Tidig morgon 11 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Alian

Tidig morgon 11 månader

Inlägg av Alian »

Jag är helt nyligen frälst efter en shn kuren. Vår dotter är 11 månader och vi har arbetat med kuren i 4 veckor. Allt fungerar bra, hon vaknar fortfarande kanske 1-2 gånger per natt men somnar om själv. Problemet är att hon vaknar ca 1 timme tidigare än vad vi vill varje morgon.
Vårt schema idag är:
06.30 Morgon & välling
09.00-11.00 Sova
15.00-15.45 Sova
19.30 Natt

Hon brukar vakna 05.30 varje morgon och det är för tidigt!!!
Hon gnölar och skriker om vart annat och somnar inte om. Vi väntar på en tyst paus innan vi tar upp henne ca 06.15. Ytterligare ett problem är ju att hon väcker storasyster 4 år varje morgon med dessa skrik.

Har någon ett förslag vad vi ska göra?

Tack för ett fantastiskt forum

/Alian
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jepp, vanligt problem för MÅNGA kan jag lova. Använder du "sök" här ovan kommer du få massa bra svar. :idea:

Här kommer mina tips och även Elles.

Sovrummet måste vara KOLMÖRKT. Hos oss slutade det med att vi hade en mörkläggningsrullgardin som vi klippte sönder och sydde på karborrband runt hela och sedan klistrade upp "hanen" på väggen runt fönstret.
SÅ, nu är det KOLMÖRKT. 8) Finns massor av tips på detta också i sök. :wink:

Sen kan man "mini kura" morgonen, men tidiga uppvak kan sitta i läääääänge. Vårt höll sig i många veckor men svaret fortsatte vara konstant, på natten händer INGENTING!

Jag rekommenderar Mozart mot skrik, allmänt joller får 1 pangramsa, inget mer.
Jenna skrev:Hej!
Elle har sammanfattat åtgärder för tidiga mornar jättefint. Jag klistrar in hennes svar (vet inte hur man länkar nämligen)

Klart att lillen ställer frågor nu när det är en förändring på gång och det måste han ju få göra. Det ni ska bestämma er för är hur ni gör för att besvara hans frågor. Det finns olika sätt, jag ska beskriva dem i korthet för dig:

1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".

Jag tycker det är en jättebra sammanfattning! Vi har kört på nr 2 med båda barnen och det har fungerat efter ett tag. Använder fortfarande Mozart på lillkillen då han vaknar tidigt. Viktigt är att man inte håller på och testar runt utan håller sig till en strategi.
Lycka till!
Ps. har ni infört väckarklocka? Också ett bra tips Ds.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
lenaisabella

inget proffs..

Inlägg av lenaisabella »

på detta men det jag ser är ju att vissa barn vid denna tid går över till att sova en gång per dag. Men att det krävs ju en del justeringar i schemat då..
min 6 åriga tjej var hopplös..sov hon en lur på 10-15 min så var den dan körd..en tuff tid att hålla henne vaken...
Hoppas att nån som kan detta ger dig bra tips!
Kram får du från oss!!
tröttjohanna

Inlägg av tröttjohanna »

Hej från oss också...

vi har precis samma problem, killen vaknar nu kl. 6 varje morgon, och tidigare ändå, när han ska sova till sju. Det har varit så ett bra tag nu, och vi märker att han inte är helt utvilad. Problemet är nog inte mörkläggningen hos oss, han vaknar fast det är kolmörkt, alltid kl 6, oavsett om kvällen ibland har blivit senare, vilket dock bara har hänt undantagsvis, för att inte missförstås..

Pojken blir ett år nu och jag tror att vi skulle behöva justera sovschemat. Men jag vet inte riktigt hur. Skulle han sova till sju på morgonen, skulle han kanske klara sig på en dagslur? Nu sover han

6 vaknar
8-9.30 sova
13-14.30 sova
19.00 sova

Fast, måste tilläggas, em luren sover han inte alltid 1,5 timme, det varierar. Ibland sover han bara 45 min, vet inte riktigt varför, men han vägrar somna om. Nu har han börjat krångla med fm luren också ibland och kommer upp efter en timme. Som sagt, tror att det är omställning på g men vet inte hur vi ska lägga upp schemat. Var finns schemaförslag på denna sida, hittar inte?

Så, du är inte ensam.... :wink:

johanna
Johanna
mamma till Filip född maj -06
Lua

Inlägg av Lua »

Det är vanligt att byta till en lur vid 1 års ålder. Han visar också att det börjar vara dags! Sömnbehovet är 13.5 timme/dygn hela andra levnadsåret. Alltså 12 timmar natt och 1,5 timme på dagen. Länk till mat-och-sovtider:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=153

Kram Lua. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Alian och välkommen :D !

Verkligen bra jobbat med kuren!! Tidiga morgnar är ett gissel som i många fall sitter i några veckor efter att kuren satt sig. Dottern vaknar tidigare och tror hon är utsövd, för antagligen sover hon mer nu än innan. Men hon är inte riktigt utsövd, utan behöver sova den där extra timmen på morgonen.

Tors mamma har fått med riktigt bra råd:
:arrow: KOLsvart i rummet (vi har också kardborrat mörkläggningstyg :lol: )
:arrow: Pangramsa vid minsta pip, och sedan inget mer.

Jag rekommenderar ovanstående, men ni kan ju göra det av Tors mammas alternativ ni tycker verkar passa er bäst. Det viktiga är att ni är KONSEKVENTA, dvs bemöter tidigt uppvak på samma sätt varje morgon.

Ni har ju storasyster att ta hänsyn till också, så jag förstår om det är svårt att avvakta. Kan du förbereda storasyster på kvällen: "om lillasyster skriker i morgon bitti, så tar jag hand om det, du kan lugnt sova vidare"? Är inte så bra på storasyskon än... :roll: :P .

Om att ändra schema till en lur:
Det är ju fortfarande ganska nära inpå kuren, och dottern är inte ett år än. Jag skulle avvakta schemabyte och ge de tidiga morgnarna chans att rätta till sig åtminstone en vecka till. Hur fungerar era dagar :?: FUnkar dagsschemat :?:

Hade det varit en säker sovare sedan länge, med samma problematik som ni, hade jag rekommenderat övergång till bara en lur på dagen. Men inte så nära inpå kuren. Som du ser tänker jag och Lua olika här. Ni gör det som känns bäst för er :!:

Rapportera hur det går, och om du behöver mer feedback!
/Jenny
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej tröttjohanna! :D

I ert fall tror jag att morgonproblemen beror på för mycket sömntimmar på schemat!!

6 vaknar (fast egentligen 7, om jag förstår rätt)
8-9.30 sova
13-14.30 sova
19.00 sova

Det ger ju hela 15 timmar sömn. Det genomsnittliga sömnbehovet för en ettåring är 13,5 timmar. Vilket ju okcså sonen signalerar - genom att bara ta sig knappa 14 timmar sömn per dygn!

Så helt rätt med schemaändring i ert fall :!: Med 12 timmar natt, så är det en lur på 1,5 timme som gäller. Lua har ju länkat till schematips-tråden, så kolla där och se vad du hittar.

Här är vårt schema:
8 Morgon
8.15 Frukost (fil, frukt, macka)
11.30 Lunch
12.30-14.30 Sova middag (Anton är en tröttis sedan det blev vår, så han vill ha två timmar här :heart: )
14.30 Gröt
18 Middag
19.30 Välling
20 Gonatt

Fila på ert schema, bestäm en dag, och genomför! De gamla sovtiderna kan sitta i ett tag, så var beredd kl 8 och kl 13 med en RIKTIGT spännande syssla. Vi använde action i tvättstugan för att komma förbi denna trött-stund! :lol:

Återkom med rapport :!:
/Jenny
Gäst

Inlägg av Gäst »

Alian! :D

Kom på en viktig sak till för er!
I vargtimmen (dvs från 4 och fram till gomorron ungefär), så blir minsta ingripande gärna till underhållning för barnet. Därför ska man minimera sina ingripande - eftersom på natten sover man, det händer ingenting. För barnet iaf :roll: .

Därav en pangramsa, och inget mer. Då ger man besked, så att barnet vet vad som gäller. Och sedan drar man in underhållningen :wink: . Ville bara förtydliga det!

/J
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Hur går det, tröttjohanna och Alian :?:
tröttjohanna

Inlägg av tröttjohanna »

Hej!

Vi har inte kört igång än, vet inte riktigt hur vi ska göra då vi ska vara borta i portugal en vecka i början av juni, typ en knapp månad kvar, hinner vi ändra schemat? Där har vi en timmes tidsskillnad också så han lär ju vakna 5..... :? :(
Det känns bara så omöjligt att lära honom att sova de där 1-2 timmarna till på morgonen, hatar att låta han skrika så länge, vilket han garanterat gör i början...han är så van att vakna 6, oavsett sovtid. Vi provade lägga honom 19 istället för 19.30 men då vaknar han 5, så vi fick flytta tillbaka gonatt till 19.30 o så sover han till 6 men är INTE utsövd. Jag är bara lite mesig för att han kommer att va så arg på morgnarna...han skulle behöva 12 h nattsömn dock... hur länge kan man tro att det tar innan det sitter? Vi ska ju samtidigt ändra dagsschemat så det kanske underlättar något, kan man börja med dagen och sen natten eller måste natten komma först? Han har judå sovit 3 timmar på dan första natten tänker jag...

Suck, hatar att vi inte körde kuren rätt från början, vi nöjde oss med 10-11 h natt...känns såååå motigt att börja med morgnarna nu, men tyvärr känns det nödvändigt..

Jag har också gjort mes-misstaget att gå in o prova morgnarna ibland, så nu lär han skrika dubbelt så länge för att han tror att jag ska komma till slut.... bävar lite för det. Jobbigt att lyssna till hans skrik o snyftningar.
Johanna
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vi har inte kört igång än, vet inte riktigt hur vi ska göra då vi ska vara borta i portugal en vecka i början av juni, typ en knapp månad kvar, hinner vi ändra schemat?
:D Jag skulle inte tvecka en sekund utan införa nya schema direkt (om ni har ett nytt schema med 13,5 timmars sömn som ni är nöjda med). En månad hinner ni lätt på, om ni inför schemat och är konsekventa med tiderna. Det är inte alls konstigt att sonen vaknar så mkt för tidigt, han BEHÖVER ovh kan inte sova 15 timmar per dygn. Han är ju stor nu!

LYcka till!
/Jenny
Tigermax

Inlägg av Tigermax »

Hej Alian och er andra,

Är ny till forumet och följer inte Anna Wahlgrens metoder. Däremot snarlika metoder från Gina Ford (Skotsk) som heter Contented Baby. Rutinen baseras på en dag mellan 7-7 och 12 timmars nattsömn. Jag har en son på 11 månader och vi har följt hennes rutiner sedan han var ca 2 månader. Hon har ett liknande forum som detta - tidiga morgnar diskuteras mycket och det finns vissa vedertagna metoder som verkar fungera för de allra flesta. Jag hoppas inte att dessa stöter sig med vad Anna W och ni andra anser.

När det gäller barn som vaknar för tidigt beror det nästa alltid på att de är övertrötta när de går och lägger sig. De kommer då in i en sömnperiod med lätt sömn någon gång mellan 5-6 och de vaknar då till och somnar inte om för de känner sig utvilade. Man märker att ett barn är övertrött genom att de somnar ganska snabbt och hamnar i en djup sömn nästan med en gång. Den djupa sömnen skall inte komma med en gång, vilket är anledningen till att sömnrytmen rubbas vid insomnandet. Övertrötta barn kan också ha lite/mycket svårare att komma till ro.

När jag tittar på era sömntider så tycker jag rent spontant att din dotter sover mycket på förmiddagen och lite på eftermiddagen. Hon skall klara sig ända från kl 11 till kl 8 med bara 45 minuters sömn. Jag vågar säga att hon är övertrött vid läggdags. Om du kan trixa lite så att hon sover sin långa lur på eftermiddagen så tror jag att du kommer att märka skillnad. Genom att försöka lägga henne tidigare kommer du kanske också att kunna komma tillrätta med detta. 15-30 minuter tidigare på kvällen kan ge en extra timme på morgonen - jag vet att det låter helt snett, men det funkar faktiskt! Inte på en gång - det beror lite på hur länge din dotter har vaknat tidigt. Det kan vara segt att bli av med det, men om du är konsekvent och jobbar på det så kan man lösa det.

Ytterligare en sak som kan hjälpa dig är att du kan försöka ställa om hennes interna "klocka". Alltså skall du inledningsvis göra precis vad som krävs för att få henne att somna om. Om inte buffning eller ramsa hjälper kan det vara värt att ge henne välling/mjölk eller dyl. När hennes kropp har vant sig vid att somna om vid det tidiga klockslaget skall man gradvis fasa ut det som ni har använt er av för att få henne att somna om. Om ni har matat henne så börja ge lite mindre eller utspädd välling. Så småningom kommer hon inte att vara beroende av detta och fortsätta sova. Vilken hjälpmetod ni än använder er av skall det ske i mörkret, utan ögonkontakt och så snabbt och lugnt som möjligt. Hon skall helt enkelt omprogrammeras att sova vid den här tiden.

Jag hoppas att detta har gett dig några konkreta tips. Återkom gärna och berätta hur det går!

TM
tröttjohanna

Inlägg av tröttjohanna »

Hej,
det här är ju egentligen inte min tråd, men eftersom jag skrivit här så blir det väl jobbigt om jag startar en ny tråd..? Så jag fortsätter här.
Vi har nu kört igång med morgonkuren, han fick skrika en timme i söndags morse då han vaknade fem. Klockan sex somnade han slutligen om när vi satte på klassisk musik och vaknade sedan sju. Jag gjorde gomorron och trodde han skulle upp, men så somnade han om på min mage och sov till åtta... nåväl. TÄnkte att nu kommer nästa morgon vara ännu värre pga det. Men, inte. Istället vaknade han sex, somnar om nästan med en gång, samma sak vid sju och jag fick VÄCKA honom tjugo i åtta! HAHA! Hur är det möjligt tänkte jag? Han måste varit trött av dagen innan... samtidigt har vi ju infört endast en dagslur på 1,5 timmar. Imorse tänkte jag, då kommer det gå åt pipsvängen. Vad händer? Jo, han vaknar kvart i åtta, glad som en lärka! Ni kan inte ana hur det känns... tolv timmars natt, är det verkligen möjligt? Ja, jag vågar inte tro på det ännu, men det känns ju helt...underbart. Vi återkommer med rapport när vi ser vad som händer, men vi är i alla fall inställda på att låta han vara till halv åtta då han ska vakna. Dock är jag jätteorolig för vi ska åka till Portugal och den morgonen går planet redan halv sju, så vi måste ju upp på natten! Kommer detta att förstöra allt det goda...? Han kommer ju vara supertrött den dagen eftersom han inte får sova. Suck att planet ska gå så tidigt... men vad gör man?

kram från oss..
Johanna
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

En dag kan ju strula, som på planet. Men en gång är ingen gång. Varför är du så orolig nu? Han har sovit ordentligt för mycket, varför allt har trasslat. Nu sover han lagom, och han visar ju att det funkar? Skjut dina vargar! Detta går ju toppen. :thumbsup: MEN styr upp morgnarna. Bestäm en tid och håll den. Benhårt. Somnade på magen? [-X Är det morgon så ÄR det, är det inte morgon så sover man vidare i sin säng. Hur ska han annars veta hur lång natten är?
Ha det så skönt! Och håll tiderna även borta, det brukar alla må bäst av!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Spännande Tigermax, med tanken om övertrötthet! Det förklarar ju en hel del! :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"