Sagoband till vilostund

Utrustning, inredning, kläder och prylar
Skriv svar
LindaVega

Sagoband till vilostund

Inlägg av LindaVega »

Skulle vilja ha tips på bra sagoband (cd) att lyssna på i sängen för någon i två-års ålden.

Just nu har vi 11.5 timmar natt och 1.5 h lur, men kommer antagligen ändra till 12 timmar natt 45 min lur efter sommaren. Vill ändå ha lite längre vila och har läst att flera först lyssnar på saga en stund och sedan sover.

Alltså bra tips på lagom lång saga samt vad man köper dessa.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
nilam

Inlägg av nilam »

Ullared :lol: :lol: :wink: (finns på Ica Maxi eller Coop)

Jag har många Astrid Lindgren CD som går varma

" Varför finns det ett ord som heter slicka om man inte får göra det?!"
" Städa, städa varje fedag och så varje jul, det tycker jag är kul"
" Poliser är det bästa jag vet , näst rabarberkräm"
" Kan du förstå det"
" Vad är det för fågel där borta?.... Det är en leeergök"
" Tvättar du fötterna? Ja, inte kan man gå på kalas med smutsiga fötter"

Behöver inte säga mer, Pippi går varje gång vi sätter oss i bilen och lillasyster säger VARJe gång vi kommer till stycket när tjuvarna går in till Pippi "höj mamma!!"
:lol:
//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

hej och tack för svar. Jag bara måste åka till Ullared snart :lol: :wink: letade lite själv på nätet och det går beställa cd-böcker från flera butiker (eller plocka hem :-$ )Är fortfarande lite fundersam på vad jag ska välja. Hon är ju inte så gammal än och jag är osäker på hur väl hon verkligen hänger med :?: Hur gammal var din dotter när hon började lyssna på sagor :?: Tv:n är ju mycket pop, vidare att lyssna på musik- då blir hon "fångad" direkt. När hon tittar på Tv är hon helt blickstilla och tittar mkt koncentrerat ( hon tittar på Teletubbies två ggr/dag ca 20 min varje gång)

Kanske ska testa och köra en skiva på dagen (tex Pippi) för att se vad som faller henne i smaken.

Linda
nilam

Inlägg av nilam »

Hej
Nappade på något erbjudande från Disneyklubben för typ 4 år sedan och fick hem kanske 5 böcker/sagor med tillhörande cd, nu när lillebror kom så introduceraade jag det för första gången, men det passar inte henne att sitta och titta i böcker och vända blad när det plingar. Där emot AL cd älskar båda tjejerna, (även mamma) vi lyssnar alltid i bilen och ibland när vi är i köket så sätter vi på en CD, just nu är det Saltkråkan med skrollan som är poppis. brukar finnas 2 för 100kr på Maxi.

Har även köpt "Trazan och Barnane" och "Folk och rövare i Kammomilla stad" enbart av nostalgiska själ :lol:
i den silvriga barnkammarboken finns det en musikcd som är väldigt bra, roliga låtar som "ketchup ska prutta" och lite nya som inte fanns när man själv var liten.

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Linda,

min tjej är 2,5 och lyssnar på CD varje dag när hon vilar. Här kör vi mest musik än så länge (t. ex. trazan och banarne, silvriga barnkammarboken, bolibompa-sånger, lill-nalle och stor-nalle). Ibland väljer hon sagor och då blir de mest sådana hon sett på tv (Pippi). Det finns ju skivor där ljudet är direkt hämtat från filmen. Det är också dessa skivor som fångar barnen bäst, tycker jag! Författaruppläsningar i all ära (kära gamla Astrid :heart: ), men barnen gillar bäst dramatiseringar.

Vi har köpt det mesta på Ica Kvantum, men lånar också en del på biblioteket. Tips är att kolla på spellängden. Även om du har en spelare som går att sätta på repeat så vill din tjej kanske inte lyssna mer än två gånger på sagan under sin vilostund. 20 min långa skivor går bort här hemma.

/Pea
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Pea: lyssnar din tjej hela vilostunden :?: eller går du in och stänger av/skivan tar slut, och då är det dags att sova en stund :?:

Vega lyssnar redan nu rätt mycket på musik. Fem myror... är favoriten.

Linda
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!
Min dotter började lyssna på CD sagor under sin ensamlek under förra sommaren då hon fyllde 2. Hon hängde med jättebra och var helt fascinerad och lyssnade och lärde sig några fraser utantill. Hon älskar de sagor där Astrid berättar med sin underbara röst.

Favoriter är; Lotta på Bråkmakargatan, Bamse, Loranga, Nalle Puh, Drutten och krokodilen. (Alla de är ca. 1 timme)

Hon började på dagis för 3 månader sen. Där lyssnar de på saga på vilan så vi införde det även hemma. Hon somnar inte där så jag tänkte om hon får lyssna på saga även hemma (och somna) så kanske hon begriper att det går bra att somna även på dagis. :wink: Men men det har inte hänt där än.
Men hemma går det bra. Jag sätter på 1 timmeslånga sagor sedan får hon sköta resten själv. Somna eller inte. Jag går inte in och stänger av utan låter skivan gå. Hör jag inte henne så förmodar jag att hon somnat. (Vilket hon gör 8 av 10 ggr)
Lycka till
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Gäst

Inlägg av Gäst »

För storkillen låter jag skivan gå hela vilan (repeat). För lilltjejen låter jag den gå från början till slut (de är oftast ca 30 min långa), men sätter inte på igen.

/P
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"