Mormorskackel

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Å, så skönt :lol:

Är för närvarande mormor på (nästan) heltid för ett litet barnbarn som blev två år i mars. Och det slår mig hur Gud antagligen tänkt sig att den äldre generationen och den yngsta verkligen ska begripa sig på varandra i ett stort och viktigt hänseende: vad gäller TIDEN.

Jag har ju all tid i världen. Det har hon också.

Vi rör oss i snigeltakt. Eller också rör jag mig inte alls. Jag sitter plafs still och hon spankulerar omkring. Hon visar mig saker. Hon babblar om saker. Hon pratar om sig själv i tredje person och oavbrutet. "Sally KAN de'." - "Sally gjort." - Sally ha den." - "Sally låna den Mimmi."

Den ljuvliga ungen har döpt om mig till Mimmi. För nio andra barnbarn har jag alltid varit Mommo, men för Sally är jag Mimmi.

Och så kommer de ömma föräldrarna hem från sina respektive jobb och allt ska gå så fort och vara så noga :shock: och plötsligt går tiden med raketfart och visarna på klockan håller ett helt annat tempo än de gjorde nyss.

I går i solskenet såg vi en gul fjäril. En lång stund stirrade vi båda på denna gula fjäril. "Färil", log Sally. "GYL."

Vad mer behöver sägas?

Färilen, ett Guds mirakel, så som hela världen är ett mirakel \:D/ För en liten tvååring som beskärs tid nog att se den, njuta den och vetenskapligt klassificera den:

"Gyl."

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Har jag berättat min hemlis..... :-$ 8-[

Jag hade först inte tänkt att skaffa barn :roll: Utan jag ville ha barnbarn :shock:

Insåg att om jag inte får bli mormor/farmor så kommer jag inte att vara en lycklig människa om jag så skall bli extra M eller adoptera för att få bli det.
Men som lyckan visade sig så fick jag äran att bli både mamma och kanske just farmor [-o< i framtiden.

Åååååå... vad jag skall göra som du då AnnaW :!: :lol: 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
tove79

Inlägg av tove79 »

Jag ska bli farmor när jag blir stor. Och då ska jag ha all tid jag inte har nu.
Eller så blir det inte så...
Min svärmor, både farmor och mormor, sa nyligen; "Nu när jag är pensionär och har all tid i världen att vara med mina barnbarn så bor de så långt ifrån mig att vi nästan aldrig ses!" Sorgligt men sant. Jag skulle med varm hand lämna ungarna hos henne istället för dagis om det var möjligt. Hon uppfistrade ju pojkarnas pappa och se hur bra han blev!
Ändå får pojkarna välbehövliga semestrar hos både farmor och farfar och mormor och morfar då och då, på landet, där allt går i snigeltakt.
Och så har de begåvats med inte mindre än 3 unga morbröder med stora hjärtan där än så länge en, men snart två, har den goda smaken att bosätta sig nära oss!
Tove med prinsarna; Gustav, född aug -02 , Ivar, född maj -06 och lillebror Axel född sept -11
Ivar kurades 22-26 mars 2007 i Gastsjön! <3
Mormor Eva

Inlägg av Mormor Eva »

Snigeltakt är härligt för alla!! Läste en gång om en grupp som bestod av vuxna och barn. Varje par (1 barn/1 vuxen) utrustades med ett förtoringsglas. :shock: Man fick 1 timme på sig. Barnet fick bestämma takten. :P Hur långt kom de som kom längst på en timme? Jo - knappt 100 meter. Tänk så mycket vi vuxna missar på vägen :wink:
Mamma till -75, -79, -81, mormor till -99, -02 och som mest 9 dagbarn samtidigt. Alla år = lika underbara. Numer även farmor till -08 samt bonusfarmor till -08.
Bibban

Inlägg av Bibban »

Häromdagen satt jag och mitt barnbarn, Sixten, tre i oktober, och njöt av varsin glass på en uteservering här i stan. Sixten pratar oavbrutet! Absolut hela tiden! Plötsligt blev han alldeles tyst i säkert 30 sekunder. Samtidigt la han huvudet på sned och tittade frågande på mig med sina underbara ögon och frågade: "Vad tänker du på mormor?"
Det var väl den mest oväntade frågan jag kunde få! Mormors underbara charmiga kille! Hjärtat bara smälter!
Ett par dagar senare förvånade han alla igen: Det var middag hos mina gamla(underbart pigga) föräldrar. Hans moster Malin kom lite senare eftersom hon jobbat. Vid bordet vänder han sig till henne och frågar: Hur var det på jobbet idag, Malin? En fråga ingen av oss andra kommit på att ställa!
Den killen vet hur han ska charma! Sist vi träffades gick han fram till sin mamma, la sitt söta huvud på sned, som bara han kan och sa: Du är så fin mamma!
Håller verkligen med "de föregående talarna". Det är så skönt att vara mormor och ha tid med barnbarnen! Bland de bästa stunderna jag har med mina barnbarn är när de är här en och en och stannar ett par dagar. Att vakna av en liten hand som väcker försiktigt och en undran om det är morgon nu, är underbart. Slippa stressa, kunna ligga kvar och gosa och prata! Planera dagen i lugn och ro. Oftast hinner vi inte med en bråkdel av vad vi planerat. En promenad till parken kan ta väldigt lång tid. Även i stan finns mycket att kolla in.
Anna, ge din underbara lilla solstråle en kram från Bibbi!
Vi mor-och farmödrar behövs! Lika mycket som vi behöver barnbarnen??? !!!
Varm kram Bibban
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:heart: :lol: :heart:

Och du ger en till lille Sixten, charmören :wink: :lol:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

Mormor Eva skrev: Tänk så mycket vi vuxna missar på vägen :wink:
Så sant, så sant :cry: :roll: :^o
Mamma S

Inlägg av Mamma S »

Sa lyxigt att fa ta sig tid for en fjaril. Det ar sa det ska vara!
3 fina...2005, 2007, 2010
duggan

Inlägg av duggan »

Bibbaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaan!

Vi saknar dig på viktväktartråden så jag jagar ifatt dig nu minsan! :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Titta på Viktväktartråden :wink: :cry: :-$

:D Snigeltakt, ja. Igår skulle vi gå ut ur huset, lilla tvååringen och jag. Vi öppnade ytterdörren och då tänkte sig katten Solo smita in. Han skulle förevisa sitt Fynd: en mus, som han hade i munnen. Den skulle absolut in i huset. Ja, ni som har katt vet ju :roll:

Jag kunde inte inse nödvändigheten av att denna halvätna mus skulle in i huset utan skjutsade ut barnbarnet med en mild knuff för att kunna stänga dörren, samtidigt som jag höll foten för Solo och påpekade det lämpliga i att han stannade ute med sin fångst.

Så där stod vi på trappen. Barnbarnet begrundade katten. Jag begrundade barnbarnet. Solo höll fortfarande musen i munnen, och det var så här långt bara jag som såg att den var halväten.

Jag kände mig nödd att förklara för lilla barnet varför inte katten blev insläppt.

"Solo har fångat en mus", sa jag och undrade för mig själv om hon visste vad en mus var för någonting, och särskilt om hon begrep vad detta "fångat" kunde innebära. Jag svamlade på: "Katten Solo har tagit en råtta." Om nu det var bättre :roll:

Barnet fortsatte begrunda. Kattkräket stod kvar på trappen med en halv mus mellan käftarna. Slutligen släppte han ifrån sig kadavret. Som verkligen var halvätet. Man kan brutalt realistiskt säga att endast knappt halva kroppen var kvar. Och det var den nedre delen. Med två bakben och svans, en snutt päls med möjligen kvarvarande innehåll och inget mer. Det var inte ens en halv föredetta mus. Det var en tredjedels.

Det gick ett antal minuter. Katten kom inte in, kadavret låg där det låg, barnbarnet stod blickstilla och tyst, och jag höll också truten.

Så kom den vetenskapliga analysen:

"Musen sover", konstaterade Sally.

Och det kan man ju säga att den gjorde. Så mycket som gick :shock:

Barnbarnet tog Mimmi i handen och gick sakligt vidare i världen.

Ewa

Inlägg av Ewa »

:lol: 8) :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Bibban

Inlägg av Bibban »

Hej igen!
Äkta barnaboksbarn(barnaboksbarnbarn) gillar att sova och vet vad som gäller. För lite sen var jag och barnbarn m fam hos mina föräldrar. Vi blev kvar lite längre än vanligt och plötsligt var klockan Bolibompa. Tre barnbarn och samtliga vuxna satt uppradade i soffan och kollade. När programmet är slut går minstingen resolut fram till TV:n och stänger av. Ser sen helt förvirrad ut. Slut på Bolibompa....var är pyjamas och säng....? Nånting stämmer inte här! Han var uppenbart störd av att det tydligen inte var läggdags..som det brukade! Visst är det underbart med barn som tycker om att lägga sig och sova!!!!!
Kram från Bibban
Bibban

Inlägg av Bibban »

Nu är det jag igen :!:
Ännu en barnbarnshistoria: :D
Mina tre barnbarn lekte och pappan snappade upp att det handlade om utomjordingar! :mrgreen:
När leken var slut frågade han om de trodde att det finns såna :?:
Äldsta barnbarnet, Sol, snart 6 år svarade: -Javisst, mormor och Anna :!: :!: :!:
-Jaha...(pappan blev ju både full i skratt och lite brydd :?) Är de utomjordingar :?:
-Ja, de är ju ute och reser runt hela jorden, svarade Sol självklart :roll:

Kramar till alla från ett somrigt Blekinge
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Vilken underbar tråd :!: :!: :!:

Här sitter jag med sonen i knät, lyssnar på min älskade Bruce (också sonens favvis - benen kickar frenetiskt när skivan kommer på!) och surfar runt lite. Hittar den här riktiga mys-tråden och inser att jag måste visa Walles mommo den. Vi ska snart sticka ut på prommis för att möta upp nämnda mommo och då lovar jag att marknadsföra tråden! Att forumet är genialt, det vet hon redan :D Och eftersom jag också har en forumläsande och postande syster, så kan vi ju vara här allihop! Alla flickorna i familjen!

Mormödrar är underbara!!!

Kramar till er alla!
//Åsa :P
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Bibban

Inlägg av Bibban »

ÅsaB :Skicka hit mormor! Vi mormödrar behöver varandra! För vi är de enda som står ut med att höra barnbarnshistorier! De som inte har barnbarn, förstår inte! Tycker faktiskt det är lite tunt med mormödrar här! Ska vi göra som på andra forum? Presentera oss och berätta om våra underverk? Vad tycker ni? För jag är väl inte ensam mormor här? Anna, du är ju med? ! Vilka fler?
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"