Stora problem med tvillingar!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
SaraLo

Stora problem med tvillingar!

Inlägg av SaraLo »

Hej!
Det var längesen jag var här inne nu, så länge sen att jag hade glömt mitt lösenord och var tvungen att logga in på nytt... :?
Våra tvillingar är kurade vid 6 månader ochh allt har fungerat jättebra sedan dess. För ca 3 månader sen insåg vi att det var hög tid att byta ut spjälsängarna och de fick vanliga sängar. Då startade kvällsproblemen. :(

Barnen har alltid tjoat, sjungit ett bra tag innan de somnat och varit glada. Men nu är det som om det accelererar. Hur trötta de än är inna det är dags att sova så är det som att sätta in ett nytt batteri just då de kommer upp i sängarna (nåja, särskilt ena systern..) Det är som om de inte får ro längre och jag vet inte vad vi ska göra. :( Känns om om vi testat allt och jag hoppas att någon här har nya tips.

Som det är nu så oroar jag mig för att de får för lite sömn eftersom de är så trötta men ändå inte kommer till ro. Har också testat att lägag dem tidigare utan resultat. De sover ibland på dagis men då bara 15-20 minuter och jag har inte märkt nån skillnad då de sover och då de inte sover.
Tips någon?? :roll:
Sara, Uppsala
Mamma till tvillingar födda -03
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej SaraLo och nyvälkommen då :wink: :lol:

Vad härligt att höra att ni haft det så bra med sömnen, förstår att du längtar tillbaka till enkla läggningar :!:

Jag har ingen tvillingerfarenhet, men det finns flera tvillingföräldrar på forumet, så jag hoppas nån av dem rycker ut nu [-o<

Sover de middag :?: Jag har också en tjej född -03 och hon slutade sova middag för ca ett halvår sen, det var stört omöjligt att få henne att somna på kvällen annars!

Kanske skulle ni skärma av deras sovplatser, om ni inte redan har gjort det, så att de inte ser varandra?
Och köra "stolkuren" några kvällar, klistar in AW:s egna ord om den här:

Folk i tre-fyra-fem-sexårsåldern ska överhuvudtaget inte tillåtas gå ur sängen
Gärna ligga i mörkret och ha tråkigt, men inte gå ur den. Sätt dig på en stol i dörröppningen, så att barnet ser dig, och läs en tidning eller en bok eller sticka eller skriv eller gör vad som helst som inte har med barnet att göra. Din verksamhet ska tyckas kräva din totala uppmärksamhet. Titta inte inåt barnet och säg ingenting. Vid minsta rörelse i lilla sänghalmen sätter du stopp med en barsk, punktsättande ramsa. Hinner barnet upp, hinner det i alla fall inte ut! Hugg den lilla optimisten direkt, led snabbt tillbaka till sängen, tryck till utan ord och gå ut med ramsan. Upprepa lugnt.

Jag förstår om det kan bli problem när man har två med spring i benen - kanske kan ni hjälpas åt några kvällar?

Men som sagt, kanske nån av de andra tvillingföräldrarna ser det här och kan komma med mer råd :!:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
J och Å

Inlägg av J och Å »

Hej hå!

Körde stolen när Karl va 2 år, han hoppade ideligen ur. Många turer med olika lösningar. Men till slut det som funkade va att ställa en stol vid spjälsängen så han kunde ramsas tillbaka och hoppa i själv.

Avskärmning är ju ett måste med två.

Om ni har kurat så "sitter ju verktygen". Jag menar inte nu att ni ska buffa och så :wink: Utan bara köra på. Gonatt gonatt på natten sover man. Skrattet till gonattet, jätteviktigt. Märks väldigt tydligt på våra om vi inte varit lika ihärdiga att få dem att skratta.

Om problemet startade när ni bytte säng, så kanske det va för tidigt att byta. Är de för stora för spjälsängarna? Trotsåldern!!! tänk på den också.

Berätta mer, är de ledsna eller bara svårt att varva ner?

åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
SaraLo

Inte ledsna

Inlägg av SaraLo »

Hej igen!

Tack för era svar! Barnen är inte ledsna alls utan hur glada som helst. De har ju alltid tjoat en del inann de somnat, skillnaden nu är ju att de kan hitta på en massa hyss som håller dem vakna. :?

Då de låg i spjälsängar var ju utrymmet och möjligheterna liksom begränsade och till slut blev det tråkigt och lika bra att sova. Men nu står de och tittar ut i solskenet och knackar på fönstret till grannens större barn som är ute och ser en massa saker som ju inte direkt gör dem tröttare...

Spjälsängarna behöll vi så länge det bara gick just med tanke på trotsålderna etc men de var vekligen för små.....
Måste ju också erkänna att vi sista tiden, även med spjälsängarna, slarvat med verktygen. Vi kör ramsan då vi går ut men inte mycket mer än så :oops: De vaknar aldrig på natten så vi har inte känt så stort behov men nu har vi ju problem. :(

Vi har aldrig skärmat av dem faktiskt och jag gissar att om vi skulle göra det nu så skulle det bli en ny sport att kika över till syrran. Vi har funderat på att ge dem varsitt rum men jag vet inte om det är rätt heller :(
Behöver vi köra verktygen igen och hur gör vi i så fall?? :?:
Sara, Uppsala
Mamma till tvillingar födda -03
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

Har dere lys i rommet ? (solskinnet, skrev du..)
Et mørkt rom kunne sikkert gjort det litt mindre morsomt å ikke sovne.
Flytte sengene bort fra vinduet??
Har ikke erfaring med så store barn, så mer kan ikke jeg tillegge.
:D
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Klistrar in din fråga från den andra tråden :wink:

Skriver igen ang. våra tvillingar eftersom det håller på att gå oss ur händerna. Finns det ingen tvillingförälder på forumet som har några tips alls, börjar bli smått desperat!

Sara

Har du läst igenom de tips du fått, och använt dig av dem :?:
Och som AMAMA skrev, har ni mörklagt rummet :?:
Berätta gärna mer om era problem, och vad ni gjort, och så hojtar vi hit lite tvillingföräldrar :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
J och Å

Inlägg av J och Å »

Jag igen då.
Måste ju också erkänna att vi sista tiden, även med spjälsängarna, slarvat med verktygen. Vi kör ramsan då vi går ut men inte mycket mer än så
:-k så börja använda ramsan. Den finns ju där för att användas :wink:

Men nu står de och tittar ut i solskenet och knackar på fönstret till grannens större barn som är ute och ser en massa saker som ju inte direkt gör dem tröttare...
:-s Hur kan de få upp mörkläggningen. Det ska vara omöjligt när man har med små trixare att göra. :wink: Vi har aldrig haft en pryl framme i Karls rum efter han började trixa vid 2 år, och det lugnar.
Vi har aldrig skärmat av dem faktiskt och jag gissar att om vi skulle göra det nu så skulle det bli en ny sport att kika över till syrran.
Be dem att hjälpa till att bygga en skärm eller liknande, fram med häftig färg odyl.
Behöver vi köra verktygen igen och hur gör vi i så fall??
Ja ramsan är ju till för att användas :wink:

Hoppas jag var tydlig nu, det kankse mest var svammel i mitt första inlägg.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "