Sovtrassel hos 2,5-åring och råd ang sömn 2,5-månaders

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nieida

Inlägg av Nieida »

Jag insåg under dagens lopp att jag räknat tokigt... #-o Därför ska jag idag korrigera lite, han visade mig tydligt att "mamma, skärp dig, jag behöver sova mer!!" :wink: Lät honom sova längre igår än vad jag hade på schemat. Så kort sagt; skäms på mig! :twisted: Rapporterar senare hur det blir och hur det går.

Tack och kram på er alla hjälpsamma människor här!!! :heart:
Mamma till :heart: Aila :heart: 0409 (kurad 040703) och :heart: Jon :heart: 0702.
Nieida

Inlägg av Nieida »

Ett mindre "bakslag" inträffade ikväll vid läggningen av tösen. I 1,5 timme har hon varit mer eller mindre upprörd. Sedan jag fick lite råd hur jag kan bemöta hennes "tjorv" har jag varit noggrann med se till att hon druckit, kissat etc och det har gått jättebra, fram tills i kväll. Efter x antal ramsor och efter att jag förklarat att "det ordnar vi när det är morgon" hörde jag henne säga "mamma, jag vill inte skrika mer" och då gick jag genast in till henne och lade henne ner (vilket INTE gått tidigare under kvällen då hon varit sååå arg), hon gav mig en kram och lade sig sedan ner och somnade... :heart: Ibland blir jag bara så osäker på mig själv och om jag gör rätt... Förmodligen är det då jag "släpper in vargen"... :? Ville så gärna göra allt hon skrek om, men innerst inne vet jag att efter att jag uppfyllt en sak så kommer nästa och nästa och nästa.

Måste bara berätta en så gullig sak hon gjorde idag! Jag låg ner några minuter på soffan eftersom en sprängande huvudvärk huserade i mitt huvud. Hon kom då fram till mig, lade huvudet på sned, smekte mig över kinden och sa: "Hul äl det lilla gumman, välkel det mycket? Ska jag blåsa och sätta plåstel?" (Hon har lite problem med bokstaven R :wink: ) :heart:

Det har varit en jättebra dag vad gäller sonens mat- och sovtider. Efter att jag korrigerat mitt första korkade schema har det gått bra. Har nu 15,75 timmars sömn (och då har jag inte räknat med någon ev 20-minuterslur). Han har varit så sprudlande glad idag! Och efter badet, när jag skulle massera, sprattlade han och härjade så det var en utmaning att få till någon form av lugn mysstund (som vi brukar). Han var bara sååå busig!!! :heart:
Mamma till :heart: Aila :heart: 0409 (kurad 040703) och :heart: Jon :heart: 0702.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:thumbsup:
Jättebra jobbat - och som du vet; det krävs några baksteg för att göra framsteg :wink:

Och så roligt att höra att gossen är nöjd och glad - det är din förtjänst, glöm inte det :!:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Nieida

Inlägg av Nieida »

Ville bara göra en kort summering av det som hänt sedan sist. Många av de framsteg vi gjort är tack vare er, underbara människor, som tar er tid och hjälper och stöttar när det behövs! En stor kram till er alla!!! :heart:

Dottern sover jättebra igen, både natt och dag. Visserligen låg hon i sängen sina 1,5 timmar (dagsömn i söndags) vaken och sjöng... Hmm... Nåja till sist somnade hon de sista 5 minutrarna och var som en solstråle resten av dagen. Tjorvet vid läggdags känns som ett minne blott! Hon sover på morgonen. Kort sagt; allt fungerar som det ska igen!! :thumbsup:

Sonen har börjat sova till 07.00 (lägger sig 21). Dagsömnen har krånglat lite till och från, men i det stora hela går det hela tiden åt rätt håll! Mattiderna håller han som sten! Om man missar mattiden med 3 minuter [-X så visar han det tydligt! Däremot har han varit jättesjuk! :( Började hosta rejält för 2 veckor sedan. Åkte in till barnkliniken med honom eftersom jag tyckte han lät tungandad dessutom (har själv astma och känner liksom igen andningen). Läkaren gav mig rådet att ge honom näsdroppar!! :shock: Vet inte när näsdroppar har hjälpt mot trånga luftvägar... "Om det nu skulle vara något i luftvägarna hör jag ändå inte det eftersom det rosslar så illa i halsen." :shock: :-s Nåja, vi kämpade på ett par dagar innan jag bestämde mig för att åka in med honom igen och den här gången tänkte jag inte åka hem förrän vi fått hjälp! Denna läkare, guld till honom, tog oss på allvar direkt och sa att man måste vara extra vaksam på hans andning eftersom vi har astma i släkten på båda sidor. Så nu har gossen fått mediciner och har blivit bättre med andningen, dock hostar han fortfarande så idag ska vi tillbaka. Hoppas det går bra!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Tack för rapporten :D
Alltid lika roligt att höra när det funkar bra :!:
Min trea hade astamliknande besvär hela sitt första år, men de växte bort, så det KAN bli bra! Och man MÅSTE ha rejält med skinn på näsan och stå på sig när man har med läkarkåren att göra, som förälder känner man på sig om nåt är fel och då gäller det att inte ge sig!

Lycka till,
/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "