Curling?

Samtalsforum med barnen i fokus
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Tack för insikt i det så självklara som jag aldrig tycks kunna se själv :roll: :lol: :!: :heart:

Det finns inga selar i kundvagnarna här (bara i dom med babystolar, i vilka hon för örvigt alltid hatade att halvligga i). Men jag kunde ju pröva med spännremmen vi använde när vi körde sparkstötting i vintras :roll: :lol:
Har prövat ge henne en egen liten kundvagn (finns dock ej på vårt stamkundsställe), men den sköt hon snabbt ifrån sig för att istället fritt kunna tömma hyllorna i affären #-o
Men jag får helt enkelt se till att börja planera och förbereda lite mer INNAN vi ska ut på sådana här saker, och plocka ner mutor etc i min väska.

Jag ska också fortsätta läsa på för att bättre förstå hur jag ska komma ifrån "Inte hindra"-attityden som blivit en "Låt gå"-attityd som nu är föråldrad i denna värld av förtrots.
Det upplever jag som väldigt svårt och om det finns någon här som kan sammanfatta de viktigaste ståndpunkterna som gäller nu så vore jag eeevigt tacksam. :wink: :!: Visa, visa, visa - men vad mera? Jag tycks inte kunna urskilja det viktigaste själv just nu, hur jag än läser... :roll: :oops:

/Anna
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej igen Anna :D
Vad kan jag säga - jag tyckte själv att förtrotsen ställde allt på sin ända. Och jag vet att Liws pojke är/var tre men det är egentligen själva förhållningssättet som jag ville visa och det är det som berörs där - inte trotsen. Det är när man förstår det som det är lätt att förstå vad man ska göra.

Din lilla flicka är inte riktigt så liten längre. Hon är en människa som strävar efter att lära sig hur det går till i Beduinlägret (och körskolan). Hon tycker dock själv att hon har ganska bra koll på läget... 8) och det är också det som ställer till det.

Jag tycker inte man kan begära att en sådan liten människa ska sitta lugnt i en kundvagn när mamman sliter för flockens överlevnad. Du måste göra henne delaktig i handlandet. Det i kombination med mutor när man själv får nog :wink:

Nu är det en bebis som ropar...so long...

Kram
Susanne :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Antonias mamma

Jag fortsätter och tjatar... :wink:

Om jag uppfattade dig rätt nu Susanne* så tycker du att jag inte har förstått förhållningssättet än. Och så kanske det är. Jag trodde kort och gott att detta var att VISA; HJÄLPA; LEDA. Men vad är det mer då - vad är det jag inte fattar :?:
Jag försöker ju inte hindra henne med en massa nej-ande, det är ju inte det det är frågan om. Min stora fråga gällde ju hur jag ska tackla situationerna med utbrott på olämplig plats - såsom i mataffären och med trädgårdsmästaren. Hur visar, hjälper och leder jag henne i en sådan situation? Jag förstår faktiskt inte #-o . Och utgående från de svar jag fått så är det ju inte det jag ska göra heller, utan istället lugna henne mha en muta eller dumpning :? .

Delaktig i handlandet är hon alltid :!: , oberoende av utbrott eller inte. Men det finns ett schema som ska hållas också, och det är svårt nog ändå när vi veckohandlar pga den långa körtiden. Det finns alltså ingen tid att börja lyfta upp henne till vågen för VARJE grönsak, eller låta henne plocka VARJE yoghurt en och en själv i vagnen. Tyvärr. Då har jag istället en unge som skriker av hunger i bilen hem. Och tro mig - det går inte att lösa praktiskt på annat sätt än det vi redan gör.

Nu kanske det här börjar kännas om hårklyveri men jag ville förklara mig. Jag har ju redan fått de tips jag behövde om hur jag ska hantera nya utbrott i matbutiken.

Och faktiskt anser jag mig ha rätt förhållningssätt trots att jag upplever det som svårt att omsätta i praktiken. Inte det att visa och leda - det är ju en självklarhet. Men jusst detta var gränserna går. Vad är tillåtet och inte? Är det bara jag som kan bestämma det? För det är väl ändå det det handlar om nu - att möta frågorna med självklara svar? Och i så fall måste ju en gräns finnas. Eller :?:

www.sandsdrommar.com
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Jag ger mig inte in i något längre svar. Men ser här att du redan är på väg till svaret själv:
Vad är tillåtet och inte? Är det bara jag som kan bestämma det? För det är väl ändå det det handlar om nu - att möta frågorna med självklara svar? Och i så fall måste ju en gräns finnas. Eller
Ja, det är väl egentligen bara du som kan bestämma det. Genom att använda ditt sunda förnuft om vad som passar sig i den här världen - och inte. Och vad som får dig - men kanske inte nödvändigtvis övriga världen :wink: - att få tokfnatt. Där går dina och Antonias gränser. Och de gör man, som AW skriver så fint i BB, klokt i att tänka sig in i i FÖRVÄG. Att ligga steget före. Inte det lättaste :roll:. Men med den framförhållningen, att man redan innan har klart för sig vad som passar sig vid middagsbordet, i affären, när man stöter på bekanta, när man går rundor med trädgårdsplanerare, så blir också förhållningssättet och attityden mer självklar.

Och då kan man, förutom att se var den egna och barnets gräns går, också förutse ev. problem. Vilket du ju också gjorde 8). Men försök också tänka ut en handlingsplan så att du inte bara blir stressad av att det blev just så illa som du tänkt dig, om du är med? "Jaha, det här är en typisk sån situation där det kan bli motigt. HUR gör JAG då?" Då ligger du steget före och kommer lättare att kunna hantera situationen som uppstår, för du VET en eller flera alternativa åtgärder att ta till, och kan förebygga situationen.

Inte så konkret kanske, men jag hoppas du begriper vad jag försöker säga :D!

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
K-lina

Inlägg av K-lina »

Jag måste bara få fråga lite igen... Jo, jag vet ju också att det oftast funkar med att visa och leda min lilla ettåring. Men det svåra är när man INTE har tänkt i förväg. Även om jag vet att jag ska det, och ju faktiskt oftast gör det. Men ibland blir det ju tokigt så sonen blir superilsken och bara skriker. Och det är DÅ som jag tycker det är så himla svårt. För då står man där och vet att man skulle ha gjort på ett visst sätt för att inte situationen skulle ha uppstått, men nu har den gjort det så vad gör man då av den???

Sedan jag startade den här tråden har jag börjat försöka att ignorera honom när han bryter ihop hemma. Jag låter honom då vara ifred de minuter det tar och möter honom med ett glatt leende när han väljer att komma tillbaka. Och oftast går det snabbt över och han är solstråle igen. Men ibland vill han komma upp i famnen när han är arg, trots att han där fortsätter att vara arg. Ska jag dumpa honom i sängen då. Eller vad????
Mamma till pojke född 2005-12-20 och flicka född 2007-07-18!
Lua

Inlägg av Lua »

K-lina skrev:Men ibland blir det ju tokigt så sonen blir superilsken och bara skriker. Och det är DÅ som jag tycker det är så himla svårt. För då står man där och vet att man skulle ha gjort på ett visst sätt för att inte situationen skulle ha uppstått, men nu har den gjort det så vad gör man då av den???
:arrow: OK, rent konkret gör jag så här: När man visat, typ: man river inte i böckerna man bläddrar. Den lille river ut en sida till och man visar igen. Lagar den med tejp. Liten blir stortokig och skriker som en galning. Jag lägger bort den lagade boken. "Så där ja, klart!" Sen ignorerar jag och blir vansinnigt upptagen av något superviktigt. Pratar ofta högt med mig själv eller med någon annan: "Åh, herregud vilka fläckar vi har på skafferidörren! Här måste torkas!" Och så gör jag det. Tills skrikandet/snällandet/tjurandet trumpet tystnar och tar då med henne i arbetet. Ett slags förvisning mitt i händelsernas centrum, där jag helt enkelt inte hör hennes tjut. DIREKT hon tystnar är vi tillsammans igen.

:idea: Detta kan också praktiseras på affärer o.s.v. Visserligen kan man få en del undrande blickar när man spankulerar omkring och pratar för sig själv: "Åh, herreminje, vad dyr sparrisen är nu för tiden!", med en vrålskrikande guldlock i kundvagnen, :wink: men skrikandet det brukar gå över ganska fort. Om man ser någon som ler lite förstående mot en kan man gärna ta den till hjälp och prata som om man vore väldans upptagna.

Kram Lua. :heart:
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej igen :D
Inte alls Antonias mamma. Jag säger inte alls att du inte förstått - jag försöker bara "visa och leda..." :wink: och alltså svara på dina frågor med exempel som kanske ska ge bra svar och vägar för dig att hitta det du söker. :D

Precis som Ewa säger så är det bara du som kan bestämma vad som är bra gränser - och vad som är bra gränser i den "normen" ni lever i. Sedan kan man inte ta bort djupdykningar och precis som du skriver så måste ju vissa saker bara genomföras på visst sätt. Det är ju det som är just dina gränser och att förmedla "nu kan vi göra så och nu kan vi inte göra så...men sedan kan vi göra så".

Som jag skrivit så tycker jag också förtrotsen är svår - förhållningssätt eller ej. Det är en period av frustration av utveckling när man inte alls pratar samma språk. Vanmakt både för stora och små.

Visa och leda är ju det som man ska göra och för övrigt så håller jag i tanken: avleda, pakta, muta, visa vägen ur vanmakt, humor m.m. Sedan just att försöka hålla gränserna på det som är viktigt men att släppa på det övriga.

K-lina: ja man kan bara lära till nästa gång och hantera där man är så gott det går. Ibland får man bara ta ett argt barn under armen och gå hem. :wink: Det är som sagt inte förbjudet att reagera och då får de reagera i fred. Men vill han komma upp i famnen och kramas så sitt lugnt med honom utan att säga något. Om han inte reagerar PÅ dig eller liknande förstås. Då gäller ju att underkänna beteendet.

Jag upplever att de barn som har en ordentlig förtrots 8) lär sig snabbare hur man gör här på jorden och därmed ofta har en "enklare" trotsålder. Det är min teori i alla fall...

:D :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Kanske skulle man till dessa LÄRA, VISA, HJÄLPA, LEDA också lägga BRYTA.

Nu är klockan mycket slagen och jag vill bara komma med några
reflexioner - det är en härlig och spännande tråd, som säkerligen kommer att vidareutvecklas :D

I umgänget med små förtrotsare (eller små barn överhuvudtaget) måste man stundom och inte sällan anlägga ren och skär saklighet.

Jag har aldrig någonsin tänkt i termer av "gränser". Jag har visat och undervisat - ofta i form av en sorts förberedande teater :wink: För lilla ungen kan inte gärna veta vad som stundar när det ska komma en trädgårdsplanerare eller en betongblandare eller gud vet vad, som mamma och pappa ska ägna sin tid och koncentration åt.

Normalt talar man ju om för ett barn vad som ska hända här i världen - "Nu kommer snart MORMOR!" eller vad det är, och hoppas på (och vet) att det ska landa i något bekant, helst också göra lilla ungen glad. Men inför det alldeles nya som aldrig hänt förut och som involverar människor barnet inte har en aning om vad de sysslar med, kan man gott kosta på sig att förberedande försöka förklara saker och ting sakligt (inte känslomässigt). Inklusive förmedla hur man (barnet) då lämpligen bär sig åt. Och gärna illustrera med "teater".

Här kan vi tänka ny arbetsplats. Enkla instruktioner: "Så här går det till."

"IDAG ska det hända det och det... och då får vi göra så här och så här... för det och det ska hända, och då ska vi få lära oss det och det, hur man gör med det och det... Det ska den och den lära oss, och då får vi lära oss hur man ... (vad det nu handlar om) och det KAN vi sedan, när vi får lära oss hur man gör. BRA, VA?" Positivt, sakligt, trevligt.

Förberedelser är nyckelordet. Barnet måste få en chans att i förväg veta vad som händer för att ha en chans att förhålla sig till det. Och då talar vi inte känslor. Vi talar raka bananer. "Så här får vi göra, du och jag :!: " Så små barn som förtrotsare fattar ändå inga tjusiga resonemang med abstrakta och / eller känslomässiga förklaringar.

Man kan aldrig förbereda ett så litet barn intellektuellt (med resonemang, förklaringar, vädjanden och / eller förmaningar), och det måste man ha klart för sig. Därför gillar jag inte begreppet gränser här. Jag tänker saklighet, vänlighet och självklarhet i stället. Och jag tackar de goda makterna för att små barn är så pass lättlurade som de är :lol: Allting behöver inte vara så himla allvarligt.

Tack, Lua som illustrerar den saken så skönt :wink

En liten unge som vrålar i kundvagnen en timme (!) ska naturligtvis bara lyftas ner därifrån och tas ut, innan den timmen ens påbörjats, höll jag på att säga. Man kan säga till kassörskan att man kommer strax eller bara lämna hela vagnen - vem bryr sig :?: :roll: och gå.

Ute, dvs utom hörhåll för alla, upprättar man vänlig men synnerligen bestämd ögonkontakt med lilla vrålaren och talar om vad som gäller, noga och stadigt. "Vi ska köpa maten, för vi behöver maten, och då kan man inte skrika, för då måste man hjälpas åt. Alla måste hjälpas åt, för annars blir det ingen mat, och då kan vi inte äta. Ska vi gå in och köpa maten nu? Och så hjälper du mamma, så hjälps vi åt? Eller ska vi gå hem och inte ha någon mat?"

Vänta, vänta - inte på någon sorts uttalat svar från barnet utan bara på tid nog för budskapet att sjunka in, och det kan behövas ett tag. Titta hela tiden barnet i ögonen här och avvakta, splittra inte koncentrationen.

Sedan bestämmer man sig för att barnet är så totalt överens (man har sett rätta ögonblicket i ögonen), går in igen, sätter ungen i vagnen och laborerar fram någon "egen", inte på barnet koncentrerad, uppgift som bör lösas, genast. "Jag undrar vaaaaar bananerna finns..."

Och stolpar på; det handlar alltså inte alls om barnet här - man får verkligen sluta fika efter bekräftelse, pris och beröm och godkännande nickningar :!: - utan det handlar om att handla den där livsnödvändiga maten och till det behövs ett alldeles klockrent självklart SAMARBETE. Som man alltså bara räknar med och inte frågar efter eller ber om.

:!: "Antonia har börjat KASTA allt, helst i golvet. Jag visar att saken ska ligga på bordet, ätas eller vad det nu är. Kast igen. Jag visar igen. Kast igen."

Här är det på sin plats med ett högst enkelt och sakligt BRYT :roll:

Du behöver inte "visa" femtioelva gånger. Hon vet så bra, så. Hon frågar, i handling, vad som händer om man struntar i det man mycket väl vet (=förtrots). Man kastar och kastar och kastar, för man har just börjat ifrågasätta allt man mycket väl vet och visste här i världen.

Ja, vad händer då? Kastobjeketet försvinner. "SLUT!" säger du bara, tar prylen ut handen på henne ("tack, tack!") och ställer undan den.

Och för att kärleksfullt retas tillbaks en smula kan du säga: "Och vad ska ska vi göra NU, då?" och se lite pillemarisk ut. Se vad hon gör! Jag törs lova att hon lyssnar, förväntansfullt. Och så kommer du på en lysande idé: Jo, nu ska vi se om hon kan vattna BLOMMAN! En liten utmaning. Ett mera konstruktivt "kastande", om man säger. Du hittar på ren svenska på något bättre :wink: och det köper hon så fort du får verksamheten att framstå som sakligt, och trevligt, nödvändig. I motsats till det meningslösa kastandet :?

Trädgårsplaneraren ter sig lite allvarligare. Du talar t o m om barnvakt. Du var osäker med tusen vargar i hasorna; du var redan innan på defensiven. Det är inte bra. Barnet reagerar på dina negativa förväntningar, som ju är lika självuppfyllande som positiva förväntningar är. Den här scenen var inte trevlig. "Antonia fick alltså hänga med i rundvandringen där ute." Det skulle ha varit ett lika stort och trevligt äventyr för henne som för dig och din man - en riktig happening!

Om en liten unge saboterar vad det nu är så till den milda grad att det som är viktigt - och ytterst handlar det ju om "flockens" överlevnad :!: - inte kan genomföras på ett bra och nödvändigt sätt, måste man ju bara släppa barnet ifrån sig. En skrikande, vrålande unge i det formatet skulle jag ju med ett beklagande ha ställt ifrån mig eller satt ifrån mig och gått vidare utan att låta hjärtat slitas itu. BRYTA kan behövas och det kan och nåste göras utan skrik och egna sammanbrott. Gå tills hon kommer.

Budskapet är det gamla vanliga: kan man inte uppföra sig som folk, kan man tycärr inte få vara med. Så fort man skärper till sig lite går det hur bra som helst att vara med i gänget. Som jobbar kompis för den gemensamma överlevnaden :wink: :lol:

Men det är sannerligen vår vuxna skyldighet att - helst förebyggande - visa de små barnen hur detta att "uppföra sig som folk" verkligen ser ut i praktiken. Enkelt, sakligt och lättfattligt :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Hege

Inlägg av Hege »

Det är alltid svårt att skriva något direkt efter att Anna har skrivit - så jag komme bara med ett litet inhopp...

När jag var liten klippte min mamma ut bilder på matvarer som hon fann i tidningar. Bilder på smör, mjölk, sylt och liknande som ingick i vårat matförråd. Bilderna klistrade hon på styvt papper, och klippte i jämn storlek. Efter som tiden gick fick hon en anselig bunt med matbilder i sin handväska.

I affären delade hon ut av dessa kort till oss barnen som var med, vi fick i uppdrag att hitta och komma tillbaks med varene som skulle inhandlas.

Det var vi så fullt upptagna med, och hann inte med varken gnäll eller tjat. Social delaktighet på högsta nivå, alltså, långt innan Barnaboken fanns.

(Konstigt nog fick vi bara leta efter matvarer som var plasserad så långt nede i hyllorna att vi kunne hämta själv, utan hjälp. Och detta var på sjuttitalet, i våran lilla kvartersaffär. Jag tror inte hon hade släppt oss i väg på Coop Forum...)
Antonias mamma

Tack Anna. Oslagbart, som vanligt :!: :D :heart:

www.sandsdrommar.com
K-lina

Inlägg av K-lina »

Jag tackar också så hemskt mycket!! Jag ääääälskar konkreta förslag :D !!
Saara

Inlägg av Saara »

Vilken bra idé, Hege!

Det där tror jag att jag ska pröva, det låter så kul. Visserligen veckohandlar jag på en stor market, men det går ju att göra lapparna avdelningsvis och ta en avdelning i gången!

Tack för den!

Sara
Mamma till två godingar födda 2002 resp. 2005
Får mammainspiration ur Barnaboken och detta forum
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :heart: :heart: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
K-lina

Inlägg av K-lina »

8)
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"