somnar in själv men vaknar på natten

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
lena b

somnar in själv men vaknar på natten

Inlägg av lena b »

Hej allihop. jag har ett jätteproblem med min 1 åriga tjej. Efter kvällsvällingen lägger vi henne i sin spjälsäng och hon somnar in själv. Problemet uppstår på natten då hon vaknar och skriker och gråter. Detta har gjort att jag lyft över henne till vår säng där hon såsmåning om somnar in igen, men inte så där skönt som barn ska sova. Hon vaknar till flera gånger och bökar runt i vår säng. På morgonen är hon väldigt tröttt och sover middag i över 2 timmar. Ännu en anledning till att jag lyft över henne till vår säng är att hon skriker så mycket att hennes 3 åriga stora syster vaknar och får även sin sömn förstörd. Med storasyster var det inga problem alls med sömnen, jag körde 5 min metoden med henne och det fungerade utmärkt, men den här gången vet jag inte hur jag ska göra, kan ju inte låta lilltjejen väcka storasyeter varje natt. Jag börjar jobba efter sommaren och behöver verkligen hjälp, hur fungerar "sova hela natten kuren" när barnet somnar in själv, men vaknar på natten, kan man utföra kuren ändå, och i så fall hur????
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej lena b

Välkommen hit :!:

Visst fungerar Sova Hela Natten-kuren på din tjej. Med en självklar attityd kan du vända steken på några nätter.

Du följer kuren så som den finns beskriven för äldre barn - se de låsta forumen. Skratta upp henne rejält inför natten - inget barn ska läggas ledset. Lägg henne sedan i sin säng, i ett mörklagt rum, lägg distinkt tillrätta och gå ut med er godnattramsa som sägs 4 gånger på raken i hög och hjärtlig ton. Bekräftelseramsa när hon tystnar/somnar - detta för att "sätta"/betinga ramsan.

Vid uppvak jobbar du med ramsa och tillrättaläggande samt solfjädern som krisverktyg.

Sätt en tid då läggning ska ske och när morgonen börjar. 12h natt är vanligast och 1,5 h som daglur.

För att lyckas krävs att ni/du läser på ordentligt om kuren. Det finns massor info här på hemsidan men också Sova Hela Natten-boken som även den går att beställa här. Tillvägagångssättet ska sitta i ryggmärgen innan ni startar.
Utöver påläsning tills ögonen blöder :wink: krävs en skopa tålamod och en stort flak med attityden av självklarhet. Du måste känna i hjärnan och i hjärtat att det du gör är det absolut rätta för er. Inga tveksamheter vilket är detsamma som orosvargar. Och DE sprider sig till lilla barnet och sen ja....Du förstår säkert :D

Hör av dig om du har några fler frågor.

/Åsa

Ps. Skicka iväg storasyster och ev. pappa ett par nätter på något trevligt äventyr, så du slipper oroa dig för hennes sömn när du kurar
Lua

Inlägg av Lua »

Kul att se dig här nu, Lena :!: Vi "sågs" ju i gästboken tidigare.

Du har fått toppensvar av Kantarella, som är en toppencoach :!: Jag vill bara särskilt rekommendera den här tråden, som inspiration:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=2010

Godnattkram från Lua. :heart:
lena b

tack

Inlägg av lena b »

Tack för ert svar ! Jag har beställt boken och avvaktar med att på börja kuren till dess att jag har läst ut den, under tiden tänker jag läsa en hel del i forumet. Då jag påbörjar kuren kommer jag säkert att ha en hel del frågor som jag hoppas att jag kan få svar på. Men nu är jag bestämd, detta ska fungera! Tack för hjälpen ännu en gång :D
miar70
Kontakt:

Re: tack

Inlägg av miar70 »

lena b skrev:Tack för ert svar ! Jag har beställt boken och avvaktar med att på börja kuren till dess att jag har läst ut den, under tiden tänker jag läsa en hel del i forumet.
Mycket klokt :wink: och här finns massor att läsa medans du väntar :D
Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Grattis till BESLUTET :!:
Bara det är et stort steg som känns befriande.

Lycka till. Hör absolut av dig om du har några frågor framöver :!: :wink:

/Åsa
lena b

sätter igång på måndagkväll

Inlägg av lena b »

På måndag kväll sätter vi igång med kuren. jag har läst boken och i forumet, så nu känner jag mig redo, har dock lite frågor som jag hoppas få besvarade. Nu under sommaren har min 15 mån dotters sömnvanor havererat, hon somnar inte längre in själv utan protesterar högljutt när jag lägger henne. Mina frågor lyder.
1. Hon använder napp, ska jag sluta med denna när jag startar kuren eller kan hon behålla den?
2. Om jag förstått det rätt så ska jag inte buffa henne till ro, hon är för stor för det, dessutom reser hon sig upp i spjälsängen, ska jag lägga henne tillrätta med solfjädern, hålla fast i 10 sek och börja ramsa ut ur rummet och ramsa utan för dörrren 4-6 ggr. Om hon fortfarande efter ett tag är jätteledsen , vad gör jag då, går jag in till henne och upprepar proceduren? Likaså då hon vaknar på natten??
3. Jag har alltid haft tyst i huset när jag lagt henne, ska jag göra göra ljud i huset så hon vet att jag är där? Fungerar det med att te x ha tv:n på?
4. Vi har ett extra rum hemma där vi tittar på tv, kan man ställa in hennes säng där och utöva kuren, så att hon under kuren har ett eget rum. Kan man sedan då kuren sitter flytta in henne i stora systers rum eller ska man göra det från börja`?

Tacksam för ert stöd och era råd
Mvh Lena
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen lena b, välkommen tillbaka :D

Ska försöka svara på dina frågor!

:arrow: 1. Ja, skippa nappen! Hon glömmer den fortare än vad du gör! Och släng den, så det inte finns någon som helst risk att du letar igen den och ger den till henne :wink:

:arrow: 2. När du lägger henne första kvällen ska du solfjädra henne lugn, men inte till sömns (solfjädern ska funka på samma sätt som buffen) och det kan ta sina modiga 40-50 minuter första gången! Så första kvällen andvänder du solfjädern rätt flitigt, sen kommer den att användas bara som markering vid läggning, i 10 sek, och du går ut med ramsan! Redan andra kvällen ska ramsan ta över, och solfjädern blir då ett KRIS-verktyg!

:arrow: 3. Ja, stäng ingen tv! Diska, prata i telefon, spela musik, dammsug... Och tänk på att din ramsa ska vara HÖG och ingen viskning!

:arrow: 4. Ja, det kan vara bra att ha henne i eget rum första nätterna, så att hon inte stör syrran! Men jag skulle kanske låta storasyster sova borta de två första nätterna, om den möjligheten finns! Kanske finns nån mormor/farmor/kusin osv... som vill "låna" storasyster nån natt? Annars är det viktiga att lillan är ensam i rummet (att ni är utanför) och att det är riktigt mörkt! Sen flyttar ni in henne till storasyrran när kurens första fyra nätter är gjorda!

Hoppas det blev lite klarare!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
lena b

Inlägg av lena b »

Tack för ett snabbt svar. vill bara kolla en sak till eller få bekräftelse på att jag förstått rätt. När jag ska solfjädra henne, innebär det att jag ska stå och "hålla fast" henne till dess att hon blir sömntung i kroppen, även om det kan ta 40 min och sedan ramsa ut när jag märker att hon lugnat ner sig. jag ska då inte säga något eller hur, ramsan börjar då jag är på väg ut ur rummet?

Lena B
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!

Japp, det är alldeles rätt uppfattat :wink: :!:

/Mia
lena b

Inlägg av lena b »

ok, då läser jag på lite till innan det är dags att sätta igång på måndag kväll. Måste erkänna att jag är lite nervös särskilt då nappen ska bort samtidigt, och hon är så fäst vid den, men jag känner mig laddad!! Pappa och storasyster ska sova över hos farmor under kurens 2 första nätter så nu är det bara att sätta igång....
Mvh
Lena B
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Bra lena b!
Jag är säker på att det kommer att gå fint, är man påläst och laddad så går det vägen :!:
Följer gärna er väg mot god nattsömn, så berätta här om du har lust!
Kram Mia
lena b

Inlägg av lena b »

Hej Mia
kvällen började inte så bra,,,just när jag var på gång med att lägga dottern, fick vi oväntat besök så hela lägggningen påbörjades senare än vad jag tänkt mig. Kl 21.30 la jag dock lilltjejen (hade tänkt lägga henne kl 20.00) vi skrattade hela vägen till sängen och jag behövde knappt använda mig av solfjädern , höll ändå kvar 10 sek, tryckte till och ramsade ut. Det var tyst hela tiden jag ramsade *4. Efter nån minut bekräftelse ramsade jag då gnydde hon till med sen vart det tyst. håller tummarna att detta ska fungera och har några frågor igen, när hon vaknar på natten så ska jag snabb vara beredd att ramsa utanför dörren, innan hon hinner skrika upp sig, om det inte funkar så ska jag gå in och solfjädra och sedan ramsa ut eller hur Angående läggningstiden, ska jag hålla fast vid 21.30 nu eftersom det blev så första kvällen eller ska jag försöka lägga henne kl 20.00 som jag tänkt från början? Hon kommer att börja på dagis om några veckor och då behöver hon vakna vid 7 tiden. När bör jag lägga henne på kvällarna och hur många timmar behöver hon per natt. Hon sover en gång på dagen och då i ca 2 timmar.
Lena b
Mamma till 2 tjejer födda 040125 och 060430
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej lena b :D

Nja, inte så jättekul börja på kuren, kanske :? men du hade åtminstone rätt attityd så du fixade det!

Jag tycker INTE du ska ha 21.30 som läggtid :!:
Hon behöver ca 13,5 h/dygn, så om du har natt 20-7 (det har jag med!) är en middagsvila på minst 2 timmar nödvändig!

Hoppas natten går bra, din strategi är helt rätt!

Lycka till :thumbsup:
lena b

Inlägg av lena b »

Nu ska jag berätta hur natten varit så får du gärna kommentera hur du tycker vi har lyckats denna första kur natt. Som du säkert kommer ihåg så började inte kvällen bra och jag la henne 21.30 då hon somnade nästan direkt.
03.15 vaknmade hon och var ledsen, jag ramsade *4 och hon blev tyst, mest förvånad tror jag. Hon skrek upp sig , jag gick in och solfjädrade, det var dock svårt att hålla fast henne, hon protesterade hårt med att rulla runt på mage och böka i sängen. jag lyckades dock i 10 sek och ramsade ut. hon blev tsyt med började skrika strax igen, jag ramsade *6. tyst en längre stund och sen började hon igen, då gick jag in och la henne till rätta(hon stod upp i sängen), solfjädrade och ramsade ut. Tyst i huset 03.40. Bekräftelseramsade innan jag gick ifrån dörrren.

06.15 vaknade och grät, ramsade och väntade, hjälpte ej. Jag gick in la henne tillrätta, solfjädrade och ramsade ut. Väntade utanför dören, hon gnydde till lite och var tyst 06.35 då jag bekräftelseramsade.
Gjorde börgon 08.15 då jag hörde atyt hon var vaken, använde mig av marginalkvarten fast jag vet inteom det var rätt. Hade tänkt att hon skulle sova till 8 men då läggningen blev senarelagd tänkte jag att hon får sova lite till.

Hur tycker du att natten gicK? Några råd inför natt 2? Hur gör jag med solfjädringen , ska jag försöka hålla fast fast hon protesterar jättemycket eller är det bättre att hålla fast kort och ramsa ut?

Tack för att du finns :lol:

Lena B
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "