Sova hela natten på bara bröstmjölk?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Fridolin

Sova hela natten på bara bröstmjölk?

Inlägg av Fridolin »

Ja, det är förstås inget märkligt att man har problem med vargtimmen. Så jag kämpar på och ramsar för den lille vid den tiden.

Men min fråga är kort och gott, kan jag kräva av honom att sova 19:45 - 6:45 (11 tim :) ) på bara bröstmjölk? Fem månader är han alltså... Jag vill ju inte att han ska svälta ihjäl på morgonkvisten! :o

Jag vill ogärna ge honom välling. Då kortar jag hellre natten tills han käkar gröt ordentligt. :oops:
Stolt mamma till fyra flickor och en pojke. 03, 04, 06, 08 och 10
father of sons

Inlägg av father of sons »

Hej! :D

Vid 4 månader klarar han 12h natt.
Självklart måste han vara mätt för att klara natten.
Hur äter han under dagen, och vad?
Toppfylla med ersättning/välling inför natten? Bröstmjölken är tunnare på kvällen.

Jag tycker inte att du ska korta natten - snarare förlänga den.
Att lägga honom tidigare kan faktiskt lösa vargtimmesproblematiken.
Paradoxalt nog sover en del barn längre om de läggs tidigare.

:D
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag ammade bara på kvällen (utan tillägg eller välling alltså) till Vera var nästan 8 månader. Däremot åt hon mat på dagen. Hon sov 12 timmar från 5 ½ månad (för att jag inte försökt få till det längre tidigare)

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Fridolin

Svar

Inlägg av Fridolin »

Han helammas. Så han får än så länge faktiskt bara bröstmjölk. Inom snar framtid käkar han ju förstås annat på dagen. Storasyster kurade vi inte så tidigt, så hon var vaken några gånger per natt och fyllde på vid den här åldern. :) Så när hon kurades åt hon rejäl kvällsmat med gröt. Men just välling tänker jag faktiskt strunta i med honom också.

Men jag tar till mig tipset att lägga honom något tidigare på kvällen. Ska bara köra veckan klart och se hur landet ligger då. För att hålla mig till reglerna att inte ändra stup i kvarten. [-X

Snart ska han in i storasysters rum och hon är en envis morgonpigging, som nu vid sex tydligt och högt förklarar att nu är Alva vaaaaaaaken!!! Så "godnatti med dig sov så gott" landar i synnerligen dålig jord kan man säga. :^o Envisa lilla barn! :lol:
Stolt mamma till fyra flickor och en pojke. 03, 04, 06, 08 och 10
marie-d

Inlägg av marie-d »

Hej!

Jag tror att det kan vara svårt att sova 12/h natt på bara bröstmjölk när man är 5,5m. Vår son började sova 11-12 timmar när vi bytte ut ett mål mot gröt. Han fick då dessutom ca. 100ml tillägg som kvällsslurk. De som jag känner som har helammat där barnen ändå har sovit bra ,kanske 8-9 timmar i streck ,märker en skillnad när de bytt ut några mål.
Det beror också lite på hur pass aktivt/rörligt barnet är. Min son var väldigt rörlig/aktivt och jag blev därför rekommenderad att redan vid drygt 5 månader rekommenderades att inför ett par grötmål+matpure.
Lycka till!
Kramar
Marie
Peters_mamma

sover på bröstmjölk

Inlägg av Peters_mamma »

peter, snart 5 månader, kurad i snart en månad, äter lunch (motsvarande ca 3 matskedar) och får ungefär 1 matsked barngröt på kvällen. så man kan säga att det motsvarar smakportioner. vill få in rutinen med gröt (han vägrar välling) så det blir enklare att vänja av med tutte.

men helammar annars. han sover 11 timmar på natten och jag måste väcka honom då för annars spricker tuttarna. han var de första mornarna mycket hungrig men nu kan han vänta en stund efter vi väckt honom.

Jag ser bara till att amma honom ordentligt innan. det vill säga tutte 1, tutte 2, busa, busa, tutte 1, tutte 2. Busa. Säng.

Jag släcker ner och ammar så han inte ska distraheras inför nattmatningen. Men man får vara noggrann när man t ex har främmande och inte stressar själv.

Lycka till.
Mamma till Peter, f?dd 2004-10-11
Kurad den 18/2 2004.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"