Hårtvätt!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Livans mamma

Hårtvätt!

Inlägg av Livans mamma »

Att bada är dunderkul :D tycker tjejen på drygt 1 ½ år.
Men när det ska till och tvättas hår, då blir det andra miner minsann :(

Hon får fullständigt panik när vattnet rinner ner i ögonen, hon reser sig upp och gnubbar ögonen och panikskriker. Och vill absolut inte bada mer förrän det dumma vattnet ser till att hålla sig i baljan och schampoflaskan står i skåpet.

Vi har försökt att ta en liten burk och bara hälla jätte-jätteförsiktigt och först i nacken så hon ska vänja sig. Vi har försökt att hon kan skölja lite försiktigt själv med en fin stråle vatten.

Hon får bada, utan hårtvätt, så att inte själva badet blir det hemska :evil:

Vi har försökt hålla en tvättlapp eller annat i pannan för att inte vatten ska rinna fram. Vi har försökt få henne att hålla huvudet bakåt. Hon har själv fått en tvättlapp att hålla för ögonen, men paniken är där lika snabbt som vattnet!

Vad gör man :?:
Känner mig helt hopplös i detta fall, slut på idéer. Tom i bollen ](*,)
Mamma till Livan som kom till jorden i oktober 2005 :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Lär henne gilla vatten. Enkelt va :?: :wink: Om ni under lek låter lite vatten rinna i ansiktet, skratta även om hon själv tycker att det är lite otäckt. Din reaktion läser hon av och blir mindre rädd automatiskt. Locka henne att doppa ansiktet i vattnet, ta det nätt och hasta inte fram. Allt ska vara roligt och sen när hon vant sig vid vattnet och tycker att det är skoj även om det är ansiktet som blir blött är det läge att börja tvätta håret igen.
Går det kanske att hon ligger på rygg och "tvättar öronen" (doppar dem under vattnet) för då blir ju även håret blött.

Emil har gått på babysim sen han var fyra månader och älskar vatten över hela kroppen. Han tvättar själv håret, gnor omkring med armarna och sen tar vi en stor kanna vatten och häller allt på en gång över huvudet på honom. Då hinner det inte svida i ögonen.

Att gå sakta fram är nog nyckeln för håret kommer ju behöva tvättas framöver och det är ju trevligt om man kan göra det utan kamp.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Nancy

Inlägg av Nancy »

Som tillägg till SusanD:s fina tips vill jag bidra med Leias special: duscha :!:

Vi har förmånen att ha tillgång till både badkar och dusch och den senaste tiden har det varit otroligt populärt med just duschen. Det har även botat en viss skepsis mot just vatten i ansiktet. Nu står Leia obehindrat och låter vattnet strila ned över hela sig. Annat roligt är att hålla duschslangen själv och visa hur fint man duschar olika kroppsdelar :wink:

Hälsningar från Nancy
Ewa

Inlägg av Ewa »

Absolut älska vatten, håller med SusanD. Min stora, som också gått på Babysim, älskar dock inte schampot, för hur snabbt det än går tycks det ändå in i ögonen om han får för sig att sätta sig upp. Här schamponerar både han och vi tillsammans. Och sen badar jag MED honom (och Disa) när det ska tvättas hår. Och då lägger han sig bekvämt bakåt mot mig (som på en mammamadrass :roll: ) och vi sköljer utan att det rinner ner i ögonen alls. Samtidigt som det är riktigt mysigt :wink: . Lilltösen, som inte gått på Babysim, tyckte det var mysko - och inte så kul - i början, men sen hon får schamponera själv kan hon gå med på att lägga sig och skölja ur också. Kanske värt ett försök?
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Livans mamma

Inlägg av Livans mamma »

Tösen tycker ju om vatten, så länge det inte kommer i ögonen :wink:

Vi har duschkabin och i den sätter vi hennes badbalja, hon leker och plaskar och tycker det är superkul.

Duscha har vi oxå provat, men det är samma sak där. Kul så länge man slipper vatten på huvudet.

Jag försöker vara positiv och inte "pjoska" med henne, utan lite överdrivet mana på att det är JÄTTEKUL!!

Kanske är det bara tålamod som gäller, men det känns inte som vi kommer någon vart alls. Hur länge är det okej att låta bli att tvätta håret överhuvudtaget, om jag ska vänta med det, som jag uppfattar att du SusanD menar :?: Matrester och annat luktar ju en del... :oops:
Livans mamma

Inlägg av Livans mamma »

Tösen tycker ju om vatten, så länge det inte kommer i ögonen :wink:

Vi har duschkabin och i den sätter vi hennes badbalja, hon leker och plaskar och tycker det är superkul.

Duscha har vi oxå provat, men det är samma sak där. Kul så länge man slipper vatten på huvudet.

Jag försöker vara positiv och inte "pjoska" med henne, utan lite överdrivet mana på att det är JÄTTEKUL!!

Kanske är det bara tålamod som gäller, men det känns inte som vi kommer någon vart alls. Hur länge är det okej att låta bli att tvätta håret överhuvudtaget, om jag ska vänta med det, som jag uppfattar att du SusanD menar :?: Matrester och annat luktar ju en del... :oops:
duggan

Inlägg av duggan »

Jag har för mig att Anna har skrivit att barn inte lär sig luta bakhuvudet föräns i 3 års ålderna...Hmm och så tror jag att man inte ska dra ut på hårtvätten utan helt enkelt göra det så fort man kan och var redo med en torr handduk så den lilla kan torka sig om ögen på stört det är klart...Jag kan ju kanske bara fantisert men jag har för mig det stod så.. :lol:

Min dotter var precis likadan och jag har kört efter "göra lidandet kort", själv så tar vi alltid och tvättar håret innan hon får sätta sig i badet..Nu är hon 5 och älskar vatten..men inte schampoo, MEN det går jätte bra..nu lutar hon bara bak huvudet och blundar..det blir ju lättare då..

Och krisar det jätte mycket så kan man ju bara tvätta topparna på håret, då behöver man ju inte skölja över huvudet..

Nåja hoppas det löser sig för er!
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hur länge är det okej att låta bli att tvätta håret överhuvudtaget
Vi sköljer håret med vatten varje dag - det tar bort det mesta, och dessutom vänjer de sig vid att blöta håret och ansiktet som en del i den dagliga tvagningen, typ. Sen tvättar vi med schampo 1 gång i veckan - eller om det är RIKTIGT mycket mat i håret en dag.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Spyro
Kontakt:

Inlägg av Spyro »

Jag hade samma problem med min lilla son, 1½ år. Och så kom jag på det: Jag sa helt enkelt: "Var är lampan?" :D Alla vet ju att lampor sitter alltid i taket. I duschen råkade vi dessutom ha en lampa, som förstärkte det hela! Så nu tittar han så fint upp i taket, jag håller en skyddande hand före så han slipper få vatten och schampo i ögonen och så sköljer vi.

Det är dock inget problem att få en duschstråle riktad rakt i ansiktet, det är bara väldigt roligt. Men han verkar tycka att just när det rinner från håret är det lite obehagligt.
* Ny adress! http://www.stilla-sinne.biz
* Mamma till :heart: "Skalman" :heart: född 21/12-05.
* Forumet är alltid Hem, även om jag är här rätt så sällan nuförtiden. :-)
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Rent vatten tar ju bort det mesta som hamnar i håret, allt från matrester till jord och lera :) .
Vi har inget badkar utan Emil sitter i duschkabinen där vi sätter en diskpropp i hålet och så fyller vi det med vatten. Det blir så där alldeles lagom mycket vatten så han kan ligga på rygg och ändå ha näsan och magen över vattenytan. :wink: Så gör vi när vi tvättar öronen.

Duschen är ju en jätterolig uppfinning :!: Får man dessutom hålla själv så blir det automatiskt så att de får vatten i båda ansikte och över huvudet.
Emil lutar aldrig huvudet bakåt när vi sköljer ur schampot ur håret. Vi tar ett litermått eller stora båten och häller allt rakt över huvudet och så var allt schampo borta av bara farten.

Kämpa på, lugnt och långsamt och roligt.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vi använder nästan aldrig schampo (sammanlagt 4 gånger tror jag hittills)! Visserligen har inte Anton så långt hår, men små prinslockar i nacken har han :heart: .
Livans mamma

Inlägg av Livans mamma »

:heart: TACK för alla goda råd. Jag ska ta dem till mig och pröva mig fram, sakta men säkert.

:heart:
PS

Inlägg av PS »

Hej!
jag har också en liten schampohatare är hemma, han är snart 2 1/2.
Jag tar en tvättlapp i frotté som jag blöter lite lagom och torkar bort schampot. Men får göra det rätt många gånger, men eftersom han leker under tiden är det inga problem.
Så skönt sedan jag kom på knepet, framför allt undviker man stress kring hårtvättandet, både för oss ömma föräldrar och barnet.
Mamma till pojke född i februari 2005
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"