Dagslurs trassel inomhus, vad göra?

Skriv svar
duggan

Dagslurs trassel inomhus, vad göra?

Inlägg av duggan »

Bakgrund: Hugo är 8 månader, har sovit alla sina dagslurar ute i vagnen dom 2 senaste månaderna vilket har gått super bra, men eftersom han sover på rygg ivagnen så har jag haft förtäckt sufflett, men nu när det börjat bli varmare ute har jag märkt att det blir väldigt varmt i vagnen och efter långluren är det gode varmt, så igår bestämmde jag mig för han slulle sova långluren i spjälsäng...

Hugo sov 30 min, sen höll han låda i över 1 timme..efter 10 min gav jag en ramsa bara för att upplysa att luren inte var slut men utan resultat..jag kände egentligen inte att jag behövde ramsa för han var inte arg, ledsen eller missnöjd utan snarare jätte glad och åratglad...men han ska ju sova...Nåja han somnade 15 min på slutet..men hann tyvärr vakna innan väckning..

Idag sov Hugo åter igen 30 min (behöver jag tillägga att han är en 30 min kille) och idag har han vart mer missnöjd än igår men idag har jag inte ramsat alls :shock: jag tycker verkligen inte att han verkar behöva den, MEN nått måste jag ju göra för han sover ju inte...Nu efter 50 min, tror jag att han somat om...

Jag har ju inte änrat schemat eller något annat, så han har ju egentligen klockan i sig...borde iaf ha det...så vad säger ni, har ni några bra tips..?

Jo just, hans schema:
7.00 God morgon :D BM direkt
8.30 1,5 port gröt, skorpa, BM...
10.00 - 12.00 sova lång lur
12.30 Lunch (mat i mängd ca 200-300 ml plus fruktpure...
15.30 - 16.00lur 30 min
16.30 middag samma som lunch
18.30 banan
19.00 sova natt

Nää nu är han vaken igen...nu är han arg...
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Bekant problem... Vi har haft exakt samma. Och vi har helt enkelt struntat i det. Hög musik på, så får han ligga med sina egna funderingar. Man kan inte sova åt dem. Vi funderade fram och åter igår, och gissar att när han vant sig så kommer han att sova längre. Och idag blev första luren tiden ut. Stay cool. 8)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Min Gube förflyttade lurarna idag till Tors sovrum där det är MÖRKLAGT HELT. Idag har han sovit alla lurarna som tåget. :wink:

:idea: Kanske vill du köra en Päivi "smygramsekur" som jag körde på Tor när han vaknade vid 1.20 på 2 timmars luren? :wink:
Päivi skrev:Hoppar in här en sväng... :roll:

TorpSara, min Hugo hade en liten fnurrperiod första julen; då var han sju månader. Helt plötsligt vaknade han med ett galltjut från långa middagssömnen, och hej-å-hå. Jag åtgärdade det hela så här:

1) Jag återinförde "nock-out"-slurken. För att vara helt säker på att han var absolut proppmätt inför luren gav jag honom en liten skvätt välling :!: innan han skulle sova. Det finns ju exempelvis majsvälling som är mild och bra, kan det vara en tanke..?

2) Jag lade honom en kvart senare än vanligt - ville att han skulle vara trött på allvar.

3) Jag parkerade mig i en stol utanför med en bok när han hade sovit i 40 minuter, cirka. Vid första minsta oroliga öh ramsade jag lite mjukt, så att han fick ramsan "i sömnen". Då vaknade han aldrig på riktigt... :roll:

Detta höll jag mig till i en vecka, sedan var lugnet åter.

Jag ser ju att du har provat det mesta, ett sista litet tips till bara:

som absolut sista kris-kris-verktyg har jag använt klassisk lugn musik. En upplysningsramsa, sedan inget. Vid riktiga sorgligheter på med CD;n. Saken är den, att de börjar lyssna alldeles oavsett om de avser eller ej... och det lugna tempot tar ner pulsen, man börjar andas lugnare och djupare helt automatiskt... :wink: och snart sover man. Fast man inte alls skulle. Nej. :shock:
Musik är bra för att tagga ner sig själv också, har jag märkt... :oops:

Lycka till!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Lua

Inlägg av Lua »

Hur ljust har du i rummet? Om han är van att det är rätt mörkt i vagnen kanske du skulle ha mörkt i rummet också? Annars är det nog bara att vara 8) :wink:

Kram Lua. :heart:
duggan

Inlägg av duggan »

Jag ska försöka vara cool ett par dagar och se om det löser sig..han somnade en sväng på slutet så jag fick iallafall väcka han idag och det kändes iallafall bra! E.m luren förblir ute så vi får se imorgon om han börjar komma till ro i sängen..annars ska jag använda mig av torsmamma..(eller päivis) mini-rams-kur! :lol:

Men det känns skönt att veta att det är ok att inte lägga sig i hans bravader utan lugn känna att han sköter det själv..så länge han inte är ledsen så.. :lol:

Thank you girls!!
duggan

Inlägg av duggan »

1:a dagen hade jag ljust, men idag hade jag nere rullgardinen.. :D
duggan

Inlägg av duggan »

Jippie, idag sov gossen hela luren..eller han vaknade 5 min före utsatt tid men det är godkänt!! Jippie!! :D :thumbsup: :sleep:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Bra jobbat Duggan. :thumbsup:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
duggan

Inlägg av duggan »

hej hopp! Nu är Hugo inkörd på att sova inne och verkar gå bra, men han vaknar efter 1,5 h...luren är 2 h, men då läste jag ju att det ska bort en halvtimme vid 9 månaders ålder, och Hugo blir ju det om 2 veckor..är det läge att dra bort en halvtimme redan nu? Det känns ju lite knas att han ska ligga där vaken en halvtimme varje dag när han då istället kunde vara uppe och utforska världen.. :lol:

Är det legetimt att tjuvstarta med en halvtimme mindre? Och är det då bäst att han kanske är vaken en halvtimme längre..?
Lua

Inlägg av Lua »

Jag skulle nog ha kortat redan nu. Det känns ju knas att kämpa mot något för 2 veckor... Du kan ju lägga upp till en halvtimme tidigare på kvällen om han kroknar.

Kram Lua :heart:
duggan

Inlägg av duggan »

Då tänkte jag passa på att fixa om lite med maten och slå ihop morgon ammningen och gröten direkt och sedan äta ett mellanmål för långluren, så vad sägs om detta?

7.00- 7.30(7.45) God morgon Amma, byta blöja, frukost-gröt.
10.00 mellis..typ fruktpure med hirsgryn...
10.30 - 12.00 Sova långlur
13.00 Lunch
15.30 - 16.00 sova 30 min
16.30 Middag
18.30 nattslurk
19.00 natti Natti :sleep:
Lua

Inlägg av Lua »

Ser finfint ut, tycker jag :!:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"