Sömnbehov och läggning

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Fia

Sömnbehov och läggning

Inlägg av Fia »

Hej på er alla!

Jag har en liten fundering: Vi har tre barn på 6, 4 och dryga 2 år. De lägger sig strax efter 19 och stiger upp 7. Nu funderar jag så smått på hur stort sömnbehov 6-åringen kan tänkas ha. Jag har tagit för givet att det är 12 h som gäller en bra bit upp i skolåldern, men det kanske inte stämmer? Jag har förstått på bekanta och grannar som jag pratat med att deras 6-åringar sover mindre än så. Jag tycker också att min pojke inte verkar så trött som har gjort tidigare när det är läggdags.

Det har också slagit mig att det kanske vore rimligt att ha olika läggtider för en 2-åring och en 6-åring. Eller...? Kanske 6-åringen skulle få vara uppe en halvtimme till, till halv åtta?

Hur gör ni andra?

Vi tycker att det är otroligt praktiskt att köra "stordrift" och lägga alla samtidigt, men som sagt, vi har fått förvånade reaktioner från andra så då börjar man ju fundera lite...

Ha det gott alla!
Mamma till liten grabb född -01 och två tjejer födda -03 och -05.
miar70
Kontakt:

Re: Sömnbehov och läggning

Inlägg av miar70 »

Fia skrev: Vi tycker att det är otroligt praktiskt att köra "stordrift" och lägga alla samtidigt, men som sagt, vi har fått förvånade reaktioner från andra så då börjar man ju fundera lite...
Hej Fia :D

Jag har också använt mig av "stordrift" :lol: ! Min första "kull" barn lade sig alltid klockan sju, inte förrän de börjde mellanstadiet (tror jag...) blev det åtta, och nu när de går högstadiet går de till rummen SENAST nio, men lika ofta åtta! Sen kan jag ju inte tvinga dem att sova, men förutsättningarna har de ju :wink:

Så jag tycker du ska köra din stordrift, och om sen gossen ligger vaken en stund och filosoferar gör ju inget! Men 12 timmar behöver han, jag tror det är alldeles för många sexåringar somsover alldeles för lite i vårt land :(

Sen kan man ju alltid tillåta en extratimme på helgen, eller nån varm sommarkväll, för han har reserver att ta av :!:

Det är vad jag tyccker det :wink:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "