Jag måste bara berätta om helgen. Den är om det mesta, inte bara om barnaboksbarnet, utan om hur det kan vara när man bara tankar energi!
I fredags hade dagmammorna utbildningsdag. Vi ser till att utnyttja farfar som är nybliven pensionär. Han ska på en 50-årsuppvaktning på dagen, men har gärna med sig Vera.
Och det visar sig att hon fullkomligt charmar alla. Går runt och pratar och frågar och berättar. Farfar är mycket stolt över sitt barnbarn
Egentligen var det bestämt att vi skulle åka till farfar redan på fredagkväll, men vi passar på att faktiskt ta tillvara denna barnfria kväll. Vi spelar afterwork-golf. Lite golf på skoj och sedan god mat och dryck efteråt. Ett band med killar i 15-årsåldern spelar. Deras första spelning. Dom var jättenervösa, men duktiga.
På lördag morgon äter vi såsmåningom
På eftermiddagen är det kalas hos farmor. Inte sammanboende med farfar, men hon och maken bor bara 10 minuters promenad därifrån. Vi satt ute i deras trädgård och åt en underbar buffé som farmor gjort.
Alla deras barn och barnbarn med respektive är med. Dvs. 3 i "farmorgeneration", 4 barn med respektive, 7 barnbarn + en respektive. Allt som allt 19 personer.
Det är barnbarn i två kullar, kan man säga. Vera 3 och hennes kusiner 3 och 5½ år. Sedan de andra som är mellan 11 och 20. Men när de var små så tog min man och hans syster hand om och lekte med dem och det "jobbet" betalar sig verkligen nu.
Det var helt underbart att se den 11-årige killen tillsammans med femåringen och den 13-åriga tjejen tillsammans med treåringarn leka kurragömma i flera timmar. Fram och tillbaka på tomten. Det tog aldrig slut.
Sedan spelade de kubb. Då var även de lite större barnbarnen med. Och alla, även de minsta kunde vara med - lite specialavstånd för dem när de skulle kasta - inga problem.
Med jämna mellanrum kom ett barn springade och ropade "mamma". "Ja", svarade man och sedan var hon brta igen
Dagen tog slut och Vera sov kvar hos farmor tillsammans med småkusinerna och deras föräldrar. Jag och maken traskade bort till farfar.
Mitt i allt detta var det ju en något märklig fotbollsmatch, men den hör inte hit
Söndag. Frukost och bort till farmor och barnet. Farmor är en stor trädgårdsentusiast och driver upp plantor mest hela vintern.
Vi lastade hela bilen full (90 plantor fick vi med oss) och åkte hemåt på förmiddagen.
Resten av dagen grejade vi i trädgården. Vera och jag i en rabatt, maken i en annan. Först rensade vi bort allt ogräs. Jättebra med egna verktyg, egen hink och egen skottkärra
Sedan var det dags för mat, bad och sängen - i alla fall för Vera. Jag tror inte att jag behöver säga att hon somnade nästan innan hon hade lagt sig.
Idag satte vi ner det som vi inte hann med igår, så nu är vi klara med den delen.
Detta blev väldigt långt, men vi har också haft en helt underbar helg som man bara så gärna vill dela med sig av.
/LO