Mer skrik än förrut

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Eva_E

Mer skrik än förrut

Inlägg av Eva_E »

Jag har en son på snart 20 månader som jag nyligen har börjat kura. Jag tror att det går framåt eftersom han får mer sömn varje natt än innan. Problemet är att det är mycket mera skrik och gråt än det var innan jag började kura.

Innan jag började hade han napp och jag brukade ge honom vatten i en nattflaska när han vaknade på nätterna och jag hade en nattlampa tänd. När han skulle sova på kvällen lämnade jag alltid dörren öppen så han kunnde höra oss.

Nu när jag kör kuren så har jag plockat bort nappen, slutat ge vatten, släckt lampan och stänger dörren. Vilket har lett till massor mer skrik och gråt. Innan tog det ca 40 min innan han somnade. Under den tiden låg han och jollrade, slängde nappar, nalle och kuddar på golvet. Jag gick in och tittade till honom då och då (direkt om han började gråta). Han somnade alltid själv. Nu tar det också 30.40 min innan han somnar. Han slänger inga saker från sängen, men han gråter och skriker mycket mera. Jag kör ramsan, fast den lugnar honom inte. Så det blir ett evit springande in och ut i hans rum under nattningen eftersom jag inte vill att han ska ligga själv där inne och gråta.
På natten är det också mer skrik än förrut. Han vaknar absolut inte lika ofta nu, men när han vaknar är han så arg. Han sträcker sig mot där han hade vattenflaskan förut och blir helt hysterisk när han inte får något vatten. Trots att det var en vecka sen han fick något vatten. Han skriker, slår sparkar på sängen. Han är definitift inte rädd för någon varg, om det hade dykt upp någon hade han vridit örona om den och tvingat den att hämta hans vattenflaska. I natt gav jag upp efter in stid hade lyckas få honom att lugna sig men när han vaknade igen efter 3 min gav jag honom en napp. Jag mantrade ramsan och han somnade inom 30 sec och sov resten av natten hur lugnt som helst.
Förstörde jag det jag lyckas åstakomma hittills med att ge honom nappen?
Går det att köra kuren och låta honom ha napp?
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Eva och välkommen till forumet :D

Bra beslut att få ordning på sonens sömn :thumbsup:

Lite tokigt har det allt blivit ändå (som du ju redan misstänkt) och jag skall i all välmening försöka bena upp vad jag tror kan vara förklaringen.

:arrow: Hur vet du att han sträcker sig efter vatten :?: Jag tycker inte att du skall gå in i hans rum alls :!: Använd ramsan istället och ge dig inte förrän du känner att den "tar". Här pratar vi om den så viktiga "attityden av självklarhet". Det innebär att oavsett om du ramsar högt, lågt, bestämt eller småargt så gör du det med innebörden "nu är det natten och du ska sova för det gör alla människor på natten, inget konstigt alls".

:arrow: Du behöver inte stänga dörren helt. Dra till den nästan helt men lämna en yttepytte tunn springa. Utanför hans dörr lever och låter ni som vanligt = vaktar huset.

:arrow: Det är inte sjyst att ge dubbla budskap angående vare sig napp eller trafik i rummet. Om du har sagt att han klarar sig utan din närvaro i rummet och det utan nappen så måste du stå för det :!: Ju fler gånger du "ger upp" desto svårare blir det för din son att ta till sig både ramsa och skön sömn.

:arrow: Föreslår nystart :wink: Läs på om attityden här på forumet. Busa till tokskratt efter kvällsvälling/kvällsmat och bär sen stortilat till sängen med säkerhet och glädje. Rummet är förstås mörklagt och vädrat :wink: Låt sonen flyga flygplan ner i sköna sängen och klappa snabbt godnatt. Ut med ramsan och ramsa dig bort, bort från rummet. Ramsa dig bort så långt du kan inom hemmets väggar tycker jag.

Det finns såklart fler tips/idéer. Den enda som kan avgöra vad som är bäst är du. Önskar dig all lycka inför kvällen :thumbsup: Ställ frågor ifall något är oklart. Visserligen är det nationaldag och högsommarvärme men forumet är sällan helt tomt :wink:

Hälsningar från Nancy
Eva_E

Inlägg av Eva_E »

Tack så jätte mycket för svartet. Känns bra att veta att man har någon att prata med eftersom det här är riktigt svårt.

Jag ska absolut fortsätta med ramsan, men jag har jätte svårt att inte vara hos honom när han är ledsen. Klarar inte riktigt av att stå i rummet brevid när han skriker efter mig. Känner mig som jag sviker honom. Så 5-minuter-medtoden har knappast kommit på tal hos oss. :wink:

Sen har jag nog missuppfattad det lite för jag trodde man skulle börja ramsan inne hos honom och ramsa sig ut. Så jag har gått in rätt ofta bara för att jag hör att han står upp i sängen och ropat. Då har jag gått in lagt honom ner och ramsat mig ut.

Hoppas det fungerar bättre i natt.
Tack igen Eva
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej igen :D

Vad bra att vi klarade ut missförståndet med ramsan :thumbsup:

Vid själva nattningen startar du mycket riktigt med ramsan vid sängen. Säg den rytmiskt x4 och fortsätt på väg bort från sängen. Behöver du påminna gör du alltså det utanför rummet. Många ramsar precis utanför dörren, själv har jag ofta stått en bit ifrån istället. Använd magstödet så lovar jag att det når in till barnets säng :wink:

Att höra sitt älskade lilla barn ledset är aldrig roligt. Jag lovar att du snart blir riktigt duktig på att urskilja olika sorters gråt- Nu är ju din son ingen nyfödd så du kan säkert redan en hel del om hans olika gråt. Det fina med SHN är att man tvingas träna upp sig ytterligare och det oavsett om barnet är 4 eller 20 månader.

Ju tydligare besked du ger via rutiner och ramsa desto mindre gråt framöver :D Försök att släppa tanken på "svårt". Se istället det fina du gör för din son i och med att du ger honom förutsättngarna att sova så gott hela natten.

Vill även påminna om vikten av dagrutiner innehållande regelbundna måltider, social delaktighet och utevistelse. Allt hänger liksom ihop på ett ganska tjusigt vis :wink: :D

Nancy
Eva_E

Inlägg av Eva_E »

Kanon!! Nu somnade han efter gråtande 15 min. Han var dock inte hysterisk (fast han har napp). Det var mest en protest gråt.
Nu körde jag ramsan lika mycket som förut, men utanför rumet.
Jag kan inte fatta hur jag kunde missuppfatta. Jag har läst kapitlet i boken om ramsan flera gånger.

Hoppas att natten går lika bra nu.
Eva
Nancy

Inlägg av Nancy »

Mycket bättre med 15 minuter än 40 :thumbsup:

Men jag tycker bestämt att du skall slopa nappen... 8)

Till imorgon får du i "läxa" :wink: att läsa på om ramsan igen samt dra ned ramseomgångarna till minst hälften. Det är viktigt att snabbt minska på ramsandet samt dra ut på tiden emellan omgångarna. Risken är annars att ramsan upprör snarare än lugnar eftersom barnet efterhand "förväntar" sig ramsserenader.

Hoppas att natten blir bra :D
Eva_E

Inlägg av Eva_E »

Hallå igen. Natten gick riktigt bra. Vaknade bara några korta gånger under vargtimmen.

I kväll hade jag tänkt att min sambo ska få natta honom. Jag ska bort om ett tag och vill gärna att även han ska få kläm på det här med ramsandet.
Hoppas det går lika bra. Han har ju sätt mig göra det.

Eva
Nancy

Inlägg av Nancy »

Fint jobbat Eva :thumbsup: Klart att pappa fixar detta med :D

Nancy
Eva_E

Inlägg av Eva_E »

Nu har båfe jag och min sambo börjat få ordning på det hela. Grabben sover mycket bättre. Somnar lugnt och snabbt. Sover ofta hela natten inte riktigt de elva timmara jag hoppas på, men nära. Ibland har vi dock fortfarande nätter där han vaknar ofta (somnar alltid om direkt vid ramsan, men vaknar igen efter 3-10 min), men de dagarna blir färre och färre.

Önskar verkligen att jag hade börjat med det här tidigare. När vi skaffar ett syskon kommer vi börja kura, så fort som möjligt.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Härlig läsning! :D
När vi skaffar ett syskon kommer vi börja kura, så fort som möjligt.
När ni får ett syskon, så rekommenderar jag att ni kör Standardmodellen, så behöver ni inte kura!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "