom han fortfarande äter". :oops: Detta har resulterat i en myyyyyycket mer harmonisk frukost...

:arrow: efter ensamleken plockade jag undan från diskmaskinen med ett öga på honom: han spatserade omkring och sysslade med sitt; kom ibland för att titta till mig. Tvättstugan skötte jag som om jag skulle göra det själv, då kom han, och var med. Inget gnäll alls...

:arrow: efter att lillasyster fått sin mat, gick vi ut, och jag placerade mig på en stol, tjejen på en filt. Gossen hade fritt fram i hela trädgården. Fungerade underbart bra! Han spatserade omkring, kom ibland till mig för att räcka över något, eller för att sitta en stund, varpå han flanderade vidare... :)

:arrow: till lunchen fick han duka bordet, vilket är poppis, han var så upptagen med det att han glämde bort hungersgnället... :wink:

:arrow: och innan sovstunden låg vi alla tre i stora vuxensängen och myste och kittlades. :heart:

:arrow: när lilla tjejen gått och lagt sig tittade vi på ett avsnitt Molly Mus, han i mitt knä. Hur nöjd gosse som helst gick oh lade sig...

Vi får hoppas att jag Har Fattat nu, och att detta håller i sig fler dagar... [-o<

Ni kan inte förstå hur värdefulla ni är! :heart: :-({|=

Tack!
father of sons

Underbar läsning, tack för rapport!
Härligt!

Lua

Inlägg av Lua »

Suck, vilket underbart forum det här är :heart: :!:

KRAM :!:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Vilken mysig förmiddag ni verkar ha haft :heart:

Ibland när Vega bara vill "vara" med mig brukar det räcka att hålla handen. Vi kan gå ute i trädgården och hålla handen en stund medan vi vattnar eller gör annat.

FoS: tar åt mig angående läsa bok/leka som belöning. :oops: hrmm inser att att jag kan vara lite dålig på att ibland släppa det jag har för händer och bara sätta mig ned och göra det Vega vill för stunden. Det är ofta sen..och om en stund....när vi är klara med detta osv

Tack för en bra tråd

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"