Han hoppar ur sängen igen och igen. Och igen.

Skriv svar
vanna

Han hoppar ur sängen igen och igen. Och igen.

Inlägg av vanna »

Sänder ut ett rop på klarsynthet och hjälp!

Min snart treårige storsovarpojke har på senare tid behövt mindre och mindre sömn. Det har märkts tydligt och vi har dragit ned till elva timmar natt och två timmars middagsvila. Allt väl så långt. Men sista veckan har det gått tros och tokerier i både sovande och ensamlek och jag har tappat både koll och koncepter lite. Eller mycket.
Han läggs. Rusar ganska snart och fnissande upp. Han leds tillbaka och klättrar upp i sängen och jag går ut med ramsan. Varpå ungen rusar upp och nästan är förbi av hysterisk fnitterglädje...och så vidare.
Jag har suttit stol i dörröppningen för att snabbt gripa in. Men det går inte bra eftersom båda pojkarna är vana vid att ha dörren ordentligt stängd.
Idag sov han inte middag en minut. Vi lade honom klockan sju och alldeles nyss somnade han helt förbi av uppvarvad trötthet och en massa nä inte sova. Jag blev desperat och röjde fram hans gamla avlagda spjälsäng som egentligen är alldeles för liten för väldigt långa pojken. Han blev sur-arg-riktigt ledsen men somnade sen på tio minuter. Fast innan vi bytte till växasängen så hoppade han utan problem ur spjälisen om han ville, så jag tror inte att den gamla sängen kommer att lösa allt.

Vad ska jag göra? Jag håller på att bli galen av att inte få egentid under vare sig ensamlek eller middagsvila. Och jag märker på pojken att han verkligen behöver både avskildheten och sömnstunden fortfarande.

Trött och virrig
Vanna
emb

Inlägg av emb »

Jag tror inte att spjälsängen är en lösning, antar att det är trots på G. Han måste ifrågasätta sovandet vara sig han vill eller inte! Det står ju i BB om att leda tillbaka, ramsa osv. men det finns ju också ett kapitel under trotsdelen som beskriver det på ett annat sätt! Kommer han ur sängen och säger att han inte vill sova så säger du ja, men då får du inte sova! Ha honom att sitta på en stol tills han vill sova. Så det finns alltså bara två alternativ 1. sova. 2. sitta på stolen! (Läs mera utförligt i BB) Försök med detta så skall du se att det börjar fungera!

Lycka till!
Storasyster 2005
Lillabror 2007
Lillasyster 2008
vanna

Inlägg av vanna »

Tack emb!
Men jag får det inte att fungera :?
Det är detta med att han skrattar som gör att det liksom inte går att bryta igenom beteendet. Vi har spjälsängen kvar men han hoppar ur den också utan några problem alls.
Han sitter på stolen. Och fnissar åt att han inte FÅR sova och försker springa därifrån hur många gånger som helst. Till slut när jag frågar säger han att han vill lägga sig...bara för att hoppa ur sängen efter någon minut igen.

Just nu håller vi på att bli helt desperata här.

Vanna
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej Vanna :D!

Har du sett tråden om larm som piper när man lämnar sängen? Kanske kunde vara något?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9967

14 tim är ju också mycket sömn för en 3-åring, men nu har ju dina visat sig vara riktiga storsovare, men det tål kanske att fundera på om det behöver kortas ytterligare på dagssömnen. Bara en tanke.

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
vanna

Inlägg av vanna »

Tack Ewa.
Vi har inte köpt något larm men jag fick en hel del tips och pepp av tråden du länkade till. Och de senaste tre dagarna har det gått bättre och bättre för varje läggning. Ikväll hoppade han ur en gång och så var det bra med det. Så skönt! Och jag hoppas verkligen att det fortsätter på den vägen nu.

Vi har sedan en tid tillbaka dragit ner nattsömnen till elva timmar och så sover han två timmar på dagen- och tretton timmar känns ganska lagom. Storsovaren har fått ett mera blygsamt sömnbehov numera :wink:

/vanna
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"