En REN viktväktartråd....
Hej!
Jag behöver lite hjälp!
Har viktväktat förut med bra resultat.
Nu är det så att jag inte får med dataprogram i gång och hittar inte boken där pointsen stod.
Om någon vänlig själ kan hjälpa mig med några matvarors points så vore jag överlycklig.
Var en matsked smör 1,5point eller var det 1 tesked?
Olja?
ägg?
kyckling?
matlagningsgrädde?
Hur var det med frukt är det bara plommon, vindruvor och banan som innehåller points?
havregryn?
falukorv/varmkorv?
En skiva vanligt bröd?
skinka?
Jag behöver lite hjälp!
Har viktväktat förut med bra resultat.
Nu är det så att jag inte får med dataprogram i gång och hittar inte boken där pointsen stod.
Om någon vänlig själ kan hjälpa mig med några matvarors points så vore jag överlycklig.
Var en matsked smör 1,5point eller var det 1 tesked?
Olja?
ägg?
kyckling?
matlagningsgrädde?
Hur var det med frukt är det bara plommon, vindruvor och banan som innehåller points?
havregryn?
falukorv/varmkorv?
En skiva vanligt bröd?
skinka?
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
-
Lua
Hej
Kul att se dig
1 msk smör 3p
1 tsk smör 1p
0,5 tsk olja 0,5p
1 msk olja 3,5p
Ägg 2p
Kycklingfilé 1 st 2p
Matlagningsgrädde max 7% 3 msk 1p
Matlagningsgrädde max 15 % 3 msk 2p
Även ananas, mango och papaya kostar 1p. I övrigt gratis.
1 dl havregryn 2p
Falukorv 100 g 5,5p
Varm korv max 15 % 1 st 5,5
Det finns ju magrare alternativ. Ropa om du vill veta mera.
1 skiva knäckebröd 0,5 p
Mjukt bröd är mycket olika. Jag brukar förenkla och räkna mellan 1 och 1,5 p per skiva, beroende på storlek.
Skinka, 2 skivor 0,5p
Lycka till
Kram Lua.
1 msk smör 3p
1 tsk smör 1p
0,5 tsk olja 0,5p
1 msk olja 3,5p
Ägg 2p
Kycklingfilé 1 st 2p
Matlagningsgrädde max 7% 3 msk 1p
Matlagningsgrädde max 15 % 3 msk 2p
Även ananas, mango och papaya kostar 1p. I övrigt gratis.
1 dl havregryn 2p
Falukorv 100 g 5,5p
Varm korv max 15 % 1 st 5,5
Det finns ju magrare alternativ. Ropa om du vill veta mera.
1 skiva knäckebröd 0,5 p
Mjukt bröd är mycket olika. Jag brukar förenkla och räkna mellan 1 och 1,5 p per skiva, beroende på storlek.
Skinka, 2 skivor 0,5p
Lycka till
Kram Lua.
Trodde viktväktarna handlade om at räkna kalorier men via points men när jag kollar pointsskalan ser det spontant ut som att det inte är så enkelt.
Kan någon kort förklara vad det går ut på, vad pointsen mäter?
Kan någon kort förklara vad det går ut på, vad pointsen mäter?
Patrik Andersson
Pappa till Linnea född 03-10-11, Alexander som kom 19/8 2005 och så Matilda som föddes den 16/9 2007. Alla kurad sen start.
http://lottrik.blogspot.com
Pappa till Linnea född 03-10-11, Alexander som kom 19/8 2005 och så Matilda som föddes den 16/9 2007. Alla kurad sen start.
http://lottrik.blogspot.com
-
TorpSara
Points är en kvot som enklast förklarat är baserat på kalorier och fettandel, men även socker. Alltså många kalorier och mycket fett/socker= höga points. Generellt kan man säga att fett är "dyrare" än socker (t ex 100g choklad är dyrare än 100g gelégodis). I "Pointsboken" är det ännu lite mer utvecklat med hänsyn taget till t ex fiber också.
Bravo tjejer!! Duggan, -0,6 kg är väl en jättebra viktminskningstakt med tanke på hur mycket du redan har gått ner. Nu ska vi inte bli hialösa (otåliga på skånska
) här, inte!
"Min" viktminskningsklass har stängt den här veckan, men jag kämpar på ändå... Äntligen har jag börjat få in rutinen med checklistan (fyller i den på www.viktvaktarna.se eftersom jag är månadsmedlem) och fasen vilket bra hjälpmedel det är!
"Min" viktminskningsklass har stängt den här veckan, men jag kämpar på ändå... Äntligen har jag börjat få in rutinen med checklistan (fyller i den på www.viktvaktarna.se eftersom jag är månadsmedlem) och fasen vilket bra hjälpmedel det är!
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
Tack för hjälpen!
För mig är det första dagen idag. Nu kör jag igen trots havererat program.
Vi har tapetserat och gjort om på övervåningen så jag förstår inte var boken där man kunde läsa om matvarornas points hamnat.
Har ätit sallad med skinka, grönsaker och pesto till lunch.
Har för mig att pesto var något mindra points än olja. Någon som vet?
Har kört skinka och mjukost på smörgåsarna idag. Inte lika gott som ost och smör men det slukar så många poäng.
En fråga till visst kan man dra av point om man motionerar. Hur mkt kan man dra av för en timmes promenad i ganska lung takt?
För mig är det första dagen idag. Nu kör jag igen trots havererat program.
Vi har tapetserat och gjort om på övervåningen så jag förstår inte var boken där man kunde läsa om matvarornas points hamnat.
Har ätit sallad med skinka, grönsaker och pesto till lunch.
Har för mig att pesto var något mindra points än olja. Någon som vet?
Har kört skinka och mjukost på smörgåsarna idag. Inte lika gott som ost och smör men det slukar så många poäng.
En fråga till visst kan man dra av point om man motionerar. Hur mkt kan man dra av för en timmes promenad i ganska lung takt?
Son f?dd juli -04
lugn takt skulle det var
För mig är det kvällarna som är svårast då barnen lagt sig eftersom man är så sugen på att bara få koppla av med något gott.
Jag läste mig till någonstans att de ändrat hur många points man fick äta.
Har för mig att jag tidigare fick äta 18-19 men med det nya systemet verkar det vara 21-22. Kan det stämma?
För mig är det kvällarna som är svårast då barnen lagt sig eftersom man är så sugen på att bara få koppla av med något gott.
Jag läste mig till någonstans att de ändrat hur många points man fick äta.
Har för mig att jag tidigare fick äta 18-19 men med det nya systemet verkar det vara 21-22. Kan det stämma?
Son f?dd juli -04
Jag har också min "kristid" på kvällen när man pustar ut framför TV:n. Ett tips är att göra smoothies på banan, lite yoghurt och så frysta bär. Smarrigt och behöver bara kosta 1,5 points.
Nuförtiden räknar man ut antal points dels på aktuell vikt, dels beroende på om man är kvinna eller man (och snacka om att vi är diskriminerade där!!) och på hur mycket man rör sig på dagarna. Jag, som väger 80+ kg
, är kvinna och har ett relativt stillasittande arbete, får göra av med 20 points per dag. Eftersom jag cyklar till och från jobbet de flesta dagarna tjänar jag in ytterligare 2 points där. Så din promenad på 1 timme gör nog att du kan unna dig något litet på kvällen, marie-d!
Nuförtiden räknar man ut antal points dels på aktuell vikt, dels beroende på om man är kvinna eller man (och snacka om att vi är diskriminerade där!!) och på hur mycket man rör sig på dagarna. Jag, som väger 80+ kg
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
-
TorpSara
Sprit är billigt.marie-d skrev:För mig är det kvällarna som är svårast då barnen lagt sig eftersom man är så sugen på att bara få koppla av med något gott.
haha Ja alltså det är bara på skoj men jag gör en samanställning varje vecka av viktväktarna här och sen räknar jag ut hur mycket vi gått ner tillsamman denna vecka och totalt. Bara en rolig grejj så man håller motivationen uppe! Då rapporterar man veckans viktminskning på sin vägdag...Så får man pepp och hejarop!
Typ så här blir det:
Duggan:
Vägdag: måndag
Kvar till målvikt: -18,9 kg
Måltidpunkt nyår: -07
Viktnedgång denna vecka: -0,6 kg
Sammanlagd viktnedgång: -14,7 kg
Startdatum: 11:e feb: -07
Typ så här blir det:
Duggan:
Vägdag: måndag
Kvar till målvikt: -18,9 kg