Jag är lite nyfiken på hur det går till i andra länder, med smakprover, dagis, potträning osv.
Vi har ju flera här inne på forumet i olika delar av världen, det skulle vara kul om ni ville berätta lite om hur det fungerar där ni bor.
I japan tex, lär sig barnen äta med pinnar där? Och hur tidigt klarar dom det?
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215 BILD
I Spanien borjar man med smakprover vid 5 manader och da ar frukt det forsta man ger. Man tar en frukt i taget i ca 6-7 dgr for att se om det finns nan allergi mot den. Vid 6 manader borjar man med gronsaker och inte forran 7-8 manader introducerar man kott. Har e det konstigt om ett barn inte ar blojfritt innan 2 ar sa jag antar att man POTTRANAR. For ovrigt sa ar det orhangen som galler pa alla flickor fran nan manads alder (inte mina dock sa alla tror att det ar pojkar), rosa resp ljusbla rosett pa vagnen... Om dagiset har jag skrivit under lanken "maste bara fa saga...". Man haller citronparfym pa barnen efter badet alt smorjer in med parfymerd olja/bodylotion. Man gar till doktorn for smasaker typ hon ville inte ata forra malet, man vantar alltsa inte pa att se om hon vill ata nasta gang utan gar direkt till doktorn (systemet tillater detta da man far tid direkt hos lakaren som forovrigt e gratis for alla). Barnen ligger inte pa golet utan sitter i hagar om paminner om resesangar. Vem som helst har ratt att kora ned naven i vagnen och vacka dina barn for att fa se pa dem, jag som har tvillingar har varit valdigt utsatt for detta da jag gatt pa stan, vilt frammande kommer fram och maste peta pa dem, numera har jag alltid vagnen overtackt da de sover for att undvika detta. Barnen ater sjalva sent eftersom de 9inte far ova, det ar mkt viktigt att vara ren och inte kladda etc.
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
Tack för att du ville berätta lite, jättekul att höra, det där om potträning har ju varit uppe i någon annan tråd också, det skulle vara intressant att veta hur de gör?
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215 BILD
Här i Norditalien är det ganska likt Sverige. Man börjar med smakisar, helst inte före 5 månader (men jag började vid 4) och ger första målet mat vid 6 månader. Väldigt likt Sverige vad gäller mat överhuvudtaget, förutom att maten är annorlunda. Mina ungar får sitta och gnaga på rejäla parmesanbitar om de är så hungriga att det blir kris innan maten är klar.
Läkarvård är helt gratis och man får tid direkt, de kommer även hem om barnet är för sjukt. Vaccinationer gör man på barna- och mödravårdscentralen. Jätteobligatoriskt. Man måste upp i domstol om man vill slippa vaccinera. Om man däremot behöver en remiss till en undersökning kan man få vänta i flera månader om det inte är akut.
Potträning är helt fritt. Finns nog inte två italienare som har samma åsikt i den saken.
Dagis finns det gott om även om man bara är garanterad kommunal dagisplats från 3 år. Kostnad beroende av inkomst. Jag tycker att dagis här är väldigt bra, fantastisk personal. Min flicka går på privat dagis 9-13 varje dag.
Italienare har en väldigt stor respekt för barn, och för deras mammor. Utlandssvenskar som bor i Italien brukar säga att Sverige är barnvänligt, men italienare är barnvänliga.
Sömnproblem är kanske något mindre vanliga här, eftersom de flesta italienare inte skulle komma på tanken att säga emot mormor/farmor som jobbar heltid som barnvakt och som är alldeles supernödvändig för familjens överlevnad. Många italienska barn sover mindre på natten och mer på dagen än vad i alla fall barnaboksbarn gör. Beror väl på att föräldrarna har senare vanor i största allmänhet. Min man och jag kan aldrig äta tillsammans med barnen på kvällen pga av det. Han kommer hem från jobbet när de redan lagt sig.
Det känns bra att ha barn i NordItalien (inte i Milano dock, som är fruktansvärt av miljöskäl).
Camillas beskrivning ovan av Spanien är ungefär som det fungerar i SydItalien, från Rom och nedåt.