K-lina skrev:Jag hade faktiskt inte fattat att åldern för att "hindra endast om fara hotar" är förbi! Jag tror att det är därför jag har mesat på lite väl och inte fattat att han inte ska äta salva och liknande... Hm. För jag har ju lite fattat att han med sitt beteende sökt visst motstånd, men verkligen inte vetat hur jag ska svara på detta...
Jag får lov att instämma - helt och hållet

Jag insåg inte när, och gör det väl inte än heller

, vi borde ha lämnat detta med att aldrig hindra henne - men förmodlingen är det länge sedan eftersom det på sistone blivit allt mer kostsamt att fortsätta med detta förhållningssätt

... Min mobil fick t.ex fortsätta att tjäna som leksak även när kastandet blev roligt - och så en vacker dag var mamma utan telefon... BLAND ANNAT!!!

](*,)
Tack Susanne för länken. Den gav bra tips inför framtiden, men de är ju inte helt och hållet tillämpliga ännu vid 1½ år, eftersom tråden handlade om en 3-åring i första hand.
Beträffande situationen i trädgården så glömde jag ju helt bort det där med mutor då

. Men - jag ställer mig ändå frågande till hur väl det skulle ha lyckats, med tanke på hur FULLKOMLIGT, TOTALT ointresserad vår dotter är av mat och allt som är ätbart. Äpplen äter hon minsann inte - på sin höjd ett russin. (Den som inte tror mig får söka fram alla mina matproblemstrådar här, så förstår ni vad jag menar

.)
Nåja, försöka duger förstås. Men om det inte funkar nästa gång - är förvisning nästa val då

Vart - med tanke på att man är utomhus

I sandlådan hålls hon ju inte. Jag kan ju knappast stänga in henne i bilen heller...
En liknande situation uppstod sist när vi var och veckohandlade. Detta är något som jag och Antonia sköter varje torsdag och hennes överbelastade far ska inte beöva ta över uppgiften pga hennes förtrots anser jag. Jag MÅSTE alltså får det att funka. Men hur
Det har varit ett rent nöje de sista månaderna - men nu sist... Hon klättrade upp ur kundvagnens barnsits så fort jag satte dit henne - gnällig som tusan direkt från början. Nere i vagnen grät och skrek hon halvt hysteriskt (jag skrev HALVT

) och i en sådan där kundvagn med bil kan jag inte ha henne eftersom hon klättrar ur även den. Hon hade uppvisning hela timmen det tar för mig att att handla och det hjälpte inte att försöka få henne mer delaktig, låta henne plocka i vagnen, trycka på vågen etc. Och även om hon godkänt en muta så hade det högst antagligen varit för bara en minut eller två.
Vad gör jag nästa gång
Ska tillägga atta Antonia är precis som sign. liws' son i den andra tråden: "Begåvad med väldigt mycket av allt. Väldigt nyfiken och väldigt levnadsglad och uppe på det även väldigt säker på sig sjäv." Dessutom: enormt aktiv, snabb som blixten, stark som tusan, totalt orädd och - mitt i förtrotsen.
Orkade någon läsa och kan någon ge konkreta tips

[-o<