Hejsan!
Det är länge sedan jag skrivit något här på forumet men nu är det dags igen. Viktor är som sagt drygt 11 månader. Dethär schemat försöker jag följa:
Natt 20-7
Mat 7.30
Sova 10-11.30
Mat 12
Mat ca 14.30
Sova 15-16.30
Totalt 14 h
Problem är att han vaknar för tidigt. Imorse vaknade han 5.30. Han gråter när han vaknar. Det gjorde han inte tidigare. Tidigare vaknade han ganska exakt 7, på gott humör. Han brukade ligga/stå i sängen och prata en stund för sig själv innan han höjde på rösten och "kallade" på mig. Jag fuskade med att han väckarklockan inställd för att själv komma mig upp... Som sagt, han gråter när han vaknar och är på urdåligt humör ända tills efter första sovpasset. Har ibland blivit tvungen att tidigarelägga första sovpasset. Han verkar helt enkelt inte utsövd. Vi har alltså startat dagen när han vaknar 5.30-6-tiden...
Viktor har aldrig blivit kurad. Det har vi inte haft behov av. Han vet alltså inte vad buffning och solfjädring innebär. Däremot har vi ramsat, ganska konsekvent, från det att han var ca 4 månader.
I takt med att sommaren närmar sig har det blivit ljusare och ljusare på morgnarna. Jag funderar om det kanske påverkar hans tidiga mornar. Idag har vi försökt mörklägga bättre än tidigare. Jag hittade ett par gamla mörkgröna gardiner som vi hängde över gardinstången. Satte dessutom några mörka handukar vid sidorna, där ljuset envist sipprade in. Få se när han vaknar imorgon.
Viktor har varit lite krasslig denhär veckan, haft feber. Idag har han börjat hosta lite. Han har varit feberfri i tre dygn. Det är full fart på dagen.
Vi ska ge mörkläggningen en chans, en vecka har jag tänkt avvakta innan jag börjar med ramsandet. De gånger nattandet har varit problematiskt, har ramsan "inte tagit"...? Vi har inte klarat av att lyssna på hans skrik, utan gått in och stått/suttit vid sängen, med honom i sängen (oftast) och försökt lugna honom. Med lugnt prat, vaggsång och smekningar över pannan/huvudet. Vaggsång och att jag smekte honom över pannan/huvudet gjorde succé ikväll. Hade dessförinnan ramsat x 3-4, utan att skriket ändrat karaktär, även gått in och lagt ner honom några gånger.
Har egentligen inga konkreta frågar i nuläget. Kände bara för att berätta för er hur vi har det. Men naturligtvis är det alltid roligt med kommentarer!
Viktor, 11 mån., börjat vakna för tidigt
Fel ställe...
Hej igen!
Mitt inlägg hamnade på fel ställe... Kan någon hjälpa mig?
Mitt inlägg hamnade på fel ställe... Kan någon hjälpa mig?