Hej allihopa!
Hoppas någon kan hjälpa oss. Vi har svåra läggningar för tiden. Ni ska få lite bakgrund.
Vi har två flickor, 1 år och 8 månader (problemet!) och den andra 3,5 år. Vi har tagit bort spjälsängen för att vi är ute och reser. Vi har varit på resa i två månader och ska fortsätta i två månader till... Vi bor hos vänner, familj och hotel. Vi rör en del på oss, men håller på rutinerna. Flickorna sover i samma säng, huvudena i var sin ända (vad heter det...). Hittils på resan har mönstret varit så att den minsta har gråtit på natten första på nytt ställe. Sedan har hon lugnat sig, precis som hon känner sig osäker, sen andra natten är hon lugn. Vi har sovit i samma rum och i början ramsade vi, men sen gav vi henne 5-10 minuter och hon lugnade sig själv. Hon hörde ju att vi var i rummet, så jag tror inte hon är rädd. ( men vad vet jag...)
Efter vi reste från Amerika över till Europa, har det blivit fruktansvärt med tidsskillnaden! De första tre nätterna är det ok, för hon var helt förvillad med tiden, men nu är hon i rytmen och det är inte problemet mera. Vi har varit här en dryg vecka, vi har inte rört på oss och är hos farföräldrar så tryggheten, rutinerna och den sociala delaktigheten finns. När vi lägger henne och går ut från rummet skriker hon opp sig, riktigt som en stucken gris. Hon blir helt galen, spinner runt och skriker på in och utandning. Vi har försökt köra minikur, men hon är helt tokig, man kan inte göra solfjädern för hon vrider och går på väggarna. Så det vi gör är ramsa lugnt och sansat, låta henne rasa av sig, sedan hålla om henne och lägga henne ner och så somnar hon av utmattning.
Om ni har några råd så vill vi gärna ha dem.
Tack.
Maria
Hjälp, vansinniga läggningar!
Hjälp, vansinniga läggningar!
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
-
Kantarella
Hej
Så här spontant så känns det som om hon har ställt en del frågor som hon inte fått nöjaktiga svar på. T.ex att det varit lite mer besvärligt första natten på ett nytt ställe. Man kan ju tänka sig att hon undrar saker som att "ska jag verkligen sova här", "är det tryggt i det här hotellrummet", "mamma, du håller väl koll på vargen" osv.
De frågorna har ni besvarat lite inkonsekvent helt enkelt och nu har ni kommit så långt att hon är rent rädd för att somna. Detta har ni talat om för henne i handling x flera genom att öka på trafiken och därigenom bekräfta att "här springer vargen runt sängen" och genom att hålla om henne och vara där fysiskt. Jag menar då måste det ju vara RIKTIGT farligt om mamma och pappa sitter hos mig tills jag somnar. Plussa sen på lite förtrots med lite allmänt kaos inombords och voila!
Är du med på vad jag menar?
Den här skutan kan ni styra upp - genom den absoluta attidtyden av total självklarhet. Man reser runt är i livet, man kommer till nya ställen och så har folk gjort i alla tider. Du kan vara lugn och trygg ändå, vi finns här och bevakar dina intressen, så att säga. Det är budskapet.
Visst gör tidsskillnaden sitt men sen har det nog smygit sig in lite oro från er ömmas sida och kanske lite ömkan för att den kanske är lite synd om henne osv. Fullt naturligt - men visa det för allt i världen inte för dottern.
Ta beslutet om kur/minikur och kör sedan järnet i den berömda attityden. Det kommer att bli en lättnad för er dotter att äntligen få veta hur man gör här i världen.
Lycka till och hör av dig om du undrar över något
/Åsa
Så här spontant så känns det som om hon har ställt en del frågor som hon inte fått nöjaktiga svar på. T.ex att det varit lite mer besvärligt första natten på ett nytt ställe. Man kan ju tänka sig att hon undrar saker som att "ska jag verkligen sova här", "är det tryggt i det här hotellrummet", "mamma, du håller väl koll på vargen" osv.
De frågorna har ni besvarat lite inkonsekvent helt enkelt och nu har ni kommit så långt att hon är rent rädd för att somna. Detta har ni talat om för henne i handling x flera genom att öka på trafiken och därigenom bekräfta att "här springer vargen runt sängen" och genom att hålla om henne och vara där fysiskt. Jag menar då måste det ju vara RIKTIGT farligt om mamma och pappa sitter hos mig tills jag somnar. Plussa sen på lite förtrots med lite allmänt kaos inombords och voila!
Är du med på vad jag menar?
Den här skutan kan ni styra upp - genom den absoluta attidtyden av total självklarhet. Man reser runt är i livet, man kommer till nya ställen och så har folk gjort i alla tider. Du kan vara lugn och trygg ändå, vi finns här och bevakar dina intressen, så att säga. Det är budskapet.
Visst gör tidsskillnaden sitt men sen har det nog smygit sig in lite oro från er ömmas sida och kanske lite ömkan för att den kanske är lite synd om henne osv. Fullt naturligt - men visa det för allt i världen inte för dottern.
Ta beslutet om kur/minikur och kör sedan järnet i den berömda attityden. Det kommer att bli en lättnad för er dotter att äntligen få veta hur man gör här i världen.
Lycka till och hör av dig om du undrar över något
/Åsa
-
Kantarella