När det sen igen funkar mindre bra
När det sen igen funkar mindre bra
Skrev i en tidigare tråd om att det funkade så bra med nätterna medan hon var sjuk, hade spysjukan i förrförra veckan. Hmm.. nu funkar det mindre bra igen. Ända sedan hon blev frisk så har läggningarna både dag och natt tagit upptill en halv timme, med stora protester, gråt av och till hela tiden. Så snart vi har skjutsat i säng efter skrattet till gonattet, och vänder och går ut med ramsan kommer ett illvrål. Jag tycker jag har gjort som jag brukat, innan sjukan så var läggningarna frid och fröjd, somnade utan protester på 10 min. Jag brukar nu ramsa henne ett par gånger, men ramsan tar inte när hon är arg, så det ska jag väl låta bli. Ska vi ta till en minikur, och hur gör vi i så fall? Eller ska jag bara avvakta och låta henne vara?
Nu ska vi resa bort i helgen, och jag vill så gärna att det ska gå problemfritt, så att hon kan läggas också andra ställen än hemma. Och vad gör man med en pappa som ramsar mesig, i mitt tycke, utan att såra honom?!
Nu ska vi resa bort i helgen, och jag vill så gärna att det ska gå problemfritt, så att hon kan läggas också andra ställen än hemma. Och vad gör man med en pappa som ramsar mesig, i mitt tycke, utan att såra honom?!
lilla a mars 06
lillebror 2.aug 09, 35+6
lillebror 2.aug 09, 35+6
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Det låter som om en minikur vore på sin plats, så ni återgår till ordningen. Lilla barnet ställer frågor om vad som gäller nu, och gäller det nu med, och gäller det i morgon, och gäller det även med pappa, osv - och ska ha tydliga svar.
Läggningen ska inte ta mer än (högst) två minuter, så går ni in igen eller hänger kvar i rummet (eller ramsar igen och igen i dörröppningen) utmanar ni ödet, dvs skapar förvirring. Ni meddelar i handling att barnet behöver beskyddas med er fysiska närvaro. Vilket ju inte är särskilt sant där och då
Är hon arg är det inte ens frågan om någon fråga utan om en rmer eller mindre sur eaktion. Den måste hon få uttrycka. Det är ingenting ni kan eller ska försöka få tyst på. Vi vill inte förbjuda folk att reagera
Ramsa högt när ni har lagt och på väg bort från andra sidan dörren, glatt och hurtigt x4 eller x6, och gör sedan andra ljud i huset.
Låt den sakligaste av er ta de första två nätterna, som får polletten att trilla (tilbaks) ner, om ni bara inte fikar efter barnets bekräftelser och godkännande nickningar, dvs ställer frågor själva - utan verkligen vet exakt vad ni gör och varför
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Åh förlåt, men då jag inte tyckte vi passade in under den rubriken mer..
Anyway, igår blev hon jätteförkyld, och hade jätteont i halsen när hon skulle sova, så vi är tillbaka vid noll. Kan idag se att den fjärde tanden tittat fram inatt, den tredje kom för två veckor sen vid spysjukan, typiskt mönster. Pappa skulle lägga henne, jag var på gymnastik, och då jag kom hem nån timme senare, låg hon fortfarande och grät, ju mer hon skrek, ju mer ont i halsen fick hon. Vi fick ge panodil, och jag måste buffa henne lugn innan hon sedan nog somnade på två gånger bestämd ramsning. Under natten hörde jag henne gråta till ett antal gånger, men jag behövde aldrig ingripa. Dagsluren spolierades idag av att de testade befolkningsalarmet på grannhuset, 3 gånger inom 10 minuter, just innan jag hade lagt henne. Hon blev ganska rädd av det, fastän jag försökte skruva upp för musiken, och rumstera om jusst utanför hennes rum. Måste ramsa efter varje alarm för att lugna. Insomningen tog ca 30 minuter, och hon somnade rätt nöjd.
Så suck, hon har det bättre idag, så då räknar jag med att vi kör på, inget extra med att hon är förkyld. Så är det rätt att jag bara ramsar när jag går ut, och evt om hon blir ledsen senare just innan hon somnar, och annars bara låter henne vara (arg). Eller vad ska till vid så kallad minikur? Natten sover hon fint som alltid, morgonen funkar också med väckarklockan.
Anyway, igår blev hon jätteförkyld, och hade jätteont i halsen när hon skulle sova, så vi är tillbaka vid noll. Kan idag se att den fjärde tanden tittat fram inatt, den tredje kom för två veckor sen vid spysjukan, typiskt mönster. Pappa skulle lägga henne, jag var på gymnastik, och då jag kom hem nån timme senare, låg hon fortfarande och grät, ju mer hon skrek, ju mer ont i halsen fick hon. Vi fick ge panodil, och jag måste buffa henne lugn innan hon sedan nog somnade på två gånger bestämd ramsning. Under natten hörde jag henne gråta till ett antal gånger, men jag behövde aldrig ingripa. Dagsluren spolierades idag av att de testade befolkningsalarmet på grannhuset, 3 gånger inom 10 minuter, just innan jag hade lagt henne. Hon blev ganska rädd av det, fastän jag försökte skruva upp för musiken, och rumstera om jusst utanför hennes rum. Måste ramsa efter varje alarm för att lugna. Insomningen tog ca 30 minuter, och hon somnade rätt nöjd.
Så suck, hon har det bättre idag, så då räknar jag med att vi kör på, inget extra med att hon är förkyld. Så är det rätt att jag bara ramsar när jag går ut, och evt om hon blir ledsen senare just innan hon somnar, och annars bara låter henne vara (arg). Eller vad ska till vid så kallad minikur? Natten sover hon fint som alltid, morgonen funkar också med väckarklockan.
lilla a mars 06
lillebror 2.aug 09, 35+6
lillebror 2.aug 09, 35+6
-
annawahlgren
Pris och beröm
Vi vet ju att det kan funka riktigt bra, i perioder har hon inte sagt ett ljud, och somnat på tio minuter. Då, känns det skönt. Sen inträffar ju saker och ting, som rubbar cirklarna, och det är svårt att hålla sig konsekvent till det man brukar. Och det är svårt att förhålla sig helt sansad när ens barn gråter. Tack o lov finns ju "manualen" att gå tillbaka till hela tiden, så man kan rätta in sig igen. Men det är hårt arbete, inget kommer gratis tycker jag. Men jag vet att det funkar, ja tror stenhårt på det iallafall. Det måste jag ju, annars funkar det inte alls.
lilla a mars 06
lillebror 2.aug 09, 35+6
lillebror 2.aug 09, 35+6
-
annawahlgren
And we are back on track! Några mini protester när jag gick ut med ramsan, sen ...ingenting. Tog visserligen en halvtimme innan hon riktigt somnade, hon lekte lite bara, för sig själv i sängen. Så det tar sig. Nu ska vi åka bort i helgen, så vi får se hur det går. Annars tar vi nystart på måndag igen! Svårare än så är det inte.
lilla a mars 06
lillebror 2.aug 09, 35+6
lillebror 2.aug 09, 35+6
-
annawahlgren
stora A skrev:Svårare än så är det inte.
Ta det bara (sakligt) lugnt. Betänk att det viktigaste inte är att hon sover varje minut hon "ska", utan det viktigaste är att hon har de lugna, goda förutsättningarna
Här igen..
Vi har liksom fastnat i dessa protester vid läggdags, och nu är jag trött på situationen. Vi rycker oss inte framåt i positiv bemärkning. Annat än att hon inte skriker genast jag lägger ned henne i sängen, som hon gjorde i en period... Vilket ju iof är skönt, att hinna ut genom dörren. Så jag behöver hjälp till felsökning, eftersom vi åker iväg till sommarstugan för ett par veckor, och där inte har tilgång till nät, och alla goda råd här, och vi ska alla sova i samma rum..
Kvällsrutiner: 18.30 pyjamas
välling, borsta tänderna
bus
19.00 nattinatti.
Skrattet till gonattet är svårt, hon är inte lättflörtad, speciellt inte den tiden, och har mest spring i bena, och ska runt och undersöka saker. Hur kunde vi göra här, kanske busa innan vällingen? Och så bara borsta tänder och puss gonatt innan vi lägger henne. Vi brukar lägga henne i sängen , ge trasan och så svänga henne på mage innan vi släcker lampan, solfjädrar kort, och ramsan ut. Oftast kommer första protesten när vi stänger dörren, och vi förlänger ramsan tills hon är lämpligt tyst. Sen får hon vara, om det inte är ledset,då får hon en till. Nu förtiden slutar hon ganska snart, och ligger sen och snurrar på i en halvtimme innan hon somnar. Vi har varit noga med mörkläggningen nu i sommar.
På dagen tar det lika länge. På dagen låter jag henne sova de 1,5 timme från att hon somnat. Ofta vaknar hon halv 6 kvart i 7 på morgonen, då ligger hon och pratar tills klockan ringer kl 7. Brukar låta henne vara, eftersom hon inte hinner somna om. Det betyder att hon faktiskt sover 0.5 till 1 timme för lite varje natt. âr det ok? Vill inte förlänga dagssömnen, eftersom hon där har svårt att sova mer än 1,5 timme.
Var ska vi ta fatt och sätta in en stöt?
Tacksam för input.
Vi har liksom fastnat i dessa protester vid läggdags, och nu är jag trött på situationen. Vi rycker oss inte framåt i positiv bemärkning. Annat än att hon inte skriker genast jag lägger ned henne i sängen, som hon gjorde i en period... Vilket ju iof är skönt, att hinna ut genom dörren. Så jag behöver hjälp till felsökning, eftersom vi åker iväg till sommarstugan för ett par veckor, och där inte har tilgång till nät, och alla goda råd här, och vi ska alla sova i samma rum..
Kvällsrutiner: 18.30 pyjamas
välling, borsta tänderna
bus
19.00 nattinatti.
Skrattet till gonattet är svårt, hon är inte lättflörtad, speciellt inte den tiden, och har mest spring i bena, och ska runt och undersöka saker. Hur kunde vi göra här, kanske busa innan vällingen? Och så bara borsta tänder och puss gonatt innan vi lägger henne. Vi brukar lägga henne i sängen , ge trasan och så svänga henne på mage innan vi släcker lampan, solfjädrar kort, och ramsan ut. Oftast kommer första protesten när vi stänger dörren, och vi förlänger ramsan tills hon är lämpligt tyst. Sen får hon vara, om det inte är ledset,då får hon en till. Nu förtiden slutar hon ganska snart, och ligger sen och snurrar på i en halvtimme innan hon somnar. Vi har varit noga med mörkläggningen nu i sommar.
På dagen tar det lika länge. På dagen låter jag henne sova de 1,5 timme från att hon somnat. Ofta vaknar hon halv 6 kvart i 7 på morgonen, då ligger hon och pratar tills klockan ringer kl 7. Brukar låta henne vara, eftersom hon inte hinner somna om. Det betyder att hon faktiskt sover 0.5 till 1 timme för lite varje natt. âr det ok? Vill inte förlänga dagssömnen, eftersom hon där har svårt att sova mer än 1,5 timme.
Var ska vi ta fatt och sätta in en stöt?
Tacksam för input.
lilla a mars 06
lillebror 2.aug 09, 35+6
lillebror 2.aug 09, 35+6
Hej!
Hur har ni med skrattet till gonattet på dagarna, funkar det bättre då?
Annars tycker jag inte ni har jätteproblem, många barn (och vuxna...) tar tid på sig innan de somnar, och vi kan ju inte sova åt våra små, bara ge dem de bästa förutsättningar - och det tycker jag ni gör
Om hon sen väljer att ligga och snurra och smågnöla lite, så är det förmodligen hennes sätt att komma till ro!
Hoppas er sommarsemester blir härlig!
Kram Mia
Ja, visst kan ni göra så! En av mina små skruttar gick inte heller igång på bus efter välling, utan vi badade, smörjde och busade och SEN välling+tandborstning och lite gos å i säng! Gick bra det medstora A skrev:Skrattet till gonattet är svårt, hon är inte lättflörtad, speciellt inte den tiden, och har mest spring i bena, och ska runt och undersöka saker. Hur kunde vi göra här, kanske busa innan vällingen? Och så bara borsta tänder och puss gonatt innan vi lägger henne.
Hur har ni med skrattet till gonattet på dagarna, funkar det bättre då?
Annars tycker jag inte ni har jätteproblem, många barn (och vuxna...) tar tid på sig innan de somnar, och vi kan ju inte sova åt våra små, bara ge dem de bästa förutsättningar - och det tycker jag ni gör
Om hon sen väljer att ligga och snurra och smågnöla lite, så är det förmodligen hennes sätt att komma till ro!
Hoppas er sommarsemester blir härlig!
Kram Mia
Hej Mia, tack för att du svarar så snabbt! Helt underbart! Jag vet, vi har inga större problem, jag vill bara av med gråten och protesterna, och jag känner att vi har kört fast, och behöver hjälp att komma vidare. Jag är stolt och tacksam över hur långt vi kommit, hela vägen upp från kolkällaren, jag och pappan har tom ett liv på kvällarna nu.
På dagarna är det mest fridfullt om jag just innan hon ska sova sitter med henne i famnen och myser en stund, då svarar hon på ramsan med ett enkelt ilsket tjut när jag stänger dörren. Men det tar ändå en halvtimme innan hon somnar. Annars är det samma arga protester som på kvällarna (som det var nu när jag ringde hem vid lunchen och hoppades hon redan somnat..)(ja hennes pappa är hemma halva veckan, det är inte så att jag ramsar på distans
)
På dagarna är det mest fridfullt om jag just innan hon ska sova sitter med henne i famnen och myser en stund, då svarar hon på ramsan med ett enkelt ilsket tjut när jag stänger dörren. Men det tar ändå en halvtimme innan hon somnar. Annars är det samma arga protester som på kvällarna (som det var nu när jag ringde hem vid lunchen och hoppades hon redan somnat..)(ja hennes pappa är hemma halva veckan, det är inte så att jag ramsar på distans
lilla a mars 06
lillebror 2.aug 09, 35+6
lillebror 2.aug 09, 35+6
Hej igen!
Jag tycker du/ni ska sysselsätta sig med nåt alldeles vansinnigt viktigt när hon ska sova, gärna nåt som slamrar och låter och som tar bort er koncentration från henne!
Ta och spela lite musik, prata i telefon, diska, dammsug... Tjuten kommer att försvinna, jag lovar
men det tar lite tid för en del envisa små rackare!
Och så kan ni kanske fundera på de "vanliga" sakerna:
utevistelse
social delaktighet
maten
Tre viktiga ingridienser för att det ska funka så bra som möjlligt!
Kram!!!
Jag tycker du/ni ska sysselsätta sig med nåt alldeles vansinnigt viktigt när hon ska sova, gärna nåt som slamrar och låter och som tar bort er koncentration från henne!
Ta och spela lite musik, prata i telefon, diska, dammsug... Tjuten kommer att försvinna, jag lovar
Och så kan ni kanske fundera på de "vanliga" sakerna:
Tre viktiga ingridienser för att det ska funka så bra som möjlligt!
Kram!!!
Hej igen
Jag tycker vi gör allt det där.. vi spelar musik alltid då hon ska sova, högt så det tar lite av de värsta tjuten, vi städar och diskar och struntar i henne. Vi är ute minst en timme både för och eftermiddag, hon äter som en liten ponny, det mesta får ett uppskattande mmmm, hon är delaktig i det mesta vi gör, om hon visar intresse för det, men vi har inga regelbunda "jobb" åt henne, är det disk en dag är det kanske dammsugning en annan. Jag går lite och väntar på att hon ska komma i gång med gåendet på riktigt, hon är mycket försiktig av sig, så att hon ska börja röra sig mera, och bli mer fysiskt trött.
Och ja en dam med bestämda meningar är hon. Jag tänkte att om hon somnade utan tjut, så kunde mormor och morfar få lägga henne ibland nu under sommarsemestern, jag tror nämligen inte att de pallar trycket annars (jag och systeryster sov halva nätterna mellan dem upp till skolåldern..!). Vi får se. Och du lovar ju, då vågar jag också tro på det!
Jag tycker vi gör allt det där.. vi spelar musik alltid då hon ska sova, högt så det tar lite av de värsta tjuten, vi städar och diskar och struntar i henne. Vi är ute minst en timme både för och eftermiddag, hon äter som en liten ponny, det mesta får ett uppskattande mmmm, hon är delaktig i det mesta vi gör, om hon visar intresse för det, men vi har inga regelbunda "jobb" åt henne, är det disk en dag är det kanske dammsugning en annan. Jag går lite och väntar på att hon ska komma i gång med gåendet på riktigt, hon är mycket försiktig av sig, så att hon ska börja röra sig mera, och bli mer fysiskt trött.
Och ja en dam med bestämda meningar är hon. Jag tänkte att om hon somnade utan tjut, så kunde mormor och morfar få lägga henne ibland nu under sommarsemestern, jag tror nämligen inte att de pallar trycket annars (jag och systeryster sov halva nätterna mellan dem upp till skolåldern..!). Vi får se. Och du lovar ju, då vågar jag också tro på det!
lilla a mars 06
lillebror 2.aug 09, 35+6
lillebror 2.aug 09, 35+6
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Bara en liten extra grej....
Kör ni med odentligt "skratt till gonatt"? Min erfarenhet är att skrikiga och gråtiga läggningar försvinner med MASSOR av skratt till go natt, ända ner i sängen skall det vara.
Sen snabbt ut.
Sen att Tor ligger och jollrar och snackar för sig själv, det tar jag inget extra för om man säger.
Sen att Tor ligger och jollrar och snackar för sig själv, det tar jag inget extra för om man säger.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months.