Gnällig 2-åring

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Tildis

Gnällig 2-åring

Inlägg av Tildis »

Hej!

Min två-åring blir genast gnällig då han inte har tålamod att vänta. Alltså varje morgon, då vi skall alla tvättas o kläs på innan morgonmålet och också innan middagen, har provat att äta tidigare men det har ingen skillnad så jag tror inte att problemet direkt är att han är så hungrig. Han tycks ta till gnäll varje gång världen går lite emot honom. Jag har försökt lösa det genom att säga att jag har gnäll filter i öronen och hör bara om man talar vanligt och detta fungerar ibland. Försöker verkligen ignorera gnället, men blir (för) ofta bara arg. :( Inte kul för någon.

Hur gör ni med gnället?

-Tildis
Mamma till Alex 25022005, SHN-kurad 08/2005 och Sofia 09012007, SHN-kurad 06/2007 och nu även Liam 07062010
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Min spontana reaktion är "sätt honom i arbete". Se till att han behövs i kampen för tillvaron. :D
Och fortsätt med gnällfiltret och jobba på att inte bli arg - det hjälper ingen (vilket du ju vet).
Det du kan göra är att han får gnälla någon annan stans. Säg det på enklast möjliga sätt. Här får man gnälla, inte tillsammans med andra, men här förslagsvis hans rum.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"