Jag skrev hit för ett par månader sedan då vi hade problem med vår 1,5 åring som krånglade både vid läggning och med uppvak. Han var inte kurad innan, men vi bestämde oss för att införa ramsan då. Och det gick sååååå himla bra. Han slutade krångla efter nån vecka, och sen har allting funkat klockrent i två månaders tid. Han sov mellan 20.00-07.00 utan ett pip, och alt krångel var borta.
Ända tills för en vecka sedan då det verkar ha börjat om igen.
Det kan ta uppemot en timme innan han somnar på kvällen. Han protesterar direkt man går ut med ramsan, lägger sig visserligen ner igen rätt snabb och ligger och småpratar ett tag. Men sen börjar han om igen med sina protester, varpå vi får ramsa igen. Och det kan bli 3-4 ramsomgångar innan det slutligen blir tyst.
Och mornarna sen.....imorse vaknade han t.ex. 05.00 och somnade i princip inte om innan klockan 7. Första halvtimmen efter att jag ramsat, så låg han bara och småpratade förnöjt, men sen började han tjoa igen. Jag ramsade igen, varpå han låg tyst i 15-20 minuter innan han började om. Och så där höll det på, tills vi tog upp honom vid 7. Skitdrygt, rent ut sagt!!
Min undran är nu bara: Vilken strategi ska vi ha här? Kan väckarklocka vara en bra idé, eller ska vi bara sträva på och räkna med att detta bara är en "fas" som går över? Bara vi är konsekventa så löser det sig kanske?
Och angående läggningen på kvällen.....ska vi kanske lägga honom tidigare?
Morgonkrångel (igen.....)
Hej igen Ylvalina
Jag kommer ihåg dig
Vad skönt att det funkat så bra för er
Det bästa är att man letar igen sin gamla tråd och "fyller på" den
, så blir det så mycket lättare att försöka hjälpa när man har bakgrunden! Skickar länken här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#86472
hakar på TorpSara; har ni kolsvart och hur ser tiderna i övrigt ut?
/Mia
Jag kommer ihåg dig
Det bästa är att man letar igen sin gamla tråd och "fyller på" den
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#86472
hakar på TorpSara; har ni kolsvart och hur ser tiderna i övrigt ut?
/Mia