Nytt schema för 7-månaders?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Kristin

Nytt schema för 7-månaders?

Inlägg av Kristin »

Hej!

I dagarna två har plutten haft ENORMT svårt att somna in under em-luren. Kan detta bero på att schemat skall ändras? Det känns lite väl tidigt...Han blir 7 månader nästa vecka.

Idag skrek han i 30 min och jag pallade inte med att kämpa vidare så jag tog upp honom efter 30 min. Attityden var i Alaska eller någon annanstans... Men jag tyckte att han VAR trött när jag lade honom så.... :roll:

Nu ligger han brevid mig och är rätt kinkig :evil: :roll:.

Brukar det inte vara fm-luren som man ändrar och helt enkelt tar bort? Funkar det bra då på em?? Han somnar fortfarande bra in på fm-luren så....???

Man brukar ju alltså ta bort fm-luren och behålla långluren och em-luren, eller? En sak förstår jag inte riktigt, enl AW är sömnbehovet för 7-8 månaders ca 14,5 h per dygn. Idag sover plutten 12 h natt (har denna vecka TILL OCH MED börjat sova ända till 07.00!!!!! Vaknade förut omkring 06.20..) ca 35 min på fm-luren, 1,5 h under middagsluren och ca 35 min på em-luren (vi har 45 min "budgeterat" men han sover sällan hela luren. Dock händer det ibland :D.). Hur lägger jag upp hans EVENTUELLT nya sovtider? Jag skall ju fördela 2,5 h på dagen:

Hur blir långluren då? Em-luren?

Klarar era 7-månaders av att vara uppe så länge som 3 h mellan sovpassen???

Jag tror att plutten är inne i värsta utvecklingsfasen, för han verkar vara rätt frustrerad, äter jätte mycket/mindre (olika) och sömnen börjar krångla lite. Han "låter" EN HEL DEL också (skrik/glad) :roll: :roll:.

Hoppas ni kan hjälpa mig.

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
JH

Inlägg av JH »

Så här er många 7-8-månaderscheman med 2 lurar ut:

7 morgon
10-11.30 (eller 12) sova
15-15.45 sova
19 natt

Vi behöver inte ändra än (hon visar inga tecken på det än i alla fall...), men tror att det blir dags om ett par veckor. Då tänkte vi prova nåt liknande.

Lycka till!
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Kristin

Re: Nytt schema för 7-månaders?

Inlägg av Kristin »

Kristin skrev:Jag tror att plutten är inne i värsta utvecklingsfasen, för han verkar vara rätt frustrerad, äter jätte mycket/mindre (olika) och sömnen börjar krångla lite. Han "låter" EN HEL DEL också (skrik/glad) :roll: :roll:.
VET NI VAD???? Jag har precis matat plutten och kunde då se TVÅ TÄNDER!!!!!! Ahhhhhhhhh, kinkigheten delvis förklarad alltså :D!

Kram
En något lättad mamma
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

Tack för svar Jenny.

Nej, jag vet ju inte OM det är så att schemat skall ändras. Det kan ju vara något tillfälligt. Jag avvaktar några dagar till. Just nu ligger han och jollrar som bara den :roll:. Var nog tomt i magen innan...

:?: En fråga:
Klarar de små att sova 2 h "bara så där"? Jag menar, om de är vana att kl 09 bara sova 45 min, kommer de då att "fatta" att det är 2 h som gäller? Hur var det för er när fm-luren försvann?

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Hej, Kristin!
7 månaders har ca 14,5 h sömnbehov.
Ha nästa schema redo när det närmar sig. Planera, tänk, lyssna..
Du behöver inte vänta tills allt har rasat, du kan införa nytt schema med rätt sömntimmar när som. Du bestämmer och när du bestämt dig, så kör du på!

Ja, han kommer fatta att han ska sova 2 h bara sådär. Du räknar på timmarna, ger förutsättningarna och låter det ta en vecka att sätta sig. Ifrågasätt ingenting! När du bestämt dig så är det det som gäller. Svara på pojkens frågor, "ja, alldeles riktigt, du ska sova nu".

Lycka till!

:D
kokos

Inlägg av kokos »

Vi har just det sov-schema som JH tipsade om, dvs
7 morgon
10-11.30 (11.45) sova
15-15.45 sova
19 (18.45) natt
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej Kokos!

Hur var det när er plutt skulle sova längre tidigare på dagen? Hur gick det till? Hur gammal var han när ni ändrade schemat?

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Julius

Inlägg av Julius »

Hej!
Vi har oxå lite strul med sovtiderna på dagarna nu. Julius är 7 månader idag.
Vi har dock ändrat lite & det har känts bra. Har gjort om första luren till 45 minuter istället för 90 och middagsluren till 2 timmar och eftermiddan har ibland blivit 45 minuter men för det mesta bara 20 minuter. Det funkar för oss & inga problem med att sova natt 19.30 till 06.30 eller ibland tom 07.00.
Son f?dd 040806 SHN-kuren startad 17/1-05 & funkar kanon fortfarande!
D?ttrar f?dda 940818 & 970611 & 060220 (Ej kurade)

:heart:Bilder p? de sm? liven:heart:
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej Julius!

Öh... hur mycket sover er plutt egentligen??? 45 min på morgonen, 2 h mitt på dagen och upp till 45 min på em OCH 12 h natt??? Och det funkar?? Har ni natt 19.30-06.30, dvs 11 h natt och att ni då lägger extra tid på dagen eller brukar han vakna 06.30 och ni har god morgon 07.00? Eh...jag är förvirrad....

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
kokos

Inlägg av kokos »

Denna långa tråd beskriver hur vi gick tillväga med schemaändringen: http://annawahlgren.com/phpBB2/viewtopi ... sc&start=0

Där står allt om hur det gick till när vi ändrade schemat och Adrian var då 7 månader. Vi gick från 3 sovpass till 2 och ändrade bara rakt av när vi spikat ett schema som vi tyckte kändes bra. Sovtiderna har vi fortfarande kvar, däremot har vi justerat mattiderna lite. Ett tag var han väldigt trött mitt på dagen då hans andra långlur låg förut men det har satt sig nu.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej Kokos!

Hur blev ert schema tillslut? Jag läste tråden. Kul att veta..

Betr att gå ut och gå med junior vid kortlurarna...tja, känns lite omständigt faktiskt när det gäller kortlurarna, men jag kan säga så här; hans långlur intas många gånger i vagnen (antingen ute stillestående/på transport eller på café/restaurang) och DÅ sover han minsann :roll:. Finns väl inga vargar då :oops: ... Igår och idag sov han i vagnen ute på balkongen och idag blev vi tvugna att väcka honom och igår vaknade han efter ca 1 h 10 min och somnade inte om (å andra sidan var sambon hemma och han är blödigare än jag + att vi båda var sjuka. Say no more...).

Något som INTE fungerar är att få honom att sova längre stunder inne på VARUHUS :evil:. Så nu skall vi sluta plåga plutten med det.

:!: Summa summarum: plutten sover oftare hela långluren om han A) får sova ute (det vet jag ju egentligen eftersom han alltid sov ute under långluren hemma i Sverige och då klämde han 2,5 h...) och B) om det är mycket ljud som på en restaurang.

:!: Lärdom: Låt plutten sova ute/på väg i vagnen/på restaurang under långluren.

Jag sitter och funderar på om jag skall väcka honom efter 30 min och hålla det konsekvent för att se om han då vaknar upp ledsen. Det KAN ju hända eftersom jag inte då följer den "naturliga" sömnrytmen, men det kan ju i alla fall inte bli "värre" än det skräckskrik han har nu..... :cry:

Ett annat alternativ skulle ju vara att lägga honom i vagnen på balkongen :roll: . Fast han vaknar ju upp där också fast inte lika ofta som i sängen...

Nej, vet ni vad :shock: ?? Jag börjar imorgon och väcker efter 30 min på kortlurarna och så får vi se reaktionen. Han hade ju faktiskt 30 min fm-&emlur innan Japan... Schemat skall ju dessutom ändras snart, fr 3 till 2 lurar, så det här lill-nya schemat blir i en övergångsperiod.

Jag måste ju göra NÅGONTING :evil:! Känner mig inte attraherad av att köra få-till-ett-omsomnande-metoden på kortlurarna. Nope!

Tack för era synpunkter :D !

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

OUPS! Kanske skulle detta svar att varit i min andra tråd, den om att plutten vaknar upp och skriker....

Sorry!

Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Nu har jag inte lusläst tråden men jag svarar på ditt senaste inlägg, Kristin!

:idea: Jag har redan innan sagt att du inte ska jobba på omsomnande på kortlurarna - det funkar inte! Sover han 30-40 minuter så fine!

:idea: Om du vill att han ska sova inne så skapa restaurangstämning inne = betryggande ljud som gör att han inser att du har 17 kor och 18 skrikande ungar att ta hand om och att han lugnt kan sova vidare.
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej Mammut!

Jo, jag minns att du skrev det åt mig och NU skall jag genomföra det :D!

Middagsluren fungerar bättre nu än tidigare även om plutten ännu inte är samma "klocka" som han var innan vi reste hit (han sov som en klubbad säl från 11.30-14. Dock kunde han vakna till och "skräckskrika", men då vagnade jag honom och så somnade han om..). Vi är på god väg :thumbsup:!

Jag tror (som även min käre sambo) att jag ser det som prestige att gå den absolut svåraste (?) vägen och promt få honom att sova långuren i sängen. Jag får det ju inte riktigt att fungera där, SÅ varför då inte gå en lättare väg och ta luren i vagnen :roll:?? Jag menar, det handlar ju FAKTISKT om pluttens sömn och inte mitt lilla ego :oops: :twisted:!

Adios...eller sayonara som man säger i Japan :wink:

Kram
Kristin -here-we-go-again
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"