Lille forskaren har kommit till kroppen

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
kokos

Lille forskaren har kommit till kroppen

Inlägg av kokos »

Har läst en del i Barnaboken men skulle gärna vilja höra hur ni hanterar små barn som börjar tycka att kroppen är intressant att utforska: framför allt mamma och pappas kropp.

Vår lille 8-månaders pojke roar sig just nu (om vi badar ihop) med att utforska både min och sin pappas kropp. Jag känner att jag kan hantera det hela ganska bra, men det är värre för hans pappa: han vet inte riktigt vad han ska göra när lillen tycker att hans snopp är ett handtag eller nåt att dra i :oops:

Hur gör man? Är det bara att låta barnet klämma, dra och känna bäst det vill och förklara lugnt vilka kroppsdelar det är? Eller ska man redan nu leda bort barnet: visa att man kan klappa på armen/benet istället?
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Bjuder ni på kroppen så bjuder ni på kroppen :D Annars ska ni inte bada :D

Här pratar vi form och innehåll. Ni ger barnet formen: bad med mamma/pappa. Barnet bestämmer innehållet inom den av er givna formen. Inte ska ni prata och förklara för en niomånaders bebis :roll: och inte ska ni avleda :shock: Som sagt, blir det för mycket för ER så kliv upp ur badet. För mycket för barnet blir det inte :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
kokos

Inlägg av kokos »

Ok då låter man bara det hela vara, tack för det (ser framför mig att man är på badhuset och han springer runt och drar alla gubbar i snoppen eller nåt sånt om man inte gör nåt, men så blir det kanske inte :lol: :lol: ).

Fascinerande hur intressant man kan vara bara genom att vara. :lol: Trodde inte att jag kunde vara så intressant. :shock:

Nej det blir nog inte för mycket, inte så mycket att man måste kliva upp i alla fall. Det är väl bara att bjussa på sig själv.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja, bjussar på dig själv gör du ju genom att kliva ner i badet med honom, eller hur, precis som du bjussar på badet och kvällen och glädjen med dig?

Herrarna på badhuset kan antagligen värja sig alldeles själva. Eller också får du hålla ett öga på lilla älsklingen så han inte drar i folks snoppar lika lite som han får klippa till folk, om DEN lusten skulle falla på.

Låt livet vara så enkelt och så underbart trevligt som det är för en ung man i sina bästa år :lol: :lol: :lol: Tids nog kommer både fikonlöv och hämningar och blygsel :cry: för att inte tala om omvärldens sura uppstötningar :cry:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gunzan
Kontakt:

Inlägg av Gunzan »

...och det blir bara roligare ju äldre de blir. Min nästan 3-åriga dotter har efter att blöjan togs bort hittat sin snippa och kommit på att där är ju ett hål som man kan stoppa saker i. Har inte ingripit än utan hon får utforska ett tag till och hon är väldigt medveten om hur vi alla ser ut hon försöker även att råka komma åt min mans snopp när de badar ihop. Hon har fått pilla lite på lillebrorsans för att se vad det är som han har.

Vill inte att det skall vara sån tabu med kroppen som vi hade hemma hos mig när jag växte upp.
Mamma till Moa -020405 och Leo -040514. Lever efter AW-principen eller borde man s?ga sunt f?rnuft ;-).
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"