farligt att vagna?
farligt att vagna?
Har återigen råkat i gräl med min mor angående vår uppfostran av barnen. Denna gången gällde det vagningen. Båda mina söner har jag vagnat, den äldsta i mer traditionell gugning men vår lille mer enligt AWs metod. Dvs med et litet knyck stoppas vagnen, som om vi skulle hejda den att falla nedför ett stup, ibland mer, ibland mindre. Min mor säger att det gränsar till barnmisshandel och har talat med en läkare som säger att det är farligt för barnets huvud samt att kräk kan komma upp i halsen pga att magmunnen inte fungerar vilket kan leda till kvävning. (vi vagnar med Felix på rygg). Att Felix kräks har nu, enligt henne, fått sin logiska förklaring.
Visst har jag ibland själv undrat hur det känns att vagnas, men litat på vänninor som gör och har gjort detsamma. Men det känns jobbigt att höra detta (gud vet vad hon skulle säga om hon hade sett oss buffa). Jag antar att ni också vagnar, men har någon något vetenskapligt att sätta emot min mor?
Petra
Visst har jag ibland själv undrat hur det känns att vagnas, men litat på vänninor som gör och har gjort detsamma. Men det känns jobbigt att höra detta (gud vet vad hon skulle säga om hon hade sett oss buffa). Jag antar att ni också vagnar, men har någon något vetenskapligt att sätta emot min mor?
Petra
Mor till son född 4 mars 04 och son född 10 januari 07
-
TorpSara
Nej, inget vetenskapligt, å andra sidan, har doktorn det, eller är han bara influerad av den anti-Annadebatt som rasade häromåret? Det gick ut på att buffning/vagning kunde orsaka shaken baby syndrome (Tor Linberg, som annars är rätt klok).
Den var så dum att den faktiskt dog i sin vagga, sas. Skakningarna för att åstadkomma SBS är kraftiga, med huvudet löst hängande. Jag vet att det blev en rätt infekterad intern debatt inom barnläkarkåren om dumheten med att gå ut med dessa påståenden, och han bemöttes faktiskt direkt i artikeln som lade grunden för det hela.
http://www.viforaldrar.se/(RoxenUserID= ... comments=1
Till saken hör ju också att dessa herrar doktorer säkert har fruar som buffat och vagnat deras barn, min mamma visade mig buffning och min svärmor vagnar precis som jag, och dessa båda är för gamla för Barnaboken. Snarare är det ju så man gjorde förr, inget nypåhitt av Anna. (rätta mig om jag har fel, någon?) Däremot kan det ju eventuellt vara så att högt uppsatta doktorer födda på 30 och 40-talet inte har haft jättejättemycket med spädbarns sövande att göra? (nu talat mina fördomar, jag erkänner villigt)
Men, argument för: Det är ju rätt uppenbart att det är skönt, och lugnande, annars skulle de inte tystna. Om att det skulle skvalpa upp maginnehåll är ju helabsurt, då fick man ju inte köra vagn i skogen heller...
Små barn kräks, oavsett läge eller vagning.
http://www.growingpeople.se/templates_G ... sp?id=7357 (Tor Linbergs, ofta helt eminenta barnsida!
)
http://www.viforaldrar.se/(RoxenUserID= ... comments=1
Till saken hör ju också att dessa herrar doktorer säkert har fruar som buffat och vagnat deras barn, min mamma visade mig buffning och min svärmor vagnar precis som jag, och dessa båda är för gamla för Barnaboken. Snarare är det ju så man gjorde förr, inget nypåhitt av Anna. (rätta mig om jag har fel, någon?) Däremot kan det ju eventuellt vara så att högt uppsatta doktorer födda på 30 och 40-talet inte har haft jättejättemycket med spädbarns sövande att göra? (nu talat mina fördomar, jag erkänner villigt)
Men, argument för: Det är ju rätt uppenbart att det är skönt, och lugnande, annars skulle de inte tystna. Om att det skulle skvalpa upp maginnehåll är ju helabsurt, då fick man ju inte köra vagn i skogen heller...
http://www.growingpeople.se/templates_G ... sp?id=7357 (Tor Linbergs, ofta helt eminenta barnsida!
hej
jag har iofs inget vetenskapligt att komma med. men jag tycker att du ska säga till din mamma att hon får respektera ditt val av uppfostran, det är ju dina barn.
min kära mor var totalt emot allt som anna wahlgren någonsin hade sagt hävade hon, hon var till o med inne o skrek på mig samtidigt som jag buffade en gång
att jag var en hemsk människa osv. men faktum var att hon aldrig hade läst barnaboken eller något annat heller. jag sa till henne att om du ska ha åsikter om min uppfostran så måste du ju veta vad du pratar om, så hon såg dvd och läste sova hela natten boken till o börja med, sen svängde hon runt helt och är nu ett stort och helimpat fan av AW.
kanske inte funkar på din mamma, men alltså det är ju så frustrerande när man inte kan bli respekterad för sina val.
ang att det är farligt för barnets huvud osv, det är ju många barn som har blivit vagnade här och jag tror inte dom har fått hjärnskador eller andra fysiska men ( förrutom att slippa sömnbrist och må bra...
), hade det varit skadligt tror jag inte att anna w skulle ha rekommenderat det, hon har väl vagnat ett par stycken i sina dar...
jag har iofs inget vetenskapligt att komma med. men jag tycker att du ska säga till din mamma att hon får respektera ditt val av uppfostran, det är ju dina barn.
min kära mor var totalt emot allt som anna wahlgren någonsin hade sagt hävade hon, hon var till o med inne o skrek på mig samtidigt som jag buffade en gång
kanske inte funkar på din mamma, men alltså det är ju så frustrerande när man inte kan bli respekterad för sina val.
ang att det är farligt för barnets huvud osv, det är ju många barn som har blivit vagnade här och jag tror inte dom har fått hjärnskador eller andra fysiska men ( förrutom att slippa sömnbrist och må bra...
Celeste 061208
-
Världens Bästa Barn
Världens Bästa Barn
-
TorpSara
Mmm, jag hyvlade av en BVC-syrra häromdagen, som ogillade "Anna Wahlgrens metoder" som hon sa. Då undrade jag, inte alls speciellt försynt
, vad det var för metoder hon då tänkte på? Det visade sig att hon bara kände till maglägesrekomendationerna. Jag bad henne läsa BB och sen återkomma, och tills dess kanske vara lite försiktig med sina uttalanden om saker hon inte kände till.
Hon tog åt sig det, faktiskt. Det säger jag rätt ofta till folk som säger sig ogilla AW. 
TAck för det ni säger men till min mor hjälper det inte. Hon är inte emot själva "gungandet" med vagnen, utan "knycken", om ni förstår vad jag menar. Problemet är också att hon förstorar upp det hela så. Hon gillar starka adjektiv, vare sig det är postiva eller negativa. Saker är "underbara", "våldsamma", "fruktansvärda" osv. Hon vägrar läsa AW, och ett av hennes argument att inte lyssna på AW är att AWs barn berättat om deras hemska uppfostran (detta enligt min mor, jag har ingen aning). Jag håller med TorpSara om att det är i princip samma sak som att gå på en normal stig, samt att just SBS kräver att huvudet är "löst". Tack för artiklarna, men dem kommer bara att spä vatten på hennes kvarn.
Jag har sagt åt henne tidigare att vi uppfostrar på vårt sätt. Vissa saker gillar hon - ex att våra barn sover hela natten. Men tycker vi är hemska som låter barnen somna själva. Mamma är 75, det hör kanske åldern till.
Jag har sagt åt henne tidigare att vi uppfostrar på vårt sätt. Vissa saker gillar hon - ex att våra barn sover hela natten. Men tycker vi är hemska som låter barnen somna själva. Mamma är 75, det hör kanske åldern till.
Hej gunnar
Ibland GÅR det inte att försöka ändra på någons åsikter!
Min mamma är e underbar människa
, också hon äldre (74 år) och tycker jag har underbara barn, MEN vill gärna lägga sig i ibland
T ex ta upp en icksovande bebis som SKA sova, bära till sömns, laga olika maträtter osv...
Jag har lärt mig att inte ge mig in i några fruktlösa diksussioner, där vi bara blir sura på varandra, utan jag gör det jag tycker är bäst, och hummar med henne när hon påpekar nåt, och ibland backar jag undan när hon gör nåt som inte stämmer överens med mina funderingar, för att hon ska få ha sin relation och sitt sätt till barnen...
Så mitt råd är att du kanske inte ska försöka "omvända" henne, fostra du dina söner efter ditt sätt, och försök att inte ge dig in i några djupare diskussioner om saken
Det är trots allt DINA barn, och du vet ju att det funkar det du gör! Du får lära dig att ruska av dig och djupandas
Kram Mia
Ibland GÅR det inte att försöka ändra på någons åsikter!
Min mamma är e underbar människa
Jag har lärt mig att inte ge mig in i några fruktlösa diksussioner, där vi bara blir sura på varandra, utan jag gör det jag tycker är bäst, och hummar med henne när hon påpekar nåt, och ibland backar jag undan när hon gör nåt som inte stämmer överens med mina funderingar, för att hon ska få ha sin relation och sitt sätt till barnen...
Så mitt råd är att du kanske inte ska försöka "omvända" henne, fostra du dina söner efter ditt sätt, och försök att inte ge dig in i några djupare diskussioner om saken
Kram Mia
Ja, ibland hjälper det inte vad man säger. Här är det svärmor och svärfar som är emot det mesta vi gör. Ibland får man bara nonchalera. Säga att "Så här gör vi. Respektera eller håll tyst, typ."
De enda jag varit i närheten av som haft en massa skrönor kring AW, när hon kommer på tal, är ädre förskolelärare eller starka dagisanhängare. Det följde nog med rätt mycket skit i den debatten, för jag får höra så mycket illvilligt skit från somliga (vars barnbarn gullvagnas, sjungsövs, ammas hela dygnet om trots att de börjar närma sig 1 osv. och som - förstås - inte sover...). Jag säger "Jaha". Och skvallret brukar jag undra hur de så säkert anse sig veta det, när de inte vet ett skvatt i faktaväg annars gällande AW. Tröttsamt är bara förnamnet. För oss. För Anna själv - och inte minst för hennes barn - måste det vara ett helvete.
Nåväl, om mor din tycker det är bra att de sover, men inte somnar själva .... hur är det tänkt att de ska sova när de blir större? Ska ni sova med dem hela livet? Lite nyfiken kring resonemanget där, blir jag ändå. Om de inte är olyckliga när de somnar, varför i hela friden ska ni klistra er närvaro på dem? När vår väg ifrågasätts brukar jag svara att jag ser det som att jag ger mina barn en gåva. En gåva att vara trygga i sig själva i sin egen nattsömn för hela resten av deras liv. Maken min, vars skrik gick ohörda och som stoppades med allehanda galleranordningar över sängen för att han skulle hålla sig på plats, har än idag svårt att gå och lägga sig. DET tycker jag är sorgligt. Inte att små barn lär sig vara trygga i sin egen sömn.
Kram Ewa
De enda jag varit i närheten av som haft en massa skrönor kring AW, när hon kommer på tal, är ädre förskolelärare eller starka dagisanhängare. Det följde nog med rätt mycket skit i den debatten, för jag får höra så mycket illvilligt skit från somliga (vars barnbarn gullvagnas, sjungsövs, ammas hela dygnet om trots att de börjar närma sig 1 osv. och som - förstås - inte sover...). Jag säger "Jaha". Och skvallret brukar jag undra hur de så säkert anse sig veta det, när de inte vet ett skvatt i faktaväg annars gällande AW. Tröttsamt är bara förnamnet. För oss. För Anna själv - och inte minst för hennes barn - måste det vara ett helvete.
Nåväl, om mor din tycker det är bra att de sover, men inte somnar själva .... hur är det tänkt att de ska sova när de blir större? Ska ni sova med dem hela livet? Lite nyfiken kring resonemanget där, blir jag ändå. Om de inte är olyckliga när de somnar, varför i hela friden ska ni klistra er närvaro på dem? När vår väg ifrågasätts brukar jag svara att jag ser det som att jag ger mina barn en gåva. En gåva att vara trygga i sig själva i sin egen nattsömn för hela resten av deras liv. Maken min, vars skrik gick ohörda och som stoppades med allehanda galleranordningar över sängen för att han skulle hålla sig på plats, har än idag svårt att gå och lägga sig. DET tycker jag är sorgligt. Inte att små barn lär sig vara trygga i sin egen sömn.
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
-
TorpSara
Åh, länkarna var bara till bakgrunden i debatten! 
Nu känner jag inte dig och vet inte någonting om din relation till din mor, men om min mor hade kallat mig barnmisshandlare (även om så bara för att vara dramatisk, hon har den läggningen) så hade hon åkt ut med öronen före, med påföljande besöksförbud intill avbön. Det är långt över vad man ska tolerera, och dessutom oerhört osakligt. Vad säger du, och hur känns det? Jag får ju känslan av att du ändå lyssnar på henne?
Nu känner jag inte dig och vet inte någonting om din relation till din mor, men om min mor hade kallat mig barnmisshandlare (även om så bara för att vara dramatisk, hon har den läggningen) så hade hon åkt ut med öronen före, med påföljande besöksförbud intill avbön. Det är långt över vad man ska tolerera, och dessutom oerhört osakligt. Vad säger du, och hur känns det? Jag får ju känslan av att du ändå lyssnar på henne?
Nä, det är väl egentligen det enda raka, att stå för sina åsikter och inte vika sig, så jag tycker inte din smilies behöver rodna alls, EwaEwa skrev:Ja ähum, Miar70 hade jag bra mycket mer diplomatisk och mindre konfliktsökande strategi... får jag väl lov att erkänna. Inte min starka sida, det där med att hålla tyst och gå undan, i alla lägen
.
Och gunnar, jag håller med TorpSara, kallar hon dig så grova ord sombarnmisshandlare tycker jag sannerligen du ska sätta ner foten! Nu är du själv mamma och vuxen, och fullt kapabel att ta hand om dina egna barn utan påhopp från din mor! Så jag tror nog att ett rejält snack er två emellan är det som behövs nu, för bådas er skull!
Kram Mia
Ett rejält snack kommer tyvärr inte hjälpa - svårt att lära gamla hundar att sitta. Hon har både sina negativa och positiva sidor och är som sagt VÄLDIGT dramatisk. På gott och ont det också. Och det är svårt att inte bli arg eller ledsen.Men länkarna var bra att läsa, där fanns ju läkare som menade att vagningen i sig inte är farlig. FAst larvigt att buffningen och vagningen på ett sätt ska öppna upp för barnmisshandel. De som slår sina barn behöver ingen putt på vägen.
Petra
Petra
Måste bara tillägga, att jag inte riktigt förstår hur man kan få vare sig vagningen ELLER buffningen till att komma ens i närheten av något våldsamt. Det är ju lugnande, rogivande för barnet. Om inte skulle väl barnet vråla än mer, eller hur

Och buffar man så att det går våldsamt till, så gör man ju definitivt fel. Kanske du ändå skulle låta henne se DVD:n. Om hon fortfar med att det är för våldsamt, efter att ha sett hur AW gör - tycker jag att du kan totalignorera vidare debatter kring ämnet. För då är det inte annat än den dramatiska ådran som är ute och far, skulle jag säga. För där finns då inte minsta antydan till något liknande barnmisshandel. Hoppas ni kommer vidare här, ni båda. Eller kanske maken kan kliva in och säga ifrån, en smula...
Kram Ewa
Och buffar man så att det går våldsamt till, så gör man ju definitivt fel. Kanske du ändå skulle låta henne se DVD:n. Om hon fortfar med att det är för våldsamt, efter att ha sett hur AW gör - tycker jag att du kan totalignorera vidare debatter kring ämnet. För då är det inte annat än den dramatiska ådran som är ute och far, skulle jag säga. För där finns då inte minsta antydan till något liknande barnmisshandel. Hoppas ni kommer vidare här, ni båda. Eller kanske maken kan kliva in och säga ifrån, en smula...
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06