Vill bara tacka....

Skriv svar
MerlinK

Vill bara tacka....

Inlägg av MerlinK »

...för alla tips jag läst mig till här inför lösningen av 3-åringens urspårade sömn!
Ett tag nu har vår 3-åring varit vaken (och vi har gått på det och gått in alldeles för många gånger :oops: ) ett antal gånger per natt, och har det inte varit det ena så har det varit det andra. Efter check i BB fick vi oss ett gott skratt när vi kände igen en stor liten trixare...

Måttet var rågat häromdagen. Konsulterade denna sidan (läsande i lönndom :wink: :) ) och fick svar på mina frågor!
- Kan och ska man ramsa en 3-åring istället för att svara och förklara i ord? JA!!!
- Kan man låta en 3-åring sköta nattkissandet själv (i blöja alt i pottan som står bredvid sängen sedan månader tillbaka - han är dessutom helt torr dagtid sen ett år...) JA!!!!
- Hur mycket kan man förvänta sig att en 3-åring ska sova dag o natt? JO 13 tim dvs 11+2 för hans del dvs tillbaka till middagsluren!!! (som inte heller funkat pga oklar ledning från oss stora en längre tid.)

SÅ till verket.
1) Återtagande av Attityd.
2) Uppstramning av annars egentligen fungerande nattningsrutin
...och (skratt till) gonatt.

Det började bra! Första trekvarten efter läggning kl 20 låg herrn och trallade för sig själv i sängen. Sen skulle han kissa (och det har han alltid fått hjälp med på natten) varpå mamma svarade (utanför dörren): Du kan kissa på pottan och sen gå och lägga dig, natti natti sov så gott. Tja, ni vet ju vad som händer då :) Vrål, gråt, böner "mamma hjääääääälp mig jag kaaaaan inte själv!" osv. I en timme eller så med enstaka ramsor utanför dörren. Till slut blev det tyst och han fick en bekräftelseramsa och sov till midnatt. Nytt försök från sonen med ramsor som svar. Tyst efter ca 1 tim igen. Och så ett nytt försök med kissandet vid 06.30 - en ramsa och sen blev han tyst strax före 7, då jag gjorde godmorgon till en liten solstråle!
Andra natten började han direkt med protesterna men man hörde att det var mer halvhjärtade försök och inom 30 minuter var det tyst. En nattsväng till och sen sov han tii morgonen.
Igår kväll ett nytt, ännu klenare försök just efter läggning. Han höll ut kanske 15 minuter och sen sov han. HELA natten!

Tänk vad "lätt" det är att komma in på spåret igen bara man fattar vad man håller på med... Vill tacka alla som ställt liknande frågor som jag hade och alla som svarat på dem!! Det var en stor hjälp för mig.
Mamma till Hjalmar -04 (kurad vid 5,5 mån) och Oskar född sept -06 (säker sovare med hjälp av verktgen!)
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Härligt :thumbsup: :sleep: :heart:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:thumbsup: \:D/ =D> :sleep:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbar läsning. Du kom på det. Det som faktiskt var i barnets intresse.

Pris och beröm :-({|=

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"