Mina tvillingar är 2,5 månader och jag inser att jag snart måste genomföra den här kuren för att överleva.
Hur gammalt bör bör barnet vara när man börjar? Bör de ha nått någon speciell vikt? (mina väger 4,8 och 5,3 kg)
Sen är det dilemmat med tvillingar. Hur gör man då? Någon med erfarenhet av det? Jag har en tjej och en kille och de är olika som natt och dag....
När kan man börja med SHN-kur? Hur gör man med tvillingar?
Hej och välkommen!
Vad kul med tvillingar, det finns ganska många tvillingföräldrar här på forumet, och jag är säker på att du kommer att få hjälp av dem! Medans du väntar
tycker jag du ska läsa på om standardmodellen, för regelrätt kurning bör barnen vara minst 4 månader! Men om du "standardmodellar" dem kanske du inte behöver kura
Här är länken:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887
/Mia
Vad kul med tvillingar, det finns ganska många tvillingföräldrar här på forumet, och jag är säker på att du kommer att få hjälp av dem! Medans du väntar
Här är länken:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887
/Mia
Hej koukie!
Välkommen till Forumet
Här kommer en matnyttig tråd från flera tvillingföräldrar:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=4765
Jag har bett en av dessa att kika in här och hjälpa dig. Om du vill kan du ju även skicka pm till någon av dem för att få hjälp.
/Elle
Välkommen till Forumet
Här kommer en matnyttig tråd från flera tvillingföräldrar:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=4765
Jag har bett en av dessa att kika in här och hjälpa dig. Om du vill kan du ju även skicka pm till någon av dem för att få hjälp.
/Elle
Har precis svarat en annan tvillingförälder.
Vid den åldern är det för tidigt att kura. Men styr upp med med standardmodellen.
Det är det som är så guld med kuren och standardmodellen, att det passar. Alla mår bra av regelbundenhet.
Läsa av barnen och läs på om SM. Synka ihop dem. Det är det enda som gäller, att synka och synka. Det är mkt jobb men så helt klart värt det.
Ställ mer frågor, men läs på om SM först, så du vet vad vi pratar om
Vid den åldern är det för tidigt att kura. Men styr upp med med standardmodellen.
Kan nog lova att alla barnen som blivit kurade är olika.Sen är det dilemmat med tvillingar. Hur gör man då? Någon med erfarenhet av det? Jag har en tjej och en kille och de är olika som natt och dag....
Läsa av barnen och läs på om SM. Synka ihop dem. Det är det enda som gäller, att synka och synka. Det är mkt jobb men så helt klart värt det.
Ställ mer frågor, men läs på om SM först, så du vet vad vi pratar om
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Tack för tipsen och länken.
Jag kör redan efter standardmodellen och den ena tvillingen är helt nöjd med det (tjejen) medan killen mest är missnöjd hela tiden ändå. Han har ganska mycket magknip verkar det som så vi kör med miniform på honom
De är födda 17/3-07 och snart 3 månader. Schemat ser ut som följer:
(jag flaskmatar 100% nu och de äter ca 140-170 ml/måltid. Varje måltid varar ca 1 timme och de bjuds mat 3 ggr eller mer under den tiden. Sista slurken tar de alltid i slutet på timmen)
06.00 Mat och skötsel. (Försöker med egen lek, men det funkar sådär...)
07.30-10.00 Sova
10.00 Mat o lek
11.30-14.00 Sova
14.00 Mat
16.00-17.00 Sova (Jag hämtar 4-åringen på dagis)
17.30 mat, umgänge och bad. Detta matpasset sträcker sig fram till läggdags kl 19.30
19.30 Sova natt (ibland redan kl 19)
22.00 Killen vaknar och vill ha mat (tjejen kan sova över)
02.00 Killen vaknar och vill ha mat (jag väcker tjejen för att ge henne också. Är för trött för att chansa att hon ska klara sig till 06, vilket hon inte gjort de gånger jag provat. Hon har dock visat att hon kan sova 8 timmar i sträck med "napp-i-stoppning" 1-2 ggr)
Ibland blir nattmålen kl 23 och 03.
Problemet är att killen från kl 03.30 vaknar typ var 20 minut och gnäller. Från 04 verkar han vilja ha mat, men jag "härdar ut" fram till 05 eller 05.30 om jag har tur. Med "härdar ut" menar jag inte att killen ligger och skriker konstant efter mat. Jag får ta upp honom och lägga honom brevid mig i sängen med nappen i munnen så brukar hon somna om i 20 minuter till.....lite skrik...sova 20 minuter till osv.
Så egentligen börjar morgonen för honom redan 05 eller 05.30, medan flickan sover till 06 eller 06.30. Är inte så sugen på att rycka upp henne så tidigt. Det innebär att de är helt osynkade fram till kl 10 då de brukar synka ihop sig igen (med hjälp av mammas goda vilja). Pojken gnäller sig igenom morgonpasset till det är läggdags kl 07.30. (har försökt lägga honom tidigare, men det hjälper inte)
Frågor:
- När började ni med egen lek för era tvillingar? Mina sover i vagnen. Några tips på hur jag kan få till det?
- Barnen får samma "behandling". Ändå är en nöjd och en missnöjd. Vad kan jag ändra på? (Kan tillägga att pojken äter mer än tjejen och väger 1 kg mer. 5,5 kg vs 4,5.)
- Hur har ni fått era barn att sova till kl 06 och inte vakna den okristliga tiden 05?
- Jag läääängtar till att få köra SHN-kuren. Ska hålla mig fram till 4 månader som verkar vara startgränsen. Någon som kurat sina barn så tidigt? Hur lång tid tog de om de var "standardmodellerade" redan?
- Hur såg era scheman ut vi 3 månader?
- Väckte ni alltid den ena tvillingen när den andra vaknade? Både dag och natt?
Tack för att ni finns här i forumet!!!
Kram/ Hålögd trebarnsmamma
Jag kör redan efter standardmodellen och den ena tvillingen är helt nöjd med det (tjejen) medan killen mest är missnöjd hela tiden ändå. Han har ganska mycket magknip verkar det som så vi kör med miniform på honom
De är födda 17/3-07 och snart 3 månader. Schemat ser ut som följer:
(jag flaskmatar 100% nu och de äter ca 140-170 ml/måltid. Varje måltid varar ca 1 timme och de bjuds mat 3 ggr eller mer under den tiden. Sista slurken tar de alltid i slutet på timmen)
06.00 Mat och skötsel. (Försöker med egen lek, men det funkar sådär...)
07.30-10.00 Sova
10.00 Mat o lek
11.30-14.00 Sova
14.00 Mat
16.00-17.00 Sova (Jag hämtar 4-åringen på dagis)
17.30 mat, umgänge och bad. Detta matpasset sträcker sig fram till läggdags kl 19.30
19.30 Sova natt (ibland redan kl 19)
22.00 Killen vaknar och vill ha mat (tjejen kan sova över)
02.00 Killen vaknar och vill ha mat (jag väcker tjejen för att ge henne också. Är för trött för att chansa att hon ska klara sig till 06, vilket hon inte gjort de gånger jag provat. Hon har dock visat att hon kan sova 8 timmar i sträck med "napp-i-stoppning" 1-2 ggr)
Ibland blir nattmålen kl 23 och 03.
Problemet är att killen från kl 03.30 vaknar typ var 20 minut och gnäller. Från 04 verkar han vilja ha mat, men jag "härdar ut" fram till 05 eller 05.30 om jag har tur. Med "härdar ut" menar jag inte att killen ligger och skriker konstant efter mat. Jag får ta upp honom och lägga honom brevid mig i sängen med nappen i munnen så brukar hon somna om i 20 minuter till.....lite skrik...sova 20 minuter till osv.
Så egentligen börjar morgonen för honom redan 05 eller 05.30, medan flickan sover till 06 eller 06.30. Är inte så sugen på att rycka upp henne så tidigt. Det innebär att de är helt osynkade fram till kl 10 då de brukar synka ihop sig igen (med hjälp av mammas goda vilja). Pojken gnäller sig igenom morgonpasset till det är läggdags kl 07.30. (har försökt lägga honom tidigare, men det hjälper inte)
Frågor:
- När började ni med egen lek för era tvillingar? Mina sover i vagnen. Några tips på hur jag kan få till det?
- Barnen får samma "behandling". Ändå är en nöjd och en missnöjd. Vad kan jag ändra på? (Kan tillägga att pojken äter mer än tjejen och väger 1 kg mer. 5,5 kg vs 4,5.)
- Hur har ni fått era barn att sova till kl 06 och inte vakna den okristliga tiden 05?
- Jag läääängtar till att få köra SHN-kuren. Ska hålla mig fram till 4 månader som verkar vara startgränsen. Någon som kurat sina barn så tidigt? Hur lång tid tog de om de var "standardmodellerade" redan?
- Hur såg era scheman ut vi 3 månader?
- Väckte ni alltid den ena tvillingen när den andra vaknade? Både dag och natt?
Tack för att ni finns här i forumet!!!
Kram/ Hålögd trebarnsmamma