1-års åldern

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Jenny K

1-års åldern

Inlägg av Jenny K »

Hej på er alla trogna Anna Wahlgrens fan! :D

Nu var det länge sen jag var här och skrev.

Lilla Herr Kevin eller snarare stora Herr Kevin har nu blivit över året. Han växer och frodas. Sömnen fungerar bra men jag har dock några frågor.

1) Vi har nu övergått till endast 1 dagslur 12.00- ca 13.30-14.00
Vilket fungerar bra, det kan vara svårt att hålla honom vaken, men det tar väll ett par veckor för honom att vänja sig.

2) Vet att det är mycket som händer med deras utveckling kring 1 års åldern
Någon som märkt av lite trots fasoner hos era 1 åringar???

3) Kevin har vid ett par tillfällen vaknat på natten och varit riktigt ledsen, då vi gått in för att lägga honom tillrätta har han flugit upp och gripit tag i oss med all sin kraft och ej velat läppa taget, riktigt skräckslagen :shock: Detta hände även en dag då vi skulle sova middag och vi somnade brevid varandra då jag skulle smyga ut ur rummet så vaknade han till och då riktigt ledsen, skräckslagen.

4) Kevin sover nu 18.30-19.00-06.30, 12.00-13.30-14.00
Men sen jag bytte till ett sömnpass så tyccker jag att Kevin är mer trött, grinig, hängig,mammig samt att han vaknar innan 06.00 på morgonen och somnar ej om. Kan detta ha att göra med omställninen för herrn :?:

Är tacksam för lite råd/tips eller liknade erfarenheter av 1- åringar :!:
* Herr Kevin 4 år
*Startade shn 31 maj-04
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Å, welcome back, direktör Kevin!

1. Nytt schema etableras på en vecka, högst, inte två. MEN - små ettåringar både behöver och behöver inte en fm-lur eller morgonlur ibland också, utöver middagsluren. Det är därför ensamleken är så bra - de kan ta sig den själva om de skulle behövas, mitt i alltihop. Då brukar det röra sig om 20 minuter. Så ge honom en 20-minuters vid behov och lägg då middagsluren en aning senare den dagen, men håll tiden: 1,5 tim.

2. Nej, här trotsas inte :evil: Min rubrik på ettåringen i Barnaboken är Det goda livet :heart: Så låt honom leva det och gå inte och spana efter trots, för Guds (och framförallt direktörns) skull :!:

3. Mardröm, kallas det. Han slåss mot vargen. Trösta och lugna där han ligger. Solfjädern kan kompletteras på plats med den mjuka, fina bekräftelseramsan. Och sover ni middag tillsammans, smyg aldrig iväg - ge alltid en kyss på kinden eller en smekning över huvudet innan du går och säg lilla fina ramsan x 1 åtminstone. Även om han sover tillsynes djupt. Det talar om för honom "bakvägen" att du håller koll på vargen.

4. Etablera fasta tider, med marginalkvartar, inte marginalhalvtimmar. Han låter trött, så kanske ska du helt enkelt radikalt, dvs schemalagt, ge honom en 20-minuters varje förmiddag några månader till, se ovan :D

Och så en puss på lilla näsan från mig :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
En kommentar till fråga 2.

Jag har märkt att Vera, som ju också är drygt ett år, blir mer och mer medveten om världen runt omkring sig. Om vi då, som hennes bästa vänner, inte bryr oss om att hjälpa henne att se det hon inte kan se och nå det hon inte når, så kan det bli gnälligt.

Jag försöker att tänka på att hon vill utforska lite större område nu än tidigare. Det känns också viktigare än tidigare att faktiskt ta henne i bruk, så att hon får känna sig nyttig.

Alltså ingen trots, bara lite frustration om du inte förstår det han vill.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"