fixa huset inför försäljning - tips?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
anna
Kontakt:

fixa huset inför försäljning - tips?

Inlägg av anna »

Hej! :D
Ja, som maraton-tråden nedan berättat, ska vi nu bli ägare till ett STORT vackert, underbart trähus från 1916! :lol: \:D/ :heart:

Hur, och vad ska man tänka på inför visning av vårt nuvarande :?:
Någon som har bra tips?

Vi kommer byta golv och vägg-matta i badrummet, för det ser BEDRÖVLIGT ut! :shock: Dessutom är det mjukt runt golvbrunnen, och det skulle vara att dölja ett fel, om vi inte gjorde något. Pappa har ju golvbutik, som jag jobbar i, så vi får det till ett bra pris!

Jag målar vitt inuti en gammal vindsgarderob.

Vi gör om ett gästrum, målar panel, tapetserar och lägger tunnt trägolv. Detta var tvunget, för en trappa gick upp i det rummet innan, och det ställde till både golvet och väggarna.

Plocka bort onödigt småkrafs får man göra, förstås, klippa gräs o.s.v, men vad annars?

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
blomman

Inlägg av blomman »

Jag är ju ingen expert, men att det luktar gott får väl alltid folk i rätt stämning? Lite lagom doft av något blommigt, kanske doftande blommor från trädgården?
Lite låg bakgrundsmusik? Vita lakan ute på tork i sommarvinden?
Klart att folk tittar på huset och är kritiska, men man kan väl få dem att bli avslappnade och glad... det kan ju inte skada?
blomman

Inlägg av blomman »

Grattis förresten till huset! :lol:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Anna!

Ta bort det mesta av personliga prylar (foton framför allt). Man vill åstadkomma en neutral stil, så att folk kan tänka in sitt eget liv i huset. Blir svårt om det står någon annans bröllopsfoto i hyllan. Så rensat som möjligt på grejer!

Ta också bort så mkt som möjligt i fönsterna, så att ljuset kommer in ordentligt. Om ni har blomkrukor, se till att de är (ungefär) likadana i enskilda fönster.

Rensa i bokhyllan, och ställ böckerna fint i storleksordning. Hyllan ska se luftig ut!

Ta bort tv:n! Om den inte är extremt modern (typ platt-tv på väggen - det drömmer ju folk om!).

Ha någorlunda städat i garderober och förråd! FOlk kollar ÖVERALLT! Fast det vet du ju redan :wink:

Välstädat kök! Gärna en fruktskål på köksbänken eller bordet.

Visst ska det lukta gott, men att baka eller så precis innan är inte så bra. Då tror folk att man döljer mögellukt :lol: . Däremot en bukett blommor och öppet fönster är perfekt!

Tänd strategiska lampor (om det inte är extremt stark sol som idag, då är det ju inte så lönt). Som typ lyser upp ett mörkt hörn.

Hörn ska man för övrigt försöka hålla fria - då ser rum större ut!

Alltså, när vi hade visning på vår lägenhet, så stadade vi undan det mesta. Och sedan lite till. Hade bara en tredjedel av möblerna kvar i lägenheten, den såg ju GIGANTISK ut då för sina 48 kvadrat.

Fråga mäklaren om det ingår lite stylinghjälp i arvodet (om ni nte säljer privat). HÄr i Göteborg gör det oftast det. De säger hur man kan piffa, så får man göra det själv.

Nu MÅSTE jag gå till tvättstugan :shock: :!: Kram!
Jannika

Inlägg av Jannika »

Hej anna!

Jag har inte hängt med till slutet på den andra tråden men förstår nu att det gick vägen med finhuset! Vad roligt! Grattis!

Vi har bakat vanilj- och kanelbullar och bjudit på inför visningarna. Mycket poppis! Vet inte om det hjälpt men det luktar gott i huset, hemtrevligt, alltid nåt. :D

Nån diskret men fräsch essentiell olja i badrummet/en som eukalyptus, citron, bergamott. Men inte för mycket, kan skrämma bort vem som helst (jag är superkänslig om det blir för starkt eller för artificiellt!).

Kram Jannika
Jannika

Inlägg av Jannika »

Jamen just, nu kom jag på att man ska ställa böckerna i färgordning i bokhyllan, det ger ett lugnare intryck.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Oh, ja!
Nåt att bjuda på på visningarna är bra! PÅ en visning vi var på, i ett alldeles vitt hem :shock: , så bjöd dom på vita marschmallows i en vit skål :lol: . SAmbon var helt salig och ville köpa lägenheten bara därför!
Solglimt

Inlägg av Solglimt »

Nya snygga handdukar i badrummet, fräscha växter, inga lappar eller magneter på kylskåpet.
Lycklig mamma till tvillingar födda i april -06
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Fast vi pratade ju lite idag på Borås Djurpark...
Det får inte vara för cleant. Det måste se ut som någon bor i huset, så jag förstår inte riktigt det där med att ta bort fotografier och så. Självklart ordning och inte saker huller om buller överallt, men peronligt måste det ju få vara.
Det är ju rätt olika personer som tittar på hus och det som är snyggt för en är tråkigt för en annan.

Så tänker jag.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Jannika

Inlägg av Jannika »

Jag håller med LO, inte FÖR renplockat. När vi sålde i Bromma var köparen en nyskild kille med en liten tjej som skulle bo där varannan vecka och en stor hund. Vi hade hängare för barn i hallen och andra barnvänliga finesser som han tyckte var toppen. Det blev ett högt pris för det läget. Jag tror att han kunde identifiera sig med oss och därmed också se sig själv i lägenheten.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Det var en artikel om flyttstyling i lokaltidningen i går, och där stod att bland det viktigaste var att koncentrera sig på kök och badrum, för det är det som folk kollar mest. Rejält städat och rena ytor med fräscha handdukar så man ser att det är bra, fräscht och rymligt, typ.

Sen stod det också att det är bra att plocka undan lite kläder ur garderoberna för då ger det intryck av att det finns gott om förvaringsutrymme.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Oj, ni får inte tro att jag menade att man skulle TÖMMA huset innan visningen :shock: :!:

Självklart ska man ha möbler kvar - så att man ser att här får det plats en dubbelsäng, här får det plats ett köksbord för 6 personer, i hallen fungerar förvaringen så här. Lite vill man ju sälja en livsstil med sina hus - "om vi flyttar hit så kommer vi alltid ha det såhär snyggt omkring oss"-tänket. En helt tom lägenhet/villa säljs ofta för lägre pris än motsvarande snyggt möblerade.

Krokar i barnhöjd är ju suveränt, på någon visning vi har varit på har det hängt en fin barnjacka på kroken också. Då ser man ju verkligen att någon bor i huset och att hallen är praktisk, även om jag tycker det är på gränsen till för stylat.

Men vad gäller foton på barnen och släktingar och så, så reagerar åtminstone jag så att jag känner att jag klampar in i någons hem då. Och på en visning vill man ju få folk att känna sig som att de är i sitt kommande hem. Förstår ni :?:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Vi sa det JennyH att din beskrivning var klockren, så vi trodde inte alls att du menade att det skulle vara stramt och i princip tomt. Däremot började vi diskutera mer detaljerat hur stylat man verkligen ska ha.

Och en tanke som jag har också - om man nu bor i ett lite äldre hus med "charm" som största och viktigaste egenskap, så är det ju viktigt att inte skala bort den charmen.

Ytterligare en sak. Att man känner att man klampar in i någons hem - det är ju precis det man gör - eller?

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Renee

Inlägg av Renee »

Hej Anna och GRATTIS till nya huset!!! Bara helt kort från mig: är det inte så att hela kostnaden för hus-stajling är avdragsgill? Inte kostnaden för färg och fräscha blommor eller vad "experten" nu föreslår (kan väl inte behövas så särskilt mkt stajling i ert hus misstänker jag :wink: ) men däremot själva stajlarens arvode. Alltså kanske man inte ska vara alltför rädd att kontakta en sådan. Bara en tanke.

LYCKA TILL med både försäljning och flytt!
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
Hege

Inlägg av Hege »

Man kan låna snygga möbler/tavlor/blomkrukor av grannar och bekanta om man orkar ta på sig det jobbet.

Jag skrev en lista över saker jag borde komma i håg att berätta på visningen, sen gick jag och maken var sin provrunda. När den riktiga visningen väl kom i gång var jag värsta proffset på att visa hus. "...och här har vi målat tre strök med båtlack för att skydda tapeten, och i badrummet där har det ALLTID stått en dusjkabin. Vi har aldrig dusjat mot väggen..." Typ.

Vi städade bort allt personligt, och lät stora tavlor (orginalkonst) hänga på väggar i vardagsrummet.

På köksbänken tog jag bort allt, och lät bara ett vackert knivställ stå framme.

På badrummet likadant, rena handkläder i fräsha färger.

På sovrummen likadant, bort med allt ondöigt. Det ända som fick så på nattduksborden var blommer. Jag lånade stora fina bäddtäcker som gick helt ner till golvet av en vänninna. Det såg ut som sovrum i interiörmagasiner.

I garaget städade vi, men lät malingsburkar stå kvar. Männen var intresserad av det, att se vilket målning vi hade använt på huset.

Innan visningen; gör plats för skor! Vi hade 35 par på visning, och hade inte förberedd oss för just det med skorplats.

Detta var något av vad jag kan komma på i farten...
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"