En REN viktväktartråd....
Nyfikna frågor för en som vill lära sig mer.
Att man räknar kalorier är ju helt självklart.
Men sen kommer fett alltså med i bilden men inget annat (som kolhydrater eller protein)?
Är det av viktskäl eller några andra slags hälsoskäl som man räknar så? Man blir väl lika stor av för mycket kalorier oavsett varifrån de kommer eller har man andra idéer inom vv?
Mvh / Patrik
Men sen kommer fett alltså med i bilden men inget annat (som kolhydrater eller protein)?
Är det av viktskäl eller några andra slags hälsoskäl som man räknar så? Man blir väl lika stor av för mycket kalorier oavsett varifrån de kommer eller har man andra idéer inom vv?
Mvh / Patrik
Patrik Andersson
Pappa till Linnea född 03-10-11, Alexander som kom 19/8 2005 och så Matilda som föddes den 16/9 2007. Alla kurad sen start.
http://lottrik.blogspot.com
Pappa till Linnea född 03-10-11, Alexander som kom 19/8 2005 och så Matilda som föddes den 16/9 2007. Alla kurad sen start.
-
TorpSara
VV handlar ju om att lära sig hitta "rätt" mat, inte bara räkna kalorier in och ut. Om det bara hade handlat om det kunde man, som professor Rössner brukar säga, banta på geléhallon. Bara du äter få nog. Du blir förstoppad, sur och trött, men du går ner i vikt. Tanken med VV är ju att du ska vara mätt nöjd och pigg, trots att du till en början går ner i vikt.Patrik skrev:Nyfikna frågor för en som vill lära sig mer.
Mvh / Patrik
Ok, börjar fatta tror jag.
Det handlar inte bara om vad man inte stoppar i sig utan att man ska stoppa i sig nyttiga saker.
Att "straffa" fet mat är då ett relativt enkelt sätt att hitta en väg till hyfsat nyttig mat antar jag tanken är(?).
Låter relativt klokt.
För mig är det som så att jag vill bli mätt och äta relativt stora portioner men ändå gå ner i vikt så jag har liksom den vägen ändå uteslutit allt för feta produkter men då mer inidrekt.
Nu sista tiden när kilona rasat nästan mer än jag vill har jag gått in för att äta mer kalorier och de nya extra har kommit genom klassiska onyttigheter och efter ett tag känner jag mig lite slafsig så ska sluta med det och spara det till undantagsfall.
Det handlar inte bara om vad man inte stoppar i sig utan att man ska stoppa i sig nyttiga saker.
Att "straffa" fet mat är då ett relativt enkelt sätt att hitta en väg till hyfsat nyttig mat antar jag tanken är(?).
Låter relativt klokt.
För mig är det som så att jag vill bli mätt och äta relativt stora portioner men ändå gå ner i vikt så jag har liksom den vägen ändå uteslutit allt för feta produkter men då mer inidrekt.
Nu sista tiden när kilona rasat nästan mer än jag vill har jag gått in för att äta mer kalorier och de nya extra har kommit genom klassiska onyttigheter och efter ett tag känner jag mig lite slafsig så ska sluta med det och spara det till undantagsfall.
Patrik Andersson
Ja, nu har jag hållt på några dar. Dagarna går bra dilemmat är kvällen då jag är extremt sugen på något. Igår fuskade jag och tog lite popcorn. Är det någon som har koll på hur många points popcorn är?
Jag tog dock en långpromenad innan.
Till lunch idag har det blivit bakpotatis och kesoröra ett recept jag kom ihåg från förr.
Mannen har kämpat för att få igång vv-programmet problemet är att vi har uppdaterat windows och det verkar vara svårt att hämta hem en anna version.
En fråga till. Hur många points är det i ett digestivkex?
Förra gången jag viktväktade brukade jag unna mig två bragokex till kaffet och det var 1,5p vill jag minnas. Konstigt att man kommer ihåg just det så väl eller kanske inte?
Annars blir det mest pasta sallad till lunch med minimalt med pasta. Det går att alternera tonfisk(hur många points?), skinka och kyckling.
Jag tog dock en långpromenad innan.
Till lunch idag har det blivit bakpotatis och kesoröra ett recept jag kom ihåg från förr.
Mannen har kämpat för att få igång vv-programmet problemet är att vi har uppdaterat windows och det verkar vara svårt att hämta hem en anna version.
En fråga till. Hur många points är det i ett digestivkex?
Förra gången jag viktväktade brukade jag unna mig två bragokex till kaffet och det var 1,5p vill jag minnas. Konstigt att man kommer ihåg just det så väl eller kanske inte?
Annars blir det mest pasta sallad till lunch med minimalt med pasta. Det går att alternera tonfisk(hur många points?), skinka och kyckling.
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
Rapport: - 1 hekto
Ingen vidare vecka... morsdag, två födelsedagar och en massa stress=slarv med att både räkna och skriva...
Lovar snarast bot och bättring till nästa vecka [-o<
Nu ska här räknas varendaste liten points
Kram Mia
-
TorpSara
Torpsara
Tack för hjälpen!
Nej, svälter mig gör jag inte tyvärr har jag snarare en benägenhet att fuska lite med annat är jag noga men med detta kan jag gärna höfta lite åt fel håll.
Förra gången jag körde viktväktarna tyckte jag det funkade ganska bra trots att man ibland unnade sig lite extra.
Det svåraste just nu är kvällarna och att jag inte alls gillar bröd med mjukost, vilket jag tvingar i mig med en skinkbit på också. Jag är verkligen en ost och smör människa. Fralla med ost smör och grönt är så gott men för dyrt pointsmässigt mot den mättnad det ger.
Jag känner att jag är hungrigare än vad jag var innan men det är en omställningsfas skulle jag tro. För mig funkar inte frukt och grönt om jag är riktigt hungrig annat än banan och det är 1 point vill jag minnas.
Finns det någon med något trevligt recept på 5-6 point så vore jag jätteglad.
Idag blev det potatis och falukorv i ung till middag och korv är ju inte så superbra direkt men ändå bättre än pasta som vi annars äter rätt mkt av.
Idag missade jag min promenad men får ta igen lite i morgon då jag ska träna +promenera.
Med två barn missar man lite den där möjligheten att motionspromenera med barnvagnen som man kunde med ett barn.
Det känns ändå skönt att äntligen tagit steget att komma igång. Min motivation brukar öka markent när jag ser resultat så det är den barriären jag måste övervinna.
Ha det gott!
Tack för hjälpen!
Nej, svälter mig gör jag inte tyvärr har jag snarare en benägenhet att fuska lite med annat är jag noga men med detta kan jag gärna höfta lite åt fel håll.
Förra gången jag körde viktväktarna tyckte jag det funkade ganska bra trots att man ibland unnade sig lite extra.
Det svåraste just nu är kvällarna och att jag inte alls gillar bröd med mjukost, vilket jag tvingar i mig med en skinkbit på också. Jag är verkligen en ost och smör människa. Fralla med ost smör och grönt är så gott men för dyrt pointsmässigt mot den mättnad det ger.
Jag känner att jag är hungrigare än vad jag var innan men det är en omställningsfas skulle jag tro. För mig funkar inte frukt och grönt om jag är riktigt hungrig annat än banan och det är 1 point vill jag minnas.
Finns det någon med något trevligt recept på 5-6 point så vore jag jätteglad.
Idag blev det potatis och falukorv i ung till middag och korv är ju inte så superbra direkt men ändå bättre än pasta som vi annars äter rätt mkt av.
Idag missade jag min promenad men får ta igen lite i morgon då jag ska träna +promenera.
Med två barn missar man lite den där möjligheten att motionspromenera med barnvagnen som man kunde med ett barn.
Det känns ändå skönt att äntligen tagit steget att komma igång. Min motivation brukar öka markent när jag ser resultat så det är den barriären jag måste övervinna.
Ha det gott!
Son f?dd juli -04
marie-d: Jag är också em riktig kvällsfikare, och jag älskar mackor!!! Jag brukar ära hårdbröd, med keso, skivade tomater, klippt gröslök och massor med aromat! Och en stor kopp the!! Detta är smasken och man får tugga av käken lite! =) Det finns ju 5 % ost då 3 skivor är 1 points så den är ju ganska billig, men kanske inte lika god som hushållsost 26%...ååh andra sidan är det nog mackorna med osten som lämnat sina spår på min mage, så jag bojkotter det nu!
Miar70: Du har ju gått ner, och det är bra med sämre veckor för då kämpar man på mer...jag har också haft två födelsedagar denna vecka, så jag tror min våg kommer att visa samma som för dig på måndag...tyvärr...med är det fest så är det!
*pepp*pepp*
Miar70: Du har ju gått ner, och det är bra med sämre veckor för då kämpar man på mer...jag har också haft två födelsedagar denna vecka, så jag tror min våg kommer att visa samma som för dig på måndag...tyvärr...med är det fest så är det!
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Gablex:
Vägdag: onsdag
Kvar till målvikt: -14,4 kg
Måltidpunkt mars: 2008
Viktnedgång denna vecka: Klassen var stängd
Sammanlagd viktnedgång: -4.6 kg
Start datum: 25 april -07
Duggan:
Vägdag: måndag
Kvar till målvikt: -18,9 kg
Måltidpunkt nyår: -07
Viktnedgång denna vecka: -0,6 kg
Sammanlagd viktnedgång: -14,7 kg
Startdatum: 11:e feb: -07
Lua:
Vägdag: söndag eller måndag
Kvar till målvikt: -4,9 kg
Måltidpunkt: 16 juli -07
Viktnedgång denna vecka: -1,1 kg
Sammanlagd viktnedgång: -7,6 kg
Miar70:
Vägdag: torsdag
Målvikt: -25,5 kilo
Målvikttidpunkt: Jul -07, Första 10% till i juli!
Viktnedgång denna vecka: -0,1kg
Sammanlagd viktnedgång: -2,7 kg
Startdatum: 10/5
Total viktnedgång denna vecka: 1,8 kg!!!
Total sammanlagd viktnedgång: 29,6 kg!!!
Vägdag: onsdag
Kvar till målvikt: -14,4 kg
Måltidpunkt mars: 2008
Viktnedgång denna vecka: Klassen var stängd
Sammanlagd viktnedgång: -4.6 kg
Start datum: 25 april -07
Duggan:
Vägdag: måndag
Kvar till målvikt: -18,9 kg
Måltidpunkt nyår: -07
Viktnedgång denna vecka: -0,6 kg
Sammanlagd viktnedgång: -14,7 kg
Startdatum: 11:e feb: -07
Lua:
Vägdag: söndag eller måndag
Kvar till målvikt: -4,9 kg
Måltidpunkt: 16 juli -07
Viktnedgång denna vecka: -1,1 kg
Sammanlagd viktnedgång: -7,6 kg
Miar70:
Vägdag: torsdag
Målvikt: -25,5 kilo
Målvikttidpunkt: Jul -07, Första 10% till i juli!
Viktnedgång denna vecka: -0,1kg
Sammanlagd viktnedgång: -2,7 kg
Startdatum: 10/5
Total viktnedgång denna vecka: 1,8 kg!!!
Total sammanlagd viktnedgång: 29,6 kg!!!
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12