Tidig morgon 11 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
tröttjohanna

Inlägg av tröttjohanna »

Hej, tänkte bara rapportera att nu har Filip sovit 12 timmars nätter i en vecka, och det känns som att han verkligen har kommit in i det nu. Jättekul! Jag är rädd för resan därför att dels kommer den dagen vi åker att bli kaos eftersom han måste vakna 4 timmar innan vanlig tid och för att han på nåt sätt måste sova på planet utan vagn eller säng... men en dag klarar de sig väl. Jag har bara erfarenheten att han faller ur sin rytm väldigt enkelt, men det går ju alltid att fixa när man kommer hem igen. Vi ska försöka hålla tiderna där borta också, men ligger en timme efter så där är klockan bara halv sju när han ska sova så... vi får se. Men det har funkat med minikuren på morgonen, och det tog bara en morgon!!! Hur skönt är inte det?? :D
Johanna
mamma till Filip född maj -06
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Du ser! Toppen! Så klart han kan sova nu när han får vara mer vaken! :D :thumbsup: Som sagt, de har reserver för en struldag/natt. Sen om ni har Attityd och håller schemat så är det inga problem borta heller. Om han faller ur rutinerna får ni hjälpa honom att visa vägen. Det är ert uppdrag! Du kan ställa om hans klocka i förväg, kolla i Verktygslådan. Det kommer som sagt att gå hur bra som helst! \:D/
tröttjohanna

Inlägg av tröttjohanna »

Oj oj, problem här igen... nu har vi varit i Portugal en vecka och efter det har allting pajat... nåja, kanske inte riktigt allting, men morgnarna. Han var tvungen att läggas i vagnen varje kväll där borta och det blev bråk. Sen vi kom hem, har han varit jättearg varje kväll han ska läggas, och i kväll protesterade han så fort vi nämne ordet sova. När han såg sängen stegrade protesterna och inga skratt till gonatt hjälpte här inte. När jag vänligt och mycket bestämt la honom skrek han ytterligare 10 sekunder, sen dödstyst. Alltså är han trött, han vill sova, men han har fått för sig att det är hemskt att läggas. Och nu undrar jag, kan det vara för att han får skrika så länge på morgnarna numer? Han skrek en timme i morse och då tog vi också upp honom en halvtimma för tidigt. Alltså, nu känner jag mig vemodig. Attans resa, det var det ju inte värt!!!! Vad ska jag göra? Minikura igen på morgonen, hur kul är det??! Men jag måste ju. Men usch va trist det känns att låta honom skrika så länge, han lugnar sig inte länge med ramsan, en liiiiiiten liten stund bara. Sen börjas det igen. För att inte tala om hur trött han är sen på dagen för att han inte fått sova tolv timmar. Vi är inne på fjärde morgonen imorgon efter resan, egentligen tredje ordentliga eftersom första kvällen blev sen när vi kom hem så sent. Antagligen får jag höra att jag har släppt in vargen igen, men det kan inte hjälpas, jag tvivlar igen......... SUCK!
Johanna
Lua

Inlägg av Lua »

Jo, nog har ni vargen i hasorna... :wink:

Det verkar nog som att ni måste köra en minikur både med läggningarna och de tidiga morgnarna. Är det riktigt kolsvart i rummet :?: Många har haft problem med tidiga morgnar i vår och problemet har ofta lösts med mörkläggning. Jag skulle rekommendra en ramskur. Klistrar in Sonicas brilijanta svar till cissii:
sonica skrev:Det viktigaste är att få ramsan att ta. Tar den inte så, se till att den får sista ordet. Bekräftelsen.

De övriga verktygen använder du sparsamt om du ska använda dom alls, överhuvudtaget. Det gjorde aldrig jag. Bara vid det självklara beskedet, Tillrättaläggande, solfjäder, markeringsbuff.

Sen är du klar med det. Punkt slut. Ramsa dig ut. 4 gånger, sista ramsan ner i bekräftande tonläge.

Sen ska du avvakta, avvakta, avvakta, avvakta. Vänta ut, det kan ta superlänge, särskilt om det har varit otydligheter förut, Och om ramsan används för mycket, utan verkan, utan att ta, då kan det ta tid.
Avvakta.
Påminelsen får barnet när du hör att barnet ber om hjälp, tröttheten smyger sig på, det hör man. Skriket mattas, är inte lika ilsket. Och man riktigt hör att nu vill hon verkligen komma till ro. Då sätter jag in påminelse ramsan. Kanske reagerar igen med ilska, skriker.
Avvakta, avvakta, återigen tills hon ber om hjälp. Sätt in ramsan, då.
Vänta in tystnad, och ge bekräftelseramsan.
Lugn trygg, avslutande.
Förhoppningsvis somnar hon, om inte gör om allt igen.
Avvakta, stålsätt dig. Och se till att bekräftelsen får sista ordet.

Tänk så här: Det är nu du ska börja göra såsom man gör i resten av livet som förälder, hålla ut lite längre än barnet. Inte svikta, inte säga en sak en dagen, och en annan sak nästa dag. Totalt konsekvent, med all tveksamhet undanstoppad, undangömd, och tillintetgjord.
du ska framhärda lite längre, Tänk: Du ska sova. och det står jag för i ord och handling. Jag ger mig inte om det så tar en timma eller ännu längre. Jag ger mig aldrig, jag vet, jag leder, och jag ska banne mig få det resultatet jag vill uppnå.

Att bara stå och tjata med ramsan, till ett ilsket skrik, har ingen verkan, sätt in den när den behövs, när hon ber om hjälp, när tröttheten hörs genom skriket. När ilskan har lugnat sig.

Besked, påminelse, Bekräftelse.
När ramsan tar, så drar du i hop, den ramsan med påminelsen. Men först ska den få följa barnet in i sömnen, så det får den betingade reflex den är tänkt att vara.
Vad tycks :?:

Kram Lua.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:heart: Lua :!:
Äsch mitt gamla inlägg :oops: .
Vill ju inte bli en självutnämd expert på detta :oops:

Tröttjohanna: En annan sak som jag tycker att du ska tänka på, är ju att Barnet aldrig. ALDRIG :!: ska skrika till sig morgonen.
Ska alltid, ALLTID tas upp tyst nöjd, eller allra helst väckas.

Då vet barnet om att den inte behöver skrika sig till något, att ni sköter om det åt honom. så försök få till ett omsomnande, och väck honom.

Misstänker att även kvällarna kan bli bättre, när han slipper skrika sig till morgonen.
tröttjohanna

Inlägg av tröttjohanna »

Just det, skrika till sig morgonen, det är precis det han gör nu. I morse IGEN, halv sju började han. Alltså jag är så trött på det nu... han är INTE utvilad och han ska sova, men han vaknar alltid. Förmodligen klarar han inte av att somna om när han väl vaknar och därför skriker han sådär med fem-tio-minuters mellanrum, för han tystnar till ramsan när han får den, då skriker han bara max en halvminut och är tyst. Men jag kan ju inte springa och ramsa var tionde minut heller?! Eller hur?
Nej, det är inte kolsvart. Jag vet inte riktigt hur jag ska få det heller? Kanske måste sätta in svarta sopsäckar så länge tills han har fått in det här..? För det finns en rullgardin men den släpper ju in ljus från sidorna.
Just nu är allt kaos... från dagrutinerna till morgnarna, för att han är för trött för att äta innan sitt sovpass, då måste han ju äta när han vaknar eller i alla fall lite efter det. Ojoj, helt förvirrad är jag nu, måste lösa det här på nåt sätt. :shock:
Johanna
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej tröttjohanna :D

:? Jag förstår inte rikigt vad du vill ha hjälp med :?: Jag har läst igenom tråden och all tänkbara strategier/verktyg finns ju samlade här :D

Läs igenom tråden igen och återkom med mer konkreta frågor så lovar jag att titta till tråden ikväll igen.

Nancy
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"