Nya schemat funkar dåligt - snabba råd behö

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Tummelisa

Nya schemat funkar dåligt - snabba råd behö

Inlägg av Tummelisa »

Hej!

Skall fatt mig kort:

sonen Arvid 7 mån har kurats sedan 1 jan, har funkat bra, sedan två v. tillbaka har dagslurarna strulat och vi tolkade det som att det var dags att ändra schemat. Så här såg det ut:

7 morgon, bröst + gröt
9-9.45 sov
10.30 lunch
12.15 - 13.45 sova
14.00 mellis
16-16.45 sova
17.30 middag
19.00 slurk och sova.

Nya schemat:
7 morgon, bröst + gröt (gröt för att han inte tar välling, ammar inte mycket snuttar mest)
9.00 gröt (får truga inte speciellt hungrig + jäääääte trött)
10.00-11.30 sova, får oftast en extra kvart
13.00 äta
15-15.45 sova (är super trött)
17.00 äta
18.30 borde vara slurk men vill inte ha bröst och vällning så han får gröt men är jätte trött
18.45 sova

Problemen är (som ni sett ovan) att han vid 9 målet är för trött för att äta - detta för att han inte sover till 7 utan vaknar vid 6 vilket han alltid gjort men vi envisas med att morgonen börjar sju för vi tycker det är för tidigt att somna 18. Sen vill han ju inte ha slurken så vi försöker med gröt men han är för trött, vilket betyder att han inte äter efter 17, och nu vaknar han inte längre 6 utan 5 och det är på tok för tidigt, det är inte ens morgon det är natt!! Vi känner att sovtiderna funkar för han somnar snabbt och sover som en stock (förutom vargtimmarna på morogonen så klart). Har ni förslag på hur vi kan göra med maten, jag har klurat hela dagen utan att bli klokare.

Väldigt tacksam för kloka råd!!
Mamma till Arvid f?dd 24 juli 2004
kokos

Inlägg av kokos »

Hejsan!
Vi har i stort sett lika schema som er. Nu fungerar det bra efter några veckor, men det var samma problem för oss: en riktigt trött unge vid gröt-målet och tidiga mornar.

Grötmålet har jag löst genom att byta ut gröten mot välling (han orkar inte sitta upp och äta då) plus en marginalkvart (lägger 9.45). Sen har vi fått kämpa hårt med morgonuppvaknandet: det enda som hjälper är att få till ett omsomnande. Använd marginalkvarten på morgonen för att se till att barnet somnar om. Efter 3 dagar sitter det!
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Louise

Inlägg av Louise »

Vi har ett schema väldigt likt ert gällande sovtidet, men eftermiddagsluren 14.30-15.15 istället för att han är trött då. Det är lättare för oss att hålla tröttisen glad på kvällen, för hemma hos oss händer det så mycket mer då: Alla är hemma och det äts och badas och busas
Med maten har vi gjort som så att det är lunch när han vaknar 11.30 och mellanmål på eftermiddagen kl 14 (istället för gröten kl 9.) Och middag 17.30.
Vi har samma bekymmer som ni med en supertröttis redan vid 9 och lägger 9.45. Jag tänker dock att det passar bra, för 12 timmars natt + 1,5 timme + 45 minuter blir lite snålt och ger 14 timmar och 15 minuter och då passar det ju bra att lägga 15 min extra vid långsovningen. Så blir det 14,5 timme som vi vill ha.

Louise
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
Tummelisa

Inlägg av Tummelisa »

inga flera tips och råd? :(
Han tar icke välling, fast vi övar så en vacker dag :lol:
kokos

Inlägg av kokos »

En sak till: anledningen till att han är så trött innan 10-luren beror ju mycket på att han har vaknat för tidigt. Det har blivit mycket bättre sedan vår son sover längre på morgonen, så jobba på den biten i första hand.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Tummelisa

Inlägg av Tummelisa »

:D Yes! Här jobbas stenhårt på morgontimmarna :D
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Har ni provat en annan välling? (risvälling, majsvälling, mild välling, 50/50)

:D
Louise

Inlägg av Louise »

Tips!
Hur vi slutligen fick vår plupp att ta välling var genom att pappan serverade vällingen som frukost kl 07 och jag höll mig borta med brösten. Det var en havtimmes ilskna protester innan pluppen slutligen drack ur hela flaskan med majsvälling.
Vi tänkte att om man inte har ätit på 12 timmar så lär vällingen slutligen slinka ner.
Men vår plupp kanske var mer flaskmotståndare än vällingmotståndare för han tog inte bröstmjölk eller ersättning heller ur flaska.
Iallafall var motståndet brutit efter morgondusten.
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Var det samtliga dagslurar som krånglade? På vilket sätt krånglade de? Lång tid att somna in/skrik vid insomning/vaknade upp tidigare?

Anna W skriver ju "cirka" när hon skriver om hur stort sömnbehovet är för de små. Jag ser en "fara" i att minska på dagsömnen bara för att barnet fyller 7 månader (eller hur gammal bebisen nu är). Här på forumet har jag läst att bebisar upp till 11 mån ålder har haft 3 dagslurar... Man får liksom inte vara för snabb... Du skriver att han är så trött, så trött med det nya schemat. Visserligen tror jag att det tar en tid med nya scheman..

Men, nu verkar ju er plutt vilja säga er någonting betr dagslurarna så något är det ju...

Kram
Kristin :D
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Tummelisa

Inlägg av Tummelisa »

:D Det funkar mkt bättre nu! Har ändrat lite i schemat
Bröst 07
Frukost 7,45
Lunch 11,30
Mellis 14,00
Middag 17,00
Bröst/välling 18,45
Samma sovtider

Och i natt sov han 19-06,00 och låg sen och snackade och jollrade tills dagen började TJO HO!!! vad lyckliga vi var!! (Och Arvid med :D :D :D )

Tack för alla svaren!!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"