Vaknar för tidigt
-
Lua
Då kan det nog vara dags med två lurar. Det brukar bli svår med 4 insomningar/dygn för så här stort folk!
Schemainspiration här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=153
Kram igen
Schemainspiration här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=153
Kram igen
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
- Inlägg: 11193
- Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
- Ort: Stockholms Skärgård
Hej Hjalmar H,
Jag har precis avhandlat min 8-mån ångest i vår kackeltråd. Kanske lite inspiration finnes där? Välkommen till oss
Jag anser nämnligen att just nu när Tor har 8 mån ångest så ändrar jag INGENTING (även om just 2 lurar/dag skulle vara bättre) mest för att han skall känna att när själen är i gungning är schemat och vardagen med mamma stabil.
Tor sover inte alla sina lurar perfekt, men vissa dagar är så jobbiga för honom att han faktiskt behöver alla och andra brukar jag inte ta något extra för om man säger. Tänker att han fick förutsättningarna och en viss vila och återhämtning kanske.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 4226#94226
Jag har precis avhandlat min 8-mån ångest i vår kackeltråd. Kanske lite inspiration finnes där? Välkommen till oss
Jag anser nämnligen att just nu när Tor har 8 mån ångest så ändrar jag INGENTING (även om just 2 lurar/dag skulle vara bättre) mest för att han skall känna att när själen är i gungning är schemat och vardagen med mamma stabil.
Tor sover inte alla sina lurar perfekt, men vissa dagar är så jobbiga för honom att han faktiskt behöver alla och andra brukar jag inte ta något extra för om man säger. Tänker att han fick förutsättningarna och en viss vila och återhämtning kanske.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 4226#94226
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
TorpSara
Hmm, svårt att bestämma sig för någonting just nu. Måste erkänna att det känns svårt att ändra något även om jag är ganska säker på att det behövs. Han verkar helt enket inte vara trött när vi vill att han ska sova. Det spelar ingen roll om det är i vagn eller i sängen, han vill inte sova. Det tar nu ca 10-20 min, ibland längre, innan han somnar. Då efter mycket skrik och en del gråt, både arg, ledsen, och "jag har tråkigt" gråt.
Jag vet som sagt varken ut eller in, all hjäp är mer än välkommen...
Jag vet som sagt varken ut eller in, all hjäp är mer än välkommen...
Pappa till Sixten 2006-09-26
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
- Inlägg: 11193
- Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
- Ort: Stockholms Skärgård
Ja, du...
Vi har samma problem...
Denna har samma problem.... http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 4362#94362
Och om vi 3 nu känner så här, hur känner då inte våra små fullt upp med sin egen personlighets kris???
Nu är vi INTE snälla tror jag
Så hur löses problemet?? Som jag ser det är det fortfarande ATTITYDEN och att svara på frågorna som gäller, eller??
Vet någon annan bättre? (jag har ju svårt att tänka mig att 2 lurar skulle FIXA detta, FÖR ALLA 3
)
HJÄLP
Oj, nu kapade jag ju tråden och svarade inte ett dugg

Vi har samma problem...
Denna har samma problem.... http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 4362#94362
Och om vi 3 nu känner så här, hur känner då inte våra små fullt upp med sin egen personlighets kris???
Så hur löses problemet?? Som jag ser det är det fortfarande ATTITYDEN och att svara på frågorna som gäller, eller??
Vet någon annan bättre? (jag har ju svårt att tänka mig att 2 lurar skulle FIXA detta, FÖR ALLA 3
HJÄLP
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
TorpSara
-
Lua
Klart att två lurar inte löser 8-månadersångesten! Men jag hävdar ändå - vis av egen erfarenhet och andras - att fyra insomningar/dygn är för mycket för de flesta juveler i den här åldern. Om man kan minimera krånglet kring insomningarna har man i alla fall ett krångelmoment ur världen...
Har du hittat något schema som verkar intressant, Hjalmar H
Kram Lua.
Har du hittat något schema som verkar intressant, Hjalmar H
Kram Lua.
Tja, jag tror att schemat börjar klarna, och en ändring känns oundviklig... Nästa problem för oss blir att få honom att sova längre än 45 minuter. Det var hans nästan kusliga förmåga att alltid sova exakt 45 min som låg till grund för det schema vi har nu. Han vaknar väldigt sällan för tidigt och så gott som aldrig senare... Vi har försökt på alla sätt att förlänga lurarna, utan framgång... Detta var i och för sig ett bra tag sen nu, men ändå. Man vill ju gärna vara het säker på vad man håller på med innan man börjar trixa...
En annan sak jag funderat på är när under dygnet man bör börja. Ska man köra nya schemat direkt från morgon eller ska man försöka smyga in det under dagen?
Tack föresten för alla tips och idéer!
En annan sak jag funderat på är när under dygnet man bör börja. Ska man köra nya schemat direkt från morgon eller ska man försöka smyga in det under dagen?
Tack föresten för alla tips och idéer!
Pappa till Sixten 2006-09-26
-
TorpSara
Nej, när han vaknar är han vaken. Sover han i sängen ställer han sig upp samma sekund som han vaknar, och i vagnen är det lite som att tända en lampa. Det är möjigt att vi har varit lite för "snälla" men han är en envis liten rackare. I och för sig har vi nog inte gjort några riktigt helhjärtade försök till det. Tre 45 min lurar komm lite av sig självt. Allt vi gjorde då var att bestämma tiderna.
Några handfasta tips skulle vara till stor hjälp...
Några handfasta tips skulle vara till stor hjälp...
Pappa till Sixten 2006-09-26
-
TorpSara
Tja, som mor till en ytterligen envis 45:a... Jag är envisare. Ger mig INTE.
Och kör morgonreceptet, somna om SKA man, innan man väcks. Så att poletten trillar ner. Vi har diskuterat långeliga, sonen och jag, om skillnaden i att vara klarvaken och utsövd.
Nu är receptet hög klassisk musik, och lagom trött vid övergången till två lurar. Det funkar över förväntan, nu skarvar han aldrig efter 45, senare ibland, men det är en annan historia...
8) 
Nu är receptet hög klassisk musik, och lagom trött vid övergången till två lurar. Det funkar över förväntan, nu skarvar han aldrig efter 45, senare ibland, men det är en annan historia...
-
Lua
Alternativt helt lugnt. Låt vara. När han vaknar, en ramsa, sedan upp till honom hur han vill göra. Eftersom han behöver 14,5 timmes sömn och erbjuds 14,5 timmes sömn kommer han snart att sova... 14,5 timme
Vilket ni än väljer: konsekvent så i minst 1 vecka, sedan utvärdera.
Rapportera vidare!
Kram!
Rapportera vidare!
Kram!
Hm, ok. Menar du att man ska vänta ut honom till han somnar om eller ska man ramsa mer, eller ska man buffa?
Senast när vi skulle fixa till en krångande lur tog det två och en halv timme innan han blev tyst. Då ramsade vi med jämna mellanrum utan att gå in. Dessutom var detta innan han lärt sig att stå i sängen...
Att gå in och buffa eller lägga till rätta har vi fått sluta med, då det bara har gjort saker värre.
Ett annat problem är ju den begränsade tiden. Man vill ju inte riskera att mattider och nattsömnen påverkas för mycket, då dessa fungerar så bra...
Senast när vi skulle fixa till en krångande lur tog det två och en halv timme innan han blev tyst. Då ramsade vi med jämna mellanrum utan att gå in. Dessutom var detta innan han lärt sig att stå i sängen...
Att gå in och buffa eller lägga till rätta har vi fått sluta med, då det bara har gjort saker värre.
Ett annat problem är ju den begränsade tiden. Man vill ju inte riskera att mattider och nattsömnen påverkas för mycket, då dessa fungerar så bra...
Pappa till Sixten 2006-09-26
-
TorpSara