Sol och värmetips för små och inte så små!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

TorsMamma
Forumets ordförande

Sol och värmetips för små och inte så små!

Inlägg av TorsMamma »

Kan vi inte ha en tipstråd hur vi får våra små och kanske inte så små att klara sig i solen.

Jag börjar med att tipsa om att efter jag har letat halvt ihjäl mig efter "solkläder" till Tor som inte är T-shirt och shorts, utan verkligen långa ärmar och ben. Kan ju inte smörja en unge som bara slickar av sig krämen :lol:

:idea: Jag hittade Sunmate 50+ kläder. KANON!! Krypbarn kan ha deras overall som har lång ärm och ben. (upp till strl. 80) och gå barn finns tvådelat långa armar och ben (från strl. 86).
Handlade i webbutiken. :thumbsup:

http://www.sunmate.se/

:idea: Sen använder vi "snörlås" på alla solhattar med snören som skall knytas, som de små faktiskt knyter upp så fint. Men med snörlås slipper man detta eviga knytande. :thumbsup:

:idea: Sist men inte minst, våtdräckt för "spädbarn" finns inte heller att hitta. Men se det har jag gjort! Denna våtdräkt öppnas i axlar, gren och tror även i sidan. Smidigt vid blöjbyte. Har skickat efter men inte fått än, men tipsar endå.

http://www.bosieboo.com/bin/venda?ex=co ... f=bosieboo

Fyll på! massor av bra soltips behövs!!!

:lol: 8) :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
J och Å

Inlägg av J och Å »

Vi brukar blöta hattar/kepsar när de är i solen.

Kör för stor t-shirt som solskydd, och så smörjer vi alltid in dem ca 30 min innan vi går ut.

Använder dermanords spray, det är oljebaserat och går ej att slicka bort :wink: . Har använt det uteslutande på alla barn, och de är kritvita på huvudet, så säkert känsliga för att bränna sig. Men med dermanord har ingen någonsin brännt sig. enkelt att ta på dem, inte så där tjock och kletig och de kan ju självklart själva sköta sprayningen.

kommer säkert på mer......
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
J och Å

Inlägg av J och Å »

Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Spyro
Kontakt:

Inlägg av Spyro »

Detta måste ju vara världens bästa uppfinning! Det är ett kyltäcke eller -halsband, -pannband eller armband.

http://www.hungarianpetnet.com/shop/ind ... &catId=514

Har inte beställt ännu, men ska definitivt göra det! Produkterna blir inte iskalla, utan bara svala och behagliga. Och man får absolut inte lägga dem i frysen, för då förstörs kristallerna som håller kylan. :)
* Ny adress! http://www.stilla-sinne.biz
* Mamma till :heart: "Skalman" :heart: född 21/12-05.
* Forumet är alltid Hem, även om jag är här rätt så sällan nuförtiden. :-)
duggan

Inlägg av duggan »

Jag måste bara fråga..får man smörja in bäbisar under ett år med solskyddsmedel? jag har för mig man inte skulle göra det på barn under ett år? Hur är det med detta??!!

Vi har köpt ett part tält på rusta (typ 179:- eller nått sånnt) och kapat mer det till typ 1 meter långa ben och där under ligger vi och gosar oss när solen steker som värst, idag drog jag under poolen så han fick sig ett snabb dopp...Jätte bra med skugga mitt på dagen!! :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hejhej!

På bebisar under ett år är det kläder och skugga som gäller :D . Helst inte solkräm. Men om alternativet står mellan solkräm och bränna sig - ja, då skulle jag smörjt in!

/J
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Det finns solskyddscreme för barn, som har ett fysikaliskt skydd. Jag brukar smörja både Vega och Malte med den. Vega får springa i kortärmat och shorts men Malte har heltäckande kläder. Smörjer Malte på fötter och lite i ansiktet.

Jag har köpt solskyddscremen på apoteket, faktor 30

Själv är jag superdålig på att skydda mig, brukar bli brun som en pepparkaka, skyller på att jag aldrig bränner mig 8)

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Mamma S

Inlägg av Mamma S »

Lite soltips från ekvatorn:

Alltid långärmade ljusa kläder, tunna i bomull. Inget syntet, då svettas man så. Keps eller solhatt blir ett måste och de vänjer sig snabbt. Särskilt om mamma och pappa också har!

Om det ska badas, så alltid långärmade badtröjor, modell för surfare (borde gå att få tag på i Sverige). Till de lite mindre barnen, de under ett, har vi haft sk våtdräkt som nämns ovan! Inget badande mitt på dagen, allra helst ska allt badande i soliga miljöer ske efter klockan 3 för att undvika de skadligaste strålarna! Eller innan 11 på morgonen.

Sonen får alltid ett glas juice på morgonen om det ska var mycket utelek i varmt väder. Har med mig juice ut också, socker och salt gör man av med snabbt och kroppen behöver lite extra sådant i högvärme. Själv dricker jag alltid mineralvatten istället för vanligt vatten, så undviker man att bli för matt och trött...

massor med vatten, hela tiden såklart, jag erbjuder honom vatten under hela dagen med jämna mellanrum. Han fick vatten som komplement till bröstmjölken också när han var liten om det var riktigt varmt ute. (här är det nästan alltid 32-35 grader året runt)

Blöta trasor i nacken (någon föreslog blöta hattar här uppe, underbart, kyler ner huvudet bra! nacktrasan har samma effekt)

Använd myggnät på vagnen till de minsta, det skyler mot solen samtidigt som det inte är så kompakt! Jag ser alltid till att försöka ha fritt blås under sufletten på barnvagnen.
3 fina...2005, 2007, 2010
Gäst

Inlägg av Gäst »

Åh vilken bra tråd :!: Man vet ju knappt ut eller in, så att säga :D
Vanligt vatten tycks han rata, så jag ger honom utblandad morotsdryck :!: alltså lite morotsdryck blandat med vatten i flaska. Det verkar han gilla.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Duggan: jag hörde att barn under 1 år inte skall vara i solen alls. Men det är ju svårt, men jag gör sjävlklart mitt bästa. Det var därför jag ville ha just solkläder som täckte så mycket som möjligt av kroppen.

Men till just ansikte, fötter och ev. händer använder jag så kallad solkräm som har "partikelfilter" som finns att köpa på apoteket.

Spyro: den där kylsjaletten måste jag ju bara testa. Låter toppen! Tänk om jag haft den när jag låg och nästan dog av värmeslag under graviditeten!!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Livans mamma

Inlägg av Livans mamma »

Denna tråd behövs verkligen nu :!: Bra idé.

Min tös sover fortfarande en lång middagslur och jag har försökt modellera så att det ska vara mitt på dagen nu, vilket fungerar utmärkt. Hon somnar någon gång mellan 11 och 12 beroende på när hon vaknat på morgonen och sen sover hon minst två timmar, igår blev det tre. Då kan vi vara ute på morgonen när hettan ännu inte blivit fullt så olidlig som mitt på dagen.

Vatten i "stor mamma-flaska" (med sån där kork som man pluppar upp för att dricka ur, tex imsdal) som vi delar på är mest populärt för att få i henne vätska. Juice går oxå bra, men vatten har vi alltid med.

Hatten är ett gissel, jag blev nyfiken på vad "snörlåset" var för något, låter som nåt jag kan ha nytta av. Var hittar jag det :?:

Vattenslangen på tomten kan man leka mycket med, pool och parasoll är nödvändigheter här!!

När barnen måste ha skor på sig, har ni strumpor på då, eller inte? Själv tycker jag att det är bekvämast och minst svettigt med strumpor, men vet ju inte riktigt vad hon tycker. :?
Mamma till Livan som kom till jorden i oktober 2005 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Svårt att beskriva om man inte VET vad det är. Men finns på de flesta ryggsäckar, vissa sportkläder, påsar osv. Går att köpa i de flesta sportbutiker.

Lägger in en länk med bilder på hur det ser ut.

http://images.google.se/images?hl=sv&q= ... a=N&tab=wi

Bild nr. 2 och 3 på andra raden är "snörlås" av den typ som jag använder.

Jag har "stulit" mina från andra saker som hade, typ gamla ryggsäckar, sovsäckspåsar osv... :wink:
Tor 2006

Ewa

Inlägg av Ewa »

MammaS och TorsMamma: Fråga om Sunmate el liknande heltäckande badkläder. De är ju helt syntetiska, och här har vi alltid bomull el silke närmast huden. Om man har barn som lätt får eksem, är detta ändå bra material tror ni/har ni erfarenhet av? Det är det enda som hållit mig ifrån att köpa sådana, men här på forumet kanske finns bra erfarenheter att ta del av... :D Min väninna i Australien har jag alltid haft såna till sina barn, men de är inte alls känsliga, så vi vet inte hur det skulle fungera på små eksemisar - och de är ju lite FÖR dyra att köpa för att bara testa, tycker jag.

Här hemma är vi också bara på stranden FÖRE 11 och EFTER 15. Med ljusa, tunna kläder och fysikaliskt solskydd utan mineralolja (Eucerin, Aco). Jag får själv soleksem så här blir alla noga insmorda.

Och så mängder med vatten.

Idag har vi för övrigt premiärbadat, 24 grader i det långgrunda, så det var ljuvligt :D \:D/.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vanligt vatten går ofta i om man får favören att dricka det ur riktigt glas, glöm inte det! :lol:
Mamma S

Inlägg av Mamma S »

Hej!
Har inte sjalv ett exembarn, sa jag vet faktiskt inte alls... hm. Skulle dock tro att om man itne far besvar av vanliga badbyxor sa borde aven drakterna vara ok, det ar ju typ samma material. Vi anvander oss av drakterna enkom som badplagg, inget annat. Sa vi tar av dem sa fort han har badat klart. OM det nu ar sa att ni far problem med exsem och likn sa skulle jag nog lata barnet ha pa sig en langarmad bomullstroja att bada i. Det funkar ju faktiskt ocksa.
3 fina...2005, 2007, 2010
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"