Döv..fungerar det ändå?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
lenaisabella

Döv..fungerar det ändå?

Inlägg av lenaisabella »

Hej!
Jag har en döv dotter på snart 11 mån. Jag undrar om det går att köra kuren fast att man inte kan trösta med ramsa..?
Hon äter dåligt tar inte välling..jag tuttar henne hela nätterna och jag orkar snart inte längre..jo det gör man väl men nu vill jag få nån stund som vuxen..inte sitta med henne sovandes på min axel hela kvällarna..
Finns det något hopp?
Fridolin

Inlägg av Fridolin »

Här gissar jag att du kör hela kittet fast utan ramsan såklart. Jag skulle använda korta tillrättalägganden med solfjädrar som besked. Och att målet får bli att hålla de så korta och snabba som möjligt. Men du måste naturligtvis visa att du håller vargen på avstånd genom att beröra henne alternativt ha nån möjlighet att ruska till sängen. Lullaby-fötter...?

Jag spånar lite och hoppas att du får fler svar. Lycka till! :D
Stolt mamma till fyra flickor och en pojke. 03, 04, 06, 08 och 10
Lua

Inlägg av Lua »

Hej och jättevälkommen :!: :heart:

Jag har ingen erfarenhet av eller kunskap om döva barn så det får bli några tankar bara. Säkert fyller någon på med mera! Hur som helst behöver ni få sova, både du och din lilla tjej. :sleep:

Det blir ju svårt med ramsan, men de övriga verktygen fungerar ju ypperligt. Ett rejält tillrättaläggande, solfjäder, buffning borde ju funka? Sen får man genomföra kuren och backa enligt konstens alla regler fast utan ramsan.

Äter hon gröt :?: Många barn föredrar det framför välling.

Klart det finns hopp! Här har du kommit till rätt ställe!

Kramar om gör Lua. :heart:
Lua

Inlägg av Lua »

Samtidigt, Fridolin! Och överens också!
lenaisabella

tackar för kramen..

Inlägg av lenaisabella »

idag behövs den mer än någonsin..
Jo gröt äter hon men fortfarande i små portioner..tror att hon kommer att göra det så länge som hon ammas..?
Jag ska läsa på och hoppas att flera svarar med en massa goda råd..
Tack!
Lua

Inlägg av Lua »

Varsegod för kramen, det var så lite :!: :heart:

Det låter som att det är dags att styra upp saker och ting så att ni får njuta av varandra, du och lillan! Hon är snart 11 månader och stora damen! Hur ser era dagar ut nu? Har ni några rutiner? Vad äter hon förutom bröst och gröt? Hur sover hon?

Kram igen :wink:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Nu är jag inte proffs på döva men tänker lite högt. Ett av verktygen vi har är ju att ramsa, mozart och även husljud.

Jag kan tänka mig att din dotter mycket väl "känner" husljud (ganska höga, typ gå hårt i trappa och slamra med lådor...) och då borde du kunna tillämpa detta också istället för "ramsa" även viss musik kan de ju "känna" och den känslan är ju faktiskt samma sak som att mamma är uppe och håller vagen borta... (för att inte tala om ljus, att en lampa kanske är tänd utanför rummet...):-k

Spånar lite, tycker nog vi borde kunna hitta verktyg istället för ramsa som ger samma besked UTAN att traffikera, hennes behov är ju inte större om man säger, bara annorlunda. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
duggan

Inlägg av duggan »

Här kan ju jag hoppa in lite grann. Nu jobbar jag ju med döv-blind födda personer så det är ju liiite annat, men först vill jag veta lite saker...

:arrow: Har damen några hörsel-rester kvar?
:arrow: Hur reagerar hon på vibrationer?

Och skriv gärna ned hur era dagar/nätter ser ut i nuläget, så ska vi nog fundera ut några alernativa verktyg för er :thumbsup:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
duggan

Inlägg av duggan »

..och har ni börjat teckna än?

Jag teckar med min son (hörande) redan nu, tycker mig redan se igenkännande av tecknen...
lenaisabella

Ja..hur börjar man

Inlägg av lenaisabella »

Jo vi tecknar och nog har hon visat att hon förstår, tecknat "hund" och "lampa" har hon gjort också..men mest så pekar hon på allt och tittar på os..hon lagrar väl..

Ang om hon har några hörselrester kvar så är svaret nej..hon är stendöv..
men hon reagerar på stamp i golvet..men musik...nä...inte ens vibrationerna ifrån pappas HD när han har startat upp den brevid..

våran dag ser ut ungefär så här..
ca 7 vaknar tuttar lite och busar i sängen..
8 frukost med gröt och ev lite ost och nån bit smörgås..
10-11 tuttslurk
11.30 sover i ca 2 timmar..
13.30 lunch 1/3 dels burk med mat och så frukt
14 tutte
15 nån frukt
16-17 gröt
17.30-18 en tupplur
tutte
20 gröt
21-22 tutte och sova
23 tutte
00 tutte
02 tutte
04.30 tutte

ja så här kan det se ut..

Vi ska operera Nadja den 14 maj..hon ska då få inplantat som kallas för CI
Detta kan göra att Nadja får en viss hörsel. Med träning kan det bli riktigt bra..men om hon tar av sig dom så är hon fortfarande döv..så de ser ut som hörapparater.
Jag vill amma henne till operationen är över och har inte tänkt att kura förrän den är över..
Säkert så blir också sömnen lite bättre när hon slutar att tutta..men jag har inte haft nån som har sovit hela nätterna av mina andra barn..så varför skulle Nadja göra det?? Har man vant dem med tutten i ett år så är det en kur som behövs för att vända detta tror jag iallafall..!

Tja..vad tror ni??
duggan

Inlägg av duggan »

Jag tror jag vet vad det är, inplantaten förs in bakom huden bakom örat? och så har man en hör-snäcka i örat?

Kommer hon att ta av sig dem när hon sover?

Annars om hon kommer att ha dem på sig kan det vara lämpligt att vänta och se vad för typ av ljud hon kommer att höra. Om man kan ha tex musik som verktyg.

Skulle hon uppfatta fot-stamp om hon låg i sängen och du gick från rummet? För det jag tänker är att du skulle använder dig av alla övriga vertyg: buffning, solfjäder och ersätta ramsan med golv-stamp eller något som hon känner av och använda dig av det på samma sätt som vi använder ramsan för hörande. Däremot skulle jag nog teckna " att det är natt, dax för lilla fröken av sova" *natt*sova*namn* innan man lägger henne...

Och så tror jag nog att du får försöka ösa i damen lite mer mat på dagstid, alltså riktig mat :lol:
lenaisabella

haha..ja mat ja..

Inlägg av lenaisabella »

jag ska verkligen försöka..såg när jag skerv ner hur hon äter så..var det tarftligt med mat..
Hon är kinkig med mat...inte så att hon inte tycker om men hon äter väldigt lite..!!
Men idag är det iallafall andra natten jag söver henne utan tutten..skönt för mig och hon sover bättre..

Kram på er i cyberrymden!
duggan

Inlägg av duggan »

Jo försök ösa på med lite mer mat, det gör stor skillnad på nätterna!! :lol:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Tänk, vilket fantastiskt forum :D. Här finns ju all möjlig kunskap som man inte visste om :thumbsup:!

Jag hakar på Duggan lite kring matpratet :wink:. Din exempeldag visade på cirkus 6-8 mål mat innan läggdags. Och äter man så ofta blir man aldrig riktigt hungrig. Och aldrig heller tillräckligt mätt för att sen sova någon mer rejäl stund när sedan natten kommer. Om du siktar på 5 mål per dag med ca 3,5 tim emellan tar det nog bara några dagar så har aptiten hittat rätt också. Kanske blir nätterna då automatiskt lite bättre också. Så att du kan göra så i avvaktan på operation och kurning och inte vänta med hela paketet, om du är med. Vill du fortsätta att amma mycket så kan du ju isf ge bröstet direkt EFTER måltiden istället. Så stör den inte aptiten och släcker törsten, om hon är törstig.

Ungefär så här skulle det kunna se ut, om vi använder oss av dina ungefärliga tider (inför kurningen vill man nog strama till det ytterligare, men det här skulle ev. kunna vara en början):

ca 7 vaknar tuttar lite och busar i sängen..
8 frukost med gröt och ev lite ost och nån bit smörgås..
11.00 lunch med mat och så frukt
11.30 sover i ca 2 timmar..
14 frukt + tutte
17 middag (som lunchen - de ska helst ha 2 mål mat from 8 mån)
17.30-18 en tupplur
20 gröt + tutte
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
lenaisabella

mm...

Inlägg av lenaisabella »

ja..detta schemat ser ju bra ut..men..hehe
alltid ett men..
Jag vet ju att just detta att hon skulle behöva äta lunch innan hon sover fungerar nästan aldrig..hon bara gnussar sig i ögonen..
Även så har jag försökt att ge henne så hon inte ska vara så trött men då är hon ialla fall inte intresserad av maten..2-3 skedar sen vill hon inte ha nåt..

Jag vet att det är detta som är boven..men kanske blir det bättre när hon orkar mer?? Det är nog därför det är så lätt att söva med tutten då..behövs inte mycket så sover hon gott i 2-3 timmar och mamma får stöka med sitt..
Men det blir ju just denna onda cirkel..

Ja jag ska ta till mig detta..tack!!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"