För tidigt med bara en lur vid 11 mån? Trassel...

Skriv svar
carin73

För tidigt med bara en lur vid 11 mån? Trassel...

Inlägg av carin73 »

Hej!

Precis som barnen blivit ihopflyttade och börjat vänja sig vid varandras närvaro till natten börjar lillen 11 mån trassla med stora bokstäver, i första hand på em-luren.

Så här ska det se ut:
Natt19-06.45 (11 tim 45 min)
Fm-lur 10-11.30 (1 tim 30 min)
Em-lur 15-15.45 (45 min)
Totalt 14 tim

Em-luren har han skrikit sig igenom ett tre dagar nu. :shock: Och han lugnar sig INTE. Ingen trafik från vår sida, däremot tydliga ramsor med stora bokstäver (ca 3 st) och givetvis skratt till gonatt före.

Har gett förutsättningar för 5-minutare på promenad i vagn runt 16.30-tiden dessa dagar men inte heller detta tilltalar herrn. Han är hyfsat pigg fram till läggning kl 19 men har stökat likadant som ovan vid läggning två nätter av tre. Ramsor har gått av så klockorna klingar. Storebror ligger snällt och väntar på tystnad. :heart:

Han väcks alltid från fm-luren. Min fråga är: är det tidigt att byta till en lur redan vid 11 mån ålder och låta honom sova 2 tim el kanske 2.15 om han vill? Att vara vaken 12-19 låter länge. :-k Att hålla honom vaken till 10.30 KAN gå med tjuvknep...

När ändrade ni andra till en lur :?:

Varma hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
Lua

Inlägg av Lua »

Vi ändrade vid 11 månader. Det var lite trix och fix just där den gamla luren hade suttit men annars gick det jättebra! Hennes schema var:

8.00 god morgon
12-14 sova
20.00 godnatt

Kram Lua. :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Jag tjuvstartade faktiskt och införde en lur vid 11mån+. Hon har sovit 2 tim till för några dagar sedan då vi har kortat till 1,5 tim.

Hon fick en 5-min på fm och en 5-min på em (efter middagen vid typ 17) i början, för att orka. Den på em slopade vi efter 2-3 veckor, men den på fm har vi behållit tills för bara 2-3 veckor sedan, för att hon skulle palla.

Lycka till!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hejhej!

Vi bytte till en lur redan vid 10,5 månader, och det funkade kanon från första dagen med vakenhållandet. Däremot fick vi jobba på skarven i 2 veckor. Sedan satt det som en smäck, och har gjort sedan dess!

/J
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Vi bytte vid 11½ månad, efter ca 3 veckors strul med insomningen på em och kvällen.

Antonia har alltid varit tröttast för fm, och jag skulle nog säga att det dröjde ca 2 mån. efter schemabytet innan förmiddagarna började fungera utan gnäll. Vi har morgon kl.7.30 och lur kl.12, och kl.10 blev hon bara sååå trött. Då gick jag på vagnspromenad med henne så att hon fick vila rent kroppsligt, och FICK slumra till i 5 min. om hon vill (men sån är inte Antonia, så det hände EN gång - dagen efter 1-års kalaset :lol: :wink: )

Att fortsätta med två lurar var dock heller inget alternativ pga de rejäla insomningsproblemen, även om det var en period där på ca 2 mån. då två lurar helt enkelt var för mycket och en för lite.

Vår lur ligger 12-14, hon sover dock aldrig mer än 1½ h, men orkar ändå bra fram till läggning kl.20.

Jag tror det är dags för er del också, men som sagt, var beredd på en rätt lång övergångstid då det behövs olika knep för att hjälpa dem över sömntågen som kommer :wink: .
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
carin73

Inlägg av carin73 »

Tack för alla era svar. :D Av dem att döma låter det ju som om det kan vara två lurar som är orsaken till trasslet trots hans ringa ålder. Idag höll jag vaken till 10.15 och han sov sedan 2 timmar. 13 tim och 45 min bör ju räcka för en 11-månaders? Just idag får han förutsättningar till en 5-minutare i bilen på em, får se om han tar den. :?

Varma hälsningar
Carin

Ps. Det vore rätt skönt med bara en lur på semestern som börjar om en vecka... Det kanske fanns en mening med trasslet? :lol:
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
carin73

Inlägg av carin73 »

Tack för alla era svar. :D Av dem att döma låter det ju som om det kan vara två lurar som är orsaken till trasslet trots hans ringa ålder. Idag höll jag vaken till 10.15 och han sov sedan 2 timmar. 13 tim och 45 min bör ju räcka för en 11-månaders? Just idag får han förutsättningar till en 5-minutare i bilen på em, får se om han tar den. :?

Varma hälsningar
Carin

Ps. Det vore rätt skönt med bara en lur på semestern som börjar om en vecka... Det kanske fanns en mening med trasslet? :lol:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"